Voor Dior Cruise 2026 keerde Maria Grazia Chiuri terug naar haar geboortestad Rome en presenteerde een collectie die zowel couture als resort ademde. Te midden van de weelderige tuinen van Villa Albani Torlonia werden gasten ondergedompeld in een bijna volledig witte droom, waarin Chiuri haar liefde voor kunst, cultuur en geschiedenis verweefde.
Dior Cruise 2026
“Ik wil laten zien wat ik liefheb, wat ik écht liefheb.” Dat verklaarde Maria Grazia Chiuri voordat ze een hartstochtelijke, bijna volledig witte ode aan Rome de catwalk op stuurde. De vrouwen in het publiek waren gevraagd om in het wit gekleed te komen en verzamelden zich in de spectaculaire formele tuinen van Villa Albani Torlonia. We verwachtten een crescendo, een grootse finale van een show van de thuiskomende koningin van feministische standvastigheid.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Maar wat we uiteindelijk van Chiuri kregen, was een show met daarin een couturecollectie, overwegend dromerig romantisch en breekbaar ogend. De nadruk ligt op ‘ogend’. Voor de ontwerpster was het een uitvoering doordrenkt van autobiografische betekenis, culturele nuances – een vleugje frivole onzin – en historische symboliek. En – ze lachte er zelf om in de met tenten overdekte backstage – het was opzettelijk gemaakt om te verwarren. La Bella Confusione, een roman die zich afspeelt in het Rome van de jaren zestig, was een van de vele uitgangspunten die ze in deze show en de productie ervan verwerkte. “Een prachtige verwarring”, grinnikte ze.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ode aan Rome en Mimi Pecci-Blunt
Je hoeft maar een halve dag in Rome door te brengen om te beseffen hoe rijk het is aan lagen van archeologie en geschiedenis. Chiuri zei deels dat ze wilde benadrukken welke rol haar stad heeft gespeeld in de mode – verweven als het is met de dolce vita van de jaren vijftig, de glamoureuze hoogtijdagen van de Cinecittá-filmindustrie en de glorie van Valentino en Fendi, voor wie ze beiden heeft gewerkt. Daar bovenop vierde ze het leven van erfgename, gastvrouw en mecenas van de avant-garde kunst, Mimi Pecci-Blunt. (Chiuri en haar dochter Rachele hebben net haar theater, Teatro di Cometa, gerestaureerd.)