Het motto van het Met Gala 2025 is Tailored for You, wat veel ruimte biedt om de dresscode voor de voorjaarsshow van het Costume Institute Superfine: Tailoring Black Style op een heel persoonlijke manier te interpreteren. Heidi Klum deed dat dit jaar ook. Ze droeg een verrassend ingetogen look in contrast met haar anders nogal excentrieke modestijl. Zó verscheen Heidi Klum op het Met Gala 2025.
Heidi Klum op het Met Gala 2025
Het model verscheen op de beroemde trappen van het Metropolitan Museum of Art in een vloerlange bustierjurk met sleep van Vetements. De outfit was bij nadere inspectie een echte blikvanger: met een aan de randen gevoerde smalle logoband waarop in witte letters ‘Gammarelli Super 100’S Double Face’ staat, een inscriptie die informatie geeft over de aard van de stof. Gammarelli is een traditionele Italiaanse kleermaker en stoffenfabrikant en Double Face is de naam voor een dubbellaagse stof, een soort omkeerbare stof. Het reconstrueren van kledingstukken en het onthullen van de manier waarop ze zijn gemaakt is een van Vetements’ typische ontwerptrucs.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Klum combineerde haar Met Gala-look met een paar puntige zwarte hakken en natuurlijk vallend los haar. Weinig verrassing, totdat het oog viel op haar linkerarm. Daar stond in grote ingewikkelde letters een (nep)tatoeage van Vetements.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verhaal achter het label
Guram Gvasalia, creatief directeur van Vetements, is verantwoordelijk voor het ontwerp van Klums look. Grote kans dat de naam Demna Gvasalia je beter bekend is. Demna was lange tijd creatief directeur van Balenciaga en is nu de nieuwe hoofdontwerper van Gucci. Toch is zijn vier jaar jongere broer Guram relatief onbekend in de mode-industrie – ondanks het feit dat de twee broers in 2014 samen met andere ontwerpers het Vetements-collectief oprichtten.
Toen Demna later de creatieve leiding van Balenciaga overnam, trad zijn broer in zijn voetsporen. Hij nam het management van Vetements op zich. Vandaag de dag is het modebedrijf gevestigd in Zürich. Sinds de oprichting van het label samen met zijn broer is hij de grenzen van streetwear en couture blijven opzoeken. Het merk, dat in 2015 een van de finalisten was voor de prestigieuze LVMH Prize, richt zich op androgyne ontwerpen en hercontextualisering – en baarde ooit opzien met het gebruik van commerciële logo’s zoals dat van DHL. Een idee dat bij de ontwerpers opkwam toen ze hun stukken verstuurden.
Vorig jaar bracht Guram Gvasalia het idee terug en showde niet alleen een jurk gemaakt van DHL-plakband tijdens zijn show voor lente/zomer 2025. Gigi Hadid presenteerde dit, maar ook bracht hij Heidi Klum terug op de catwalk in een ‘polizei’ T-shirt.
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
