een-ode-aan-rome-dior-cruise-2026-betovert-met-een-prachtige-verwarring-348335

Voor Dior Cruise 2026 keerde Maria Grazia Chiuri terug naar haar geboortestad Rome en presenteerde een collectie die zowel couture als resort ademde. Te midden van de weelderige tuinen van Villa Albani Torlonia werden gasten ondergedompeld in een bijna volledig witte droom, waarin Chiuri haar liefde voor kunst, cultuur en geschiedenis verweefde.

Dior Cruise 2026

“Ik wil laten zien wat ik liefheb, wat ik écht liefheb.” Dat verklaarde Maria Grazia Chiuri voordat ze een hartstochtelijke, bijna volledig witte ode aan Rome de catwalk op stuurde. De vrouwen in het publiek waren gevraagd om in het wit gekleed te komen en verzamelden zich in de spectaculaire formele tuinen van Villa Albani Torlonia. We verwachtten een crescendo, een grootse finale van een show van de thuiskomende koningin van feministische standvastigheid.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Maar wat we uiteindelijk van Chiuri kregen, was een show met daarin een couturecollectie, overwegend dromerig romantisch en breekbaar ogend. De nadruk ligt op ‘ogend’. Voor de ontwerpster was het een uitvoering doordrenkt van autobiografische betekenis, culturele nuances – een vleugje frivole onzin – en historische symboliek. En – ze lachte er zelf om in de met tenten overdekte backstage – het was opzettelijk gemaakt om te verwarren. La Bella Confusione, een roman die zich afspeelt in het Rome van de jaren zestig, was een van de vele uitgangspunten die ze in deze show en de productie ervan verwerkte. “Een prachtige verwarring”, grinnikte ze.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

dior resort 2026 rome
©GoRunway.com
1/4
Native Share

Ode aan Rome en Mimi Pecci-Blunt

Je hoeft maar een halve dag in Rome door te brengen om te beseffen hoe rijk het is aan lagen van archeologie en geschiedenis. Chiuri zei deels dat ze wilde benadrukken welke rol haar stad heeft gespeeld in de mode – verweven als het is met de dolce vita van de jaren vijftig, de glamoureuze hoogtijdagen van de Cinecittá-filmindustrie en de glorie van Valentino en Fendi, voor wie ze beiden heeft gewerkt. Daar bovenop vierde ze het leven van erfgename, gastvrouw en mecenas van de avant-garde kunst, Mimi Pecci-Blunt. (Chiuri en haar dochter Rachele hebben net haar theater, Teatro di Cometa, gerestaureerd.)

Het is niet moeilijk om te begrijpen waarom Chiuri zich met Mimi identificeert. Op veel manieren is ze, in haar negen jaar bij Dior, ook een onvermoeibare pleitbezorger en bondgenoot geweest van vrouwelijke kunstenaars, ambachtslieden en performers. Op deze avond traden lokale dansers – gekleed in wit door de Romeinse filmkostuumontwerpers Toricelli – op met een combinatie van Commedia dell’Arte en hedendaagse ballet in de tuinen. Dit was een verwijzing naar Mimi’s ‘Bal Blanc’, dat in 1930 plaatsvond in Parijs. Alle gasten droegen wit en werden gefotografeerd door Man Ray terwijl ze surrealistisch poseerden als historische figuren.

Minimalistisch en rijk tegelijk

Daarom begonnen we met het bekijken van vier lange, slanke, prachtig gesneden ensembles van dubbelzijdig kasjmier – waaronder een broekpak en een rokjas. “Dit is haute couture”, zei Chiuri. “Dit kun je alleen met de hand maken. Sommige van de simpelste dingen zijn het moeilijkst om te maken.” Dit ideaal van minimalistische maar weelderige eenvoud werd gevolgd door talloze variaties op het thema van de lange, slanke, semi-transparante jurk. De kanten effecten waren bijna ontelbaar – 3D-bloemen, golvende ruches, bladvormige uitsnijdingen, art deco-achtige franjes, vergulde roosterpatronen bedekt met zijden franjes – en nog veel meer. Ondergoed zichtbaar, schoenen plat.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dior resort 2026
©GoRunway.com
2/4
Native Share

Historische knipogen en vrouwelijke kracht

Dit was ongetwijfeld Chiuri’s manier om haar stempel te drukken op de look die ze bij Dior heeft neergezet; haar bijdrage aan bijna een decennium van de geschiedenis van het modehuis. Maar ook hier viel meer uit te halen. Eén jurk in het bijzonder, nummer 63, maakte gebruik van een bijna transparante, krullende ruchestechniek die leek op een eerbetoon aan haar voormalige werkgever Valentino Garavani – en diens baanbrekende White Collection uit 1968.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

dior resort 2026 look 63
©GoRunway.com
3/4
Native Share

En toen was daar haar Vaticaanse Conclaaf-moment. Dit kwam heel duidelijk naar voren in een korte, zwarte jas met rode knopen die deed denken aan een kardinaalsmantel; en misschien minder voor de hand liggend, maar beslist zichtbaar bij een tweede blik – in de tuniekachtige witte overhemden met diepe kanten zomen. Overigens, voegde Chiuri toe, was haar muze Mimi de nicht van een paus. Nog meer bijzondere verbanden.

Maar Chiuri had ook een serieuzere boodschap over de betekenis van Mimi’s leven. “Ze werkte tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het was een vreselijke tijd, en ze was – hoe dan ook – geobsedeerd door het organiseren van concerten, voorstellingen binnen het theater, tentoonstellingen van kunst. Monsieur Dior had tijdens die tijd ook een galerie in Parijs”, voegde ze eraan toe. “Ze hadden hoop in hun hart voor de toekomst. Ik denk dat dat is wat kunst doet: het geeft hoop op de toekomst.”

De godin van Rome

Aan het einde stond je versteld van de schoonheid van haar vloeibare gouden fluwelen godinnenjurken en de trompe-l’oeil kaviaarparels die standbeeldachtige draperieën op twee jurken wekten. De eenvoud van de peplos – een klassieke Griekse gewaadvorm – is al jaren een obsessie van Maria Grazia; een punt waarop ze haar eigen pad is ingeslagen, weg van het ingesnoerde Christian Dior-sjabloon. Er was slechts één moment waarop er enige suggestie van een ingesloten torso was. Dat bewaarde ze voor het laatst. Geen korset, maar harnas. Ze was een Romeinse vrouw die vooruit stapte.

dior resort
©GoRunway.com
4/4
Native Share

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Runway.