balenciaga-brengt-oer-hollandse-klompen-uit-244330

Het van origine Spaanse modehuis Balenciaga brengt Hollandse klompen uit, alleen zijn ze gemaakt in Italië en worden ze nu Point Toe Clogs of Technoclogs genoemd. ‘Hollanders zijn hier niet blij mee’, schrijft een modefan op Instagram. We praten je even bij. 

Balenciaga brengt oer-Hollandse klompen uit

Balenciaga heeft zich blijkbaar laten inspireren door Hollands erfgoed. De schoenen, die verdacht veel lijken op de klompen die Hollandse aardappelboeren dragen, werden voor het eerst geïntroduceerd tijdens de presentatie van de lente/zomer 2023 The Mud Show-collectie van het modehuis (look 54 en look 64). Ze zijn nu wereldwijd te koop vanaf 1.750 euro.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Jasap Flocky (@jasapflocky)

Plastic in plaats van hout 

De klompen zijn ontworpen met een dikke zool van 90 millimeter waar merknaam Balenciaga aan de onderkant van de zool en binnenkant van de schoen staat. Ook hebben ze een eenvoudige slip-on stijl – net als de klompen die sinds de oudheid worden gedragen door Hollandse boeren. De hedendaagse luxe klompen van Balenciaga zijn niét van hout, maar van thermoplastisch polyurethaan (red. een soort plastic) en gecoat met een glanzende afwerking die het uiterlijk van hout nabootst.

Balenciaga klompen blauw
©Balenciaga
1/1
Native Share

Maar het kan, zoals we inmiddels van Balenciaga gewend zijn, nóg opvallender. De klompen zijn verkrijgbaar in een aantal verschillende kleuren (bruin, zwart en blauw) en je kunt ze met of zonder steentjes kopen – met die sprankelende steentjes betaal je wel heel wat meer. Balenciaga’s klompen in saphir blue bijvoorbeeld zijn omhuld met kristallen stenen en kosten 8.350 euro. Zie de foto hierboven. 

Culturele toe-eigening

Balenciaga is niet vies van wat culturele toe-eigening. Denk bijvoorbeeld aan de Ghana Must Go-tas, een decennia-oude West-Afrikaanse plastic tas die het merk in 2021 uitbracht. Recenter namen ze de trompe-l’oeil-trainingsbroek over van de hiphopcultuur. En nu zijn de klompen van de Nederlandse boeren aan de beurt. Het is dus niet de eerste (en waarschijnlijk ook niet de laatste) keer dat Balenciaga alledaagse culturele mode-items in een Balenciaga-saus doopt en voor een Balenciaga-prijs verkoopt.

‘Mode niet al te serieus nemen’

De klompen zijn op internet het gesprek van de dag. Heeft Balenciaga dan gewoon één virale schoen nodig om vergeven te worden? Weet je nog, de campagne met kinderen die beren in BDSM-tuigjes vasthielden en wereldwijd voor een storm aan verontwaardigde reacties zorgde? Demna, creatief directeur van Balenciaga, reageerde in een recent interview met Vogue op de wereldwijde commotie.

Hij noemde de campagne ongepast, zei dat het nooit zijn bedoeling was om kinderen te seksualiseren en bood zijn excuses aan. Ook liet Demna weten dat hij in de toekomst beter onderzoek gaat doen naar wat-ie uitbrengt. Zijn ontwerpen worden namelijk te vaak “verkeerd geïnterpreteerd”. Hij wil gewoon plezier hebben. “Voor mij gaat het meer om plezier hebben en mode niet al te serieus nemen.”