Het licht gaat uit, het wordt stil in de zaal. De muziek komt met een pompende beat uit de boxen, en dan begint de show. Kippenvel. Wie weleens langs de catwalk van een fashionshow heeft gezeten, herkent dit scenario uit duizenden. Muziek en modeshows zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De vibe van de muziek zet letterlijk de toon voor de collecties. Ikzelf kan als fervent technoliefhebber nooit stil zitten, bij het horen van de eerste pompende beats zit ik al te wiebelen op m’n stoel.
Vogue’s Linda over Amelie Lens
Het is dan ook niet voor niets dat we een muzikant als Vogue Collective Ambassador wilden. En dan niet zomaar een muzikant, maar een van mijn persoonlijke favorieten. Toen ik Amelie Lens zo’n zeven jaar geleden voor het eerst live zag draaien, was ik verkocht. Sowieso kun je mij gerust urenlang op een technofeest laten staan. Hoe harder de beats, hoe leuker ik het vind. Waar de meeste vriendinnen en collega’s na een tijdje afhaken, raak ik steeds meer in mijn element.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Wat wel grappig is: ik zie bij mijn Vogue-collega’s steeds vaker gelukzalige gezichten als de bpm boven de honderdtwintig uitkomt. Ik durf zelfs te stellen dat de voltallige redactie inmiddels besmet is met het technovirus. Of beter: het Amelie-virus. Hoe zij de nummers aan elkaar draait en de energie tot grote hoogte pompt, is een feest om naar te luisteren.
Voorloper
En om naar te kijken, want naast een briljant muzikant is ze ook een stijlicoon, met haar bruine bob en stijlvolle outfits. Ook al koos ze aan het begin van haar carrière voor een genderneutrale naam om haar vrouw-zijn niet in de spotlights te zetten, ze was wel degelijk een van de eerste techno-dj’s die er om door een ringetje te halen uitzag en tegelijkertijd ook gewoon keihard stond te rammen. Daarin is ze echt een voorloper.
Ook op interieurgebied weet ze ons trouwens te inspireren. Ze nodigde ons uit in haar waanzinnige penthouse van twee verdiepingen in Antwerpen – stijlvol verbouwd door architect Dieter Vander Velpen. Daar bespraken we meteen wat we in dit issue zouden opnemen. Ook reisden we haar achterna toen ze in april ging draaien op Coachella en we fotografeerden haar vervolgens in Chanel-outfits in de Californische straten.
Carrière en moederschap
Dat is Amelies leven: van hot naar her reizen en vette party’s. Maar thuis in Antwerpen is ze bovenal moeder van haar dochtertje Kiki. Optredens plant ze vooral in het weekend, en dinsdag is haar aandacht volledig thuis. Amelie bewijst dat deze twee werelden prima naast elkaar kunnen bestaan. Dat je niet hoeft te kiezen tussen je werk en het moederschap, ook al valt de piek van je carrière vaak samen met het moment waarop je biologische klok harder begint te tikken. Een belangrijk thema in het leven van vrouwen, en een die ze niet graag onbesproken laat.
En daarnaast: het hóéft in het moederschap ook allemaal niet perfect. Ook het Vogue Panel, met Fiona Hering, Coco Sabajo en Vogue’s Zoé Zindzi van Halen over modern moederschap, is het daarover eens. We moeten dat idee van perfectie echt loslaten, want het is doodvermoeiend om na te streven. Fiona: ‘Loesje maakte twintig jaar geleden al posters met “Die andere moeders doen ook maar wat”.’