dior-benoemt-jonathan-anderson-tot-enige-creative-director-van-alle-lijnen-348716
©Dior

“We hebben heel spannend nieuws”, zegt Delphine Arnault, voorzitter en CEO van Christian Dior Couture, terwijl ze aan tafel zit met Vogue Business. “Jonathan Anderson wordt hoofd creatie voor Dior, voor mannen en vrouwen, couture en accessoires.”

Jonathan Anderson creative director bij Dior

Donderdag kondigde het modehuis aan dat Maria Grazia Chiuri haar functie als creative director neerlegt van de haute couture, prêt-à-porter en accessoires voor vrouwen. Kim Jones verliet het merk in januari en Anderson werd in april benoemd tot artistic director van de mannencollecties. “In de afgelopen elf jaar dat hij bij LVMH was, hebben we veel gesprekken gehad over wat hij hierna wilde doen. En er was altijd één merk dat hem erg aansprak”, zegt Arnault. “We denken dat dit het juiste moment is om deze benoeming te doen. Hij is de meest getalenteerde ontwerper van zijn generatie. Hij heeft veel ervaring binnen de LVMH Group en in het managen van grote teams door zijn werk bij Loewe, en dat terwijl hij pas 40 is. En wat nog belangrijker is, hij heeft een heel duidelijke visie voor het merk.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Nu, met één creative director voor zowel vrouwen- als mannenkleding, keert het modehuis terug naar de formatie die het had in de dagen van Christian Dior, merkt Arnault op. “Ik denk dat dit geweldig zal zijn voor het huis. Er zal consistentie en samenhang zijn in de producten, maar ook op het gebied van communicatie denk ik dat onze boodschap veel duidelijker zal zijn”, zegt ze. “Natuurlijk is het een grote verantwoordelijkheid. Voor elk huis kan een nieuwe artistieke richting een uitdaging zijn. Het duurt een paar seizoenen voordat je precies weet wat de visie is. Maar ik denk dat hij helemaal enthousiast is over het idee.”

Arnault vervolgt: “Hij kan vertrouwen op ons geweldige team – we hebben geweldige studio’s met geweldige creatieven, de beste in de wereld van haute couture, prêt-à-porter, voor mannen en vrouwen. En hij brengt ook een team mee van mensen die hij vertrouwt en die al een tijdje met hem samenwerken.”

Loewe

Anderson werd in september 2013 benoemd tot creative director van Loewe, dat eigendom is van LVMH. Hij was toen een 29-jarige ontwerper met een startend bedrijf. In 2008 richtte hij zijn merknaam JW Anderson op, waarin LVMH in 2013 een minderheidsbelang nam. “Ik herinner me dat ik hem voor het eerst ontmoette in een showroom in Parijs, waar hij JW Anderson showde. Hij moet 23 of 24 jaar zijn geweest”, herinnert Arnault zich. “Hij had een klein appartement gehuurd bij Gare du Nord, op de vierde verdieping. Ik belde aan en hij deed open. Hij was jonger, maar hetzelfde als nu: heel spraakzaam, met een grote visie en heel volwassen voor zijn leeftijd, heel indrukwekkend. Toen hebben we besloten om in zijn merk te investeren en hem later bij Loewe aan te stellen.”

Tijdens zijn ambtstermijn werd Loewe een van de populairste modemerken in luxe. Zijn lente/zomershow van 2025 kreeg een staande ovatie van veel van zijn collega’s (Sarah Burton, Pieter Mulier, Adrian Appiolaza, Nicolas Di Felice, Kris Van Assche, Pharrell Williams en Michael Rider waren aanwezig) en van Arnault. De omzet van Loewe ging van ongeveer 230 miljoen euro in 2014, volgens schattingen van Morgan Stanley, naar 1,5 miljard tot 2 miljard euro in 2024, volgens schattingen van Bernstein-analist Luca Solca. Loewe staat nog steeds op de eerste plaats in de Lyst Index van de populairste merken in het eerste kwartaal van 2025. Andersons vertrek bij Loewe werd in maart aangekondigd en een week later werd hij vervangen door Proenza Schouler-oprichters Jack McCollough en Lazaro Hernandez. Daarover lees je meer in onderstaand artikel.

Mix van traditie en moderniteit

“Jonathan heeft zeer indrukwekkend werk geleverd door Loewe weer op de kaart te zetten”, merkt Arnault op. “Hij was in staat om de juiste mix van traditie en moderniteit te vinden voor dat merk, door te werken aan vakmanschap, de kwaliteit te verhogen en prachtige producten te creëren. Hij werkte ook aan de Craft Prize en heeft wonderen verricht in de ontwikkeling van het merk, niet alleen op het gebied van product maar ook op het gebied van communicatie.”

