“We hebben heel spannend nieuws”, zegt Delphine Arnault, voorzitter en CEO van Christian Dior Couture, terwijl ze aan tafel zit met Vogue Business. “Jonathan Anderson wordt hoofd creatie voor Dior, voor mannen en vrouwen, couture en accessoires.”
Jonathan Anderson creative director bij Dior
Donderdag kondigde het modehuis aan dat Maria Grazia Chiuri haar functie als creative director neerlegt van de haute couture, prêt-à-porter en accessoires voor vrouwen. Kim Jones verliet het merk in januari en Anderson werd in april benoemd tot artistic director van de mannencollecties. “In de afgelopen elf jaar dat hij bij LVMH was, hebben we veel gesprekken gehad over wat hij hierna wilde doen. En er was altijd één merk dat hem erg aansprak”, zegt Arnault. “We denken dat dit het juiste moment is om deze benoeming te doen. Hij is de meest getalenteerde ontwerper van zijn generatie. Hij heeft veel ervaring binnen de LVMH Group en in het managen van grote teams door zijn werk bij Loewe, en dat terwijl hij pas 40 is. En wat nog belangrijker is, hij heeft een heel duidelijke visie voor het merk.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Nu, met één creative director voor zowel vrouwen- als mannenkleding, keert het modehuis terug naar de formatie die het had in de dagen van Christian Dior, merkt Arnault op. “Ik denk dat dit geweldig zal zijn voor het huis. Er zal consistentie en samenhang zijn in de producten, maar ook op het gebied van communicatie denk ik dat onze boodschap veel duidelijker zal zijn”, zegt ze. “Natuurlijk is het een grote verantwoordelijkheid. Voor elk huis kan een nieuwe artistieke richting een uitdaging zijn. Het duurt een paar seizoenen voordat je precies weet wat de visie is. Maar ik denk dat hij helemaal enthousiast is over het idee.”
Arnault vervolgt: “Hij kan vertrouwen op ons geweldige team – we hebben geweldige studio’s met geweldige creatieven, de beste in de wereld van haute couture, prêt-à-porter, voor mannen en vrouwen. En hij brengt ook een team mee van mensen die hij vertrouwt en die al een tijdje met hem samenwerken.”
Loewe
Anderson werd in september 2013 benoemd tot creative director van Loewe, dat eigendom is van LVMH. Hij was toen een 29-jarige ontwerper met een startend bedrijf. In 2008 richtte hij zijn merknaam JW Anderson op, waarin LVMH in 2013 een minderheidsbelang nam. “Ik herinner me dat ik hem voor het eerst ontmoette in een showroom in Parijs, waar hij JW Anderson showde. Hij moet 23 of 24 jaar zijn geweest”, herinnert Arnault zich. “Hij had een klein appartement gehuurd bij Gare du Nord, op de vierde verdieping. Ik belde aan en hij deed open. Hij was jonger, maar hetzelfde als nu: heel spraakzaam, met een grote visie en heel volwassen voor zijn leeftijd, heel indrukwekkend. Toen hebben we besloten om in zijn merk te investeren en hem later bij Loewe aan te stellen.”
Tijdens zijn ambtstermijn werd Loewe een van de populairste modemerken in luxe. Zijn lente/zomershow van 2025 kreeg een staande ovatie van veel van zijn collega’s (Sarah Burton, Pieter Mulier, Adrian Appiolaza, Nicolas Di Felice, Kris Van Assche, Pharrell Williams en Michael Rider waren aanwezig) en van Arnault. De omzet van Loewe ging van ongeveer 230 miljoen euro in 2014, volgens schattingen van Morgan Stanley, naar 1,5 miljard tot 2 miljard euro in 2024, volgens schattingen van Bernstein-analist Luca Solca. Loewe staat nog steeds op de eerste plaats in de Lyst Index van de populairste merken in het eerste kwartaal van 2025. Andersons vertrek bij Loewe werd in maart aangekondigd en een week later werd hij vervangen door Proenza Schouler-oprichters Jack McCollough en Lazaro Hernandez. Daarover lees je meer in onderstaand artikel.