Op een zonnige zaterdagmiddag namen Demi Lovato, Ice Spice en Paris en Nicky Hilton plaats bij de Vivienne Westwood-show tijdens Paris Fashion Week. De titel? Boudoir. Daarmee beloofde Andreas Kronthaler, creative director en weduwnaar van wijlen punklegende Vivienne Westwood, een intiem inkijkje in de modetaal van het Britse modehuis. De lente/zomer 2026-collectie van Vivienne Westwood door Kronthaler voelde fris, vrij en uiteraard messy: precies de signatuur die we van het merk geworteld in de punkcultuur verwachten. Vogue was voorafgaand aan de show backstage aanwezig en stelde front row Paris Hilton een aantal rapid fire questions.
Backstage bij Vivienne Westwood lente/zomer 2026
Tussen de make-upkwasten en haarsprays door heerste een georganiseerde chaos. Overal liepen modellen af en aan met eigenzinnige kapsels en excentrieke beautylooks. Te midden van die drukte vertelde haarstylist Claire Grech aan Vogue over het idee achter de hairstyling: “Het ging dit seizoen om verschillende personages, geïnspireerd door Londen – een vleugje punk en het gevoel van do-it-yourself.”
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
Dat vertaalde zich in uiteenlopende stijlen: enerzijds uitgekamde, lifted kapsels – alsof je net wakker wordt met het kapsel waarmee je de dag ervoor naar bed ging – anderzijds glanzende wetlooks en frizzy, jaren-tachtigachtige texturen. Toch, volgens Grech, vereisen die nonchalante looks juist de nodige voorbereiding. “We bouwen stevigheid op met mousse en de thickener van Schwarzkopf Session Label, föhnen dat in, fixeren met haarlak en maken het af met een textuurspray voor extra hold.” Kortom, voor wie backstage meekeek, was het een kleine masterclass in hoe ogenschijnlijk ongepolijst haar in werkelijkheid zorgvuldig wordt geconstrueerd.
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Vivienne Westwood lente/zomer 2026
Wat direct opviel: geen enkele look leek op een ander. Kronthaler koos voor radicale variatie, waardoor een duidelijke rode draad lastig te volgen was. Misschien is dat juist de essentie van zijn interpretatie van Boudoir: persoonlijk, uniek en subtiel sensueel. Die sfeer werd neergezet door transparante stoffen die het lichaam slechts gedeeltelijk verhulden, gecombineerd met onverwachte accenten.
Met een knipoog naar het 19e-eeuwse Regency-tijdperk kwamen barokke prints, mannen op hakken, strakke tailoring en overdadige kragen voorbij. Ook laarzen met een nonchalant wijduitlopende schacht en een dramatische Regency-jurk passeerden de revue. Dit alles werd gecontrasteerd met beautylooks die een duister randje toevoegden: smokey eyes, stekels en gitzwarte lippenstift. Reminiscenties aan de punkers van de jaren tachtig.
De runway zelf was intiem opgezet: een klein podium met toeschouwers rondom, alsof de collectie op een presenteerblad aan het publiek werd aangeboden.
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
