modeontwerper-bas-timmer-creeert-de-sheltersuit-daklozen-willen-niet-opvallen-208587

Als Bas Timmer (31) hoort dat de vader van twee vrienden op straat is doodgevroren, wil hij zijn vaardigheden als ontwerper inzetten om daklozen warm en droog te houden. Hij creëert de Sheltersuit: een winddichte jas met een aanritsbare slaapzak. Die wordt in Enschede gemaakt door voormalig daklozen en vluchtelingen.

1. Alleen modeontwerper zijn is niet wat je wilt, je hebt een sociale missie. Zit het in je karakter anderen te willen helpen?

“Volgens mij was ik daar in mijn jeugd niet zo mee bezig. Maar tijdens het derde jaar van mijn modeopleiding begon het te knagen. Ik maakte mooie, innovatieve dingen, zoals écht warme jassen en truien. Maar het waren alleen … dingen. Ik wist dat ik meer kon met mijn ontwerpen. Na het nieuws over de vader van mijn vrienden ben ik het gewoon gaan proberen. En nu kan ik het niet meer loslaten. Het is voor mij pas af als Sheltersuit in elk land aanwezig is.”

2. Hoe zorg je ervoor dat je ontwerpen precies zijn wat daklozen nodig hebben?

“Toen ik de eerste sample maakte wist ik helemaal niet wat daklozen nodig hebben, maar de reacties waren meteen goed. Daarna ben ik veel met daklozen en hulporganisaties gaan praten. Daar kwamen allerlei punten uit naar voren waarmee ik het pak kon doorontwikkelen. Zo is de slaapzak aan de onderkant niet meer helemaal dicht, want je moet ’m open kunnen schoppen als je ergens snel weg moet zijn. En de reflectiestrepen op de jas zijn verdwenen: daklozen willen juist niet opvallen.”

Bas Timmer in Vogue Nederland
©Milan Gino, Vogue Nederland, februari 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Inmiddels sta je aan het hoofd van de Sheltersuit Foundation die in Nederland, de VS en Zuid-Afrika actief is. Dat is iets heel anders dan in je eentje aan de tekentafel zitten.

“Zeker. Zo’n stichting opzetten kan alleen als je mensen om je heen hebt. Mensen die dingen kunnen die je zelf niet kunt. Dat georganiseerde, dat heb ik niet in me. Daarom ben ik de ambassadeur en verantwoordelijk voor het creatieve gedeelte.”

4. Is het makkelijker om een stichting te runnen dan een bedrijf? Er willen vast veel mensen bijdragen aan jouw missie.

“Nou, het is niet zonder uitdagingen. Constant je hand moeten ophouden is vermoeiend. Als je iets sociaals wilt doen als bedrijf heb je daar budget voor, wij moeten het voor elkaar zien te krijgen met donaties.”

5. Dan helpt het vast enorm dat je nu een samenwerking hebt met het Franse modehuis Chloé. Had je dat zien aankomen?

Timmer schudt driftig nee. “Dat had ik nooit verwacht. In 2020 kreeg ik van het Amerikaanse tijdschrift Time de titel Next Generation Leader. Zo kwam ik in de VS terecht. Daar had ik een ontmoeting met ontwerper Gabriela Hearst, die kort daarna creatief directeur werd van Chloé. Ze vroeg of wij een rugzak konden ontwikkelen die verkocht zou worden door Chloé. Dat hebben we gedaan; dankzij iedere verkochte rugzak kunnen twee Sheltersuits geproduceerd worden.”

Bas Timmer in Vogue Nederland
©Milan Gino, Vogue Nederland, februari 2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. En de samenwerking gaat verder?

Timmer laat via de camera van zijn laptop zien waar hij drie maanden mag werken: het hoofdkantoor van Chloé in Parijs. “Dit is toch supergaaf? Ik ben hier om een aantal consumentenproducten te ontwerpen. Een trainingspak, een poncho, een rugzak. En er komt nog veel meer. Dit weet nog bijna niemand, maar we werken aan ons eigen kledingmerk. Het wordt vernieuwend en we hergebruiken materialen. Ik wil dat het zo groot wordt als de grootste kledingmerken die je kunt bedenken. Met de opbrengsten van het merk wil ik op ieder continent fabrieken openen waar Sheltersuits gemaakt en uitgedeeld kunnen worden.”