Kan Anderson dezelfde magie toepassen op Dior? Na jaren van enorme groei – de omzet ging van 2,2 miljard euro in 2017 naar 9,5 miljard euro in 2023, volgens schattingen van HSBC – is Dior getroffen door de luxe recessie en wereldwijde onrust. De omzet daalde naar 8,7 miljard euro in 2024, volgens HSBC. In het eerste kwartaal daalde de omzet van LVMH’s mode- en lederwarenafdeling met 5 procent, waardoor de modeactiviteiten van de groep zich midden in een gepolariseerde markt bevinden. “Dior moet nieuw leven worden ingeblazen”, vertelde Solca in april aan Vogue Business.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Jonathan Andersons Lente/Zomer 2025 show voor Loewe kreeg een staande ovatie van veel van zijn collega's en van Arnault. Anderson's lente/zomer 2024 voor zijn merknaam JW Anderson had hooddies en shorts van plasticine.
©Isidore Montag/Filippo Fior
Andersons lente/zoemr 2025-show voor Loewe (links) en zijn lente/zomer 2024-show voor JW Anderson.

Wedergeboorte 

Het huis lijkt nu alles op zijn plaats te hebben voor een wedergeboorte. Onlangs nam het in april Pierre-Emmanuel Angeloglou aan als plaatsvervangend CEO, nadat het in oktober Benedetta Petruzzo, CEO van Miu Miu, had weggekaapt om directeur te worden.

Anderson, die bekendstaat als een hardwerkende en briljante ontwerper, heeft ongetwijfeld het talent om zich moeiteloos te mengen met de Dior-DNA, waarbij hij de rijke erfenis en herkenbare codes van het huis weet te balanceren. “Sinds hij in februari begon met de mannenmode, brengt hij veel tijd door in het archief, waar hij zich verdiept in de verschillende elementen van het merk die door de jaren heen zijn ontwikkeld door ontwerpers als Christian Dior, Yves Saint Laurent, John Galliano en Raf Simons”, vertelt Arnault.

Naast de uitdaging om zowel de mannen- als vrouwenlijnen te ontwerpen, zal Anderson ook zijn sporen moeten verdienen in de couture – een vakgebied waarin Dior tot de weinige modehuizen behoort die het tot een bloeiend bedrijf hebben weten te maken. Hoewel hij niet eerder bij een couturehuis werkte, staat Anderson bekend om zijn conceptuele shows en zijn couturegevoel, dat duidelijk naar voren kwam in zijn lente/zomer 2025-show. Die show toonde, zoals Sarah Mower van Vogue Runway het omschreef, “heruitgevonden jurken uit de Franse gouden eeuw, met hoepelrokken en semi-transparante bloemenprints”.

Eerste collecties 

De modewereld zal echter moeten wachten tot januari 2026 om Andersons eerste couturecollectie voor Dior te zien, aangezien het huis het coutureseizoen van juli overslaat. “Maria Grazia had twintig couturejurken in haar cruisecollectie, wat het atelier flink bezig heeft gehouden”, aldus Arnault.

Arnault bevestigde ook dat Andersons eerste vrouwenshow voor Dior in september zal plaatsvinden. “In de 25 jaar dat ik in de modewereld werk, zijn er nog nooit zoveel creatieve veranderingen geweest”, mijmert ze. “We zullen de visies van zoveel verschillende artistiek directeuren voor de industrie zien. Ik denk dat het veel emotie en opwinding zal losmaken. En dat is waar mode over gaat.” Anderson zal de confrontatie aangaan met Matthieu Blazy bij Chanel, naast een aantal andere debuten van hoog niveau.

Andersons eerste mannenshow voor Dior is in juni, zoals eerder gemeld. Zou Dior ooit een co-ed show organiseren? “Ik denk dat we het voorlopig gescheiden houden. Je weet nooit wat er kan gebeuren, maar we hebben geen plannen om het aantal shows te verminderen”, antwoordt Arnault. Hoe zit het met JW Anderson – blijft hij aan het roer? “Het is zijn naammerk, dus het is duidelijk een project dat heel belangrijk voor hem is. Ja, hij blijft betrokken bij JW Anderson, maar misschien op een andere manier. Ik denk dat dit meer een vraag voor hem is.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.