van-modestunt-naar-maatschappelijk-probleem-leger-des-heils-reshare-lanceert-collectie-schoenen-van-daklozen-213285
©Carli Hermès

Balenciaga trok veel aandacht met een recente campagne voor versleten sneakers. Als reactie op het luxe modehuis lanceert Leger des Heils ReShare een eigen collectie. Creative director Julio Álvarez van Cloudfactory, het creatieve bureau achter het project, besloot aan te haken op de ophef rondom Balenciaga met een webshop geïnspireerd op de campagne van het modehuis: trulydestroyed.com. Here’s the twist: anders dan de Paris Sneaker-collectie van Balenciaga zijn de schoenen uit de Truly Destroyed collectie daadwerkelijk gedragen door daklozen in ons eigen land. De opbrengst gaat naar het goede doel. 

Leger des Heils ReShare 

Op trulydestroyed.com koop je unieke schoenen van daklozen. De tragikomische productbeschrijvingen zoals ‘18 month straight worn effect’ en ‘Unsuitable for all weather types’, laten je stilstaan bij de realiteit van ruim 35.000 daklozen in Nederland. 

Leger des Heils ReShare zamelt al meer dan 135 jaar oude kleding en textiel in voor hergebruik en heeft 10 winkels verspreid over Nederland. “We mogen ons vaker afvragen wat kleding voor een ander betekent”, vertelt Thamar Keuning, Marketing & Communicatie van Leger des Heils ReShare. “Nadenken over redelijkheid kan geen kwaad. Wat voor kleding je koopt kan een positieve invloed hebben op de wereld om je heen”, gaat Keuning verder. “Dit betekent echter niet dat je jezelf niet mag verwennen.”

Respect voor Balenciaga

 “We hebben veel respect voor de visie van Demna Gvasalia, de creative director van Balenciaga. En voor wat hij doet met het merk Balenciaga – ze haken vaak briljant in op (pop)cultuur. We begrijpen ook dat de modewereld haar codes heeft en zijn er niet op uit dat te veroordelen, integendeel”, zegt de bekende Nederlandse modefotograaf Carli Hermès die de schoenen van daklozen fotografeerde. “Ze trokken er flink de aandacht mee, daar hou ik op zich wel van”, aldus Hermès. 

Creative director van Cloudfactory César García vult aan: “Daklozen zijn over het algemeen niet trendy of nieuwswaardig. Het gaat enigszins de goede kant op, maar Leger des Heils ReShare moet vaak nog vechten voor meer aandacht en hulp. Dus als een groot merk als Balenciaga extreem versleten sneakers plots trendy maakt, moeten we deze kans grijpen. Het gaat erom het gesprek te ‘kapen’ en een zinvolle boodschap over te brengen. Niet ten koste van Balenciaga, maar juist met veel respect voor hen. We bouwen voort op de schouders van reuzen.”