nederlands-modelabel-botter-wint-andam-fashion-award-paris-2022-215671
©ANP

Het Nederlandse modemerk Botter van Rushemy Botter (36) en Lisi Herrebrugh (32) won vrijdag de Andam Grand Prize, een Franse modeprijs die goed is voor een geldbedrag van 300.000 euro en een coachingstraject van een jaar lang van Chanel’s Bruno Pavlovsky. Botter is een origineel, vooruitstrevend mannenlabel dat in de industrie voor vernieuwing wil zorgen en inspiratie haalt uit de onderwaterwereld.

Vogue interviewde het modekoppel eerder. Lees hier meer over Botter, het op Curaçao geboren modelabel.

Botter wil nu écht gaan knallen

Het is niet de eerste keer dat ze een grote modeprijs winnen. In 2018 wonnen ze met Botter de hoofdprijs op het prestigieuze mode- en fotografiefestival in Hyères, dat leidde tot een carrière bij Nina Ricci. Hier werkten ze drieënhalf jaar als artistiek directeur. Het was een avontuur, hun namen staan voorgoed op de modekaart, maar ze wilden door met hun eigen label, met Amsterdam als thuisbasis. “We hebben veel te vertellen, Botter heeft al onze aandacht nodig.”

Statement tegen Shell 

Meaningful garments willen ze maken, kleren die meer zijn dan dat. “Anders is het hopeloos ouderwets”, vinden ze. Wat zijn dat, betekenisvolle kleren? “Stukken die lang meegaan en verandering teweegbrengen bij de consument en in de wereld, die onderdeel zijn van een verhaal.”  Zo is 35 procent van de collectie gemaakt van biomaterialen, de rest van gerecycled ocean waste plastic, waarvoor ze stoffen afnemen van Parley for the Oceans. Daarna gaan ze nog wel met de stoffen aan de slag. ‘We experimenteren met treatments om het materiaal wat soul te geven.”

In hun laatste show maakten ze een statement tegen Shell vanwege de destructieve impact van de olieraffinaderij op het koraalrif. Dat deden ze eerder ook al. “Kort na onze studie waren we nog een beetje schreeuwerig en puberaal, nu zit er meer nuance in, dat werkt beter. We willen van Botter echt een wereld maken en vragen ons constant af wat de consument kan teruggeven aan de wereld via onze kleding. Generatie Z doet dat heel goed, haar lichaam fungeert als protestbord, waarmee ze communiceert om bij te dragen aan een betere wereld.”

Headpiece Beyoncé

Ze werken aan de lente/zomercollectie voor 2023. “Of die al af is? Haha. Als’ie op de runway te zien is, dan is’ie nog niet af, maar je kunt door blíjven gaan, op een gegeven moment moet je het loslaten.” De collectie voor deze winter, genaamd Dear Earth, die ze in maart in Parijs toonden, was een succes. Kralen gemaakt van gerecycled plastic uit zee vormden de rode draad als decoratief element.

Zo waren ze verwerkt tot een argylemotief op een polo, maar ook in de headpieces die ze maakten met hairwizzard Ilham Mestour. Ze waren later ook te zien in de Oscarperformance van Beyoncé. “Al mijn nichtjes droegen die kralen in hun haren toen ze klein waren, ik heb ze zelf ook gehad”, zegt Botter. “De stoerste mannen en de grootste gangsters op Curaçao lopen ermee.”

Het hele interview met Botter is te lezen in Vogue nummer 4.