“Als ik mijn ultieme supermodellenmoment moet kiezen, dan is dat de finale van de herfst/winter-show van Gianni Versace in 1991”, heeft Cindy Crawford weleens gezegd. En zij is niet de enige voor wie dit een iconisch modemoment is. Want wie herinnert zich niet hoe zij tijdens de finale van die show arm in arm met mede-supers Linda Evangelista, Naomi Campbell en Christy Turlington over de catwalk kwam gelopen, al playbackend op de klanken van het nummer Freedom! ’90 van George Michael.
Geen toevallig gekozen nummer natuurlijk, maar een soort liveversie van de videoclip waarin deze modellen (plus Tatjana Patitz) de hoofdrol speelden. Dat George Michael ze hiervoor had gevraagd was weer vanwege de indruk die de cover van de Britse Vogue met deze supermodellen gefotografeerd door Peter Lindbergh op hem had gemaakt. Gianni Versace, George Michael, de supermodellen: dit was hét moment in de modegeschiedenis dat mode, muziek en modellen voor het eerst zo met elkaar versmolten. En het was het startschot van een tijdperk waarin die link alleen maar sterker en belangrijker werd, met als onderliggende boodschap: bij coole kleren hoort coole muziek en andersom.
Mode en muziek in 2025
Fast forward naar misschien wel het hoogtepunt van de Milanese modeweek in maart: de show ter ere van het dertigste jubileum van de broers Dean en Dan Caten van Dsquared2. Bij de opening van die show klonk de hit Nissan Altima van Doechii uit de speakers, terwijl de rapper vervolgens als eerste model de catwalk af liep, gekleed in hotpants, korset en een verknipt T-shirt met daarop de tekst ‘Iconique’.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Nog spectaculairder was het slot van de show, waarbij Doechii samen met rapper JT het nummer Alter Ego uitvoerde te midden van de Caten-tweeling en dansende modellen, onder wie Naomi Campbell en Irina Shayk. Wat belangrijker was, de mode of de muziek, dat deed er bijna niet eens toe