De modewereld zit midden in een stoelendans waar geen einde aan lijkt te komen. In de eerste helft van 2025 zijn er opvallend veel nieuwe creatieve directors benoemd bij toonaangevende modehuizen – van opkomende talenten tot gevestigde namen die van plek wisselen. Deze verschuivingen geven een inkijkje in de koers die modehuizen de komende jaren willen varen: duurzamer, inclusiever, innovatiever of juist terug naar de roots. Hieronder zetten we de belangrijkste aanstellingen voor je op een rij, van het meest recente nieuws tot iets oudere benoemingen.
Stoelendans bij modehuizen
De huidige wissel van de wacht is geen toeval. Veel modehuizen bevinden zich op een kruispunt: ze willen hun trouwe klantenbasis blijven bedienen, maar tegelijkertijd relevant blijven in een wereld die sneller verandert dan ooit. Dat betekent: heritage bewaren, maar ook inspelen op waarden zoals inclusiviteit, duurzaamheid en digitale zichtbaarheid. Een merk moet niet alleen verkopen, maar ook viral gaan.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Een creative director is hierdoor al lang niet meer alleen verantwoordelijk voor de catwalk. Die persoon is het gezicht van het merk, de motor achter samenwerkingen, campagnes en storytelling op social media. Modehuizen zoeken daarom naar vernieuwers: ontwerpers met een scherpe visie, een strategisch oog en het vermogen om een wereldwijd publiek aan zich te binden.
Leven inblazen
Daarbij komt dat een aantal modehuizen de afgelopen periode te maken had met dalende omzetcijfers. In een periode van economische onzekerheid kan een nieuwe creative director de boel volledig nieuw leven inblazen. Nieuwe gezichten zorgen voor media-aandacht, brengen een andere stijl mee en trekken zo hopelijk ook een nieuw publiek aan.
Maar wat vooral opvalt: hoe divers het modebeeld ook wil zijn, de meeste benoemingen worden nog steeds gedaan binnen een relatief beperkt profiel. Het zijn vooral witte mannen die de sleutels krijgen tot de grote modehuizen.
Nieuwe creative directors
Wie zijn die nieuwe gezichten – of juist oude bekenden – die dit allemaal moeten waarmaken? We zetten de meest recente aanstellingen van creative directors hieronder op een rij.
Meryll Rogge bij Marni
De Belgische ontwerper Meryll Rogge volgt Francesco Risso op bij Marni. Haar benoeming werd in juli 2025 bekendgemaakt. Rogge staat bekend om kleurrijke, reconstructieve ontwerpen die toch draagbaar blijven. Ook verwerkt de ontwerper vaak gelaagde referenties in haar werk – van Salvador Dalí tot jaren tachtig-Americana. Ze werkte eerder bij Marc Jacobs in New York en was hoofdontwerper bij Dries Van Noten, voordat ze in 2020 haar eigen label lanceerde. Haar benoeming is opvallend: ze is momenteel de enige vrouwelijke creative director binnen OTB, het moederbedrijf van Marni. De eerste collectie van Rogge voor het modehuis wordt begin 2026 verwacht.