De grootste vraag in de modewereld heeft eindelijk een antwoord: Gucci’s nieuwe artistic director is Demna. De creative director van Balenciaga sinds 2015 werd donderdag aangekondigd als de nieuwe creative lead bij Gucci, zo meldde Kering Group, de moedermaatschappij van de twee modehuizen, in een verklaring. “Zijn creatieve kracht is precies wat Gucci nodig heeft”, aldus Kering-voorzitter en CEO François-Henri Pinault.
Demna is Gucci’s nieuwe artistic director
De drieënveertigjarige ontwerper, geboren in Georgië, zal op 9 juli zijn laatste coutureshow bij Balenciaga geven voordat hij vertrekt naar het grootste luxehuis van Italië. Hier zal hij samenwerken met Stefano Cantino, de CEO van Gucci. Demna’s opvolger bij Balenciaga zal later worden benoemd, aldus Kering.
“Ik ben echt enthousiast om bij de Gucci-familie te komen”, zei Demna in het persbericht. “Het is een eer om bij te dragen aan een huis dat ik diep respecteer en al lang bewonder. Ik kijk ernaar uit om samen met Stefano en het hele team een nieuw hoofdstuk te schrijven van Gucci’s geweldige verhaal.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Demna bereidde dat nieuwe hoofdstuk voor, toen hij in 2021 zijn eerste samenwerking met Gucci had. Dat jaar gaf Demna de toenmalige creatieve director van Gucci, Alessandro Michele, zijn zegen om zich Balenciaga’s silhouetten en codes creatief toe te eigenen voor Gucci’s ‘Hacker Project’. De graphics van Balenciaga verschenen op typische Gucci-accessoires zoals de Jackie-tas, terwijl Michele zijn typische versieringen toepaste op de eigentijdse silhouetten van Demna.
Een nieuw hoofdstuk
Nu is Demna aangesteld voor het vormgeven van zijn eigen visie op Gucci. Tien jaar geleden werd hem bij Balenciaga gevraagd om zijn streetwise en geestige esthetische dialect, dat hij in 2014 voor het eerst met Vetements lanceerde, aan te passen en verder te ontwikkelen. Hedendaagse schattingen laten zien dat de inkomsten van Balenciaga op ongeveer 200 miljoen euro lagen tijdens zijn eerste jaar. In 2021 schatte financiële dienstverlening HSBC dat dit bedrag was gestegen tot 1,76 miljard euro.
Demna, stopte in met het gebruiken van de achternaam Gvasalia. Hij is zonder twijfel een van de meest originele, innovatieve en invloedrijke ontwerpers van zijn tijd. Gucci is het grootste luxe modehuis van Italië, afgaande op de inkomsten. Ondanks een daling ten opzichte van de piek van 10,5 miljard euro in 2022, boekte het in 2024 een omzet van 7,65 miljard euro. Een bedrag dat meer dan het dubbele is van de 3,56 euro miljard van Prada, financieel gezien de grootste Italiaanse concurrent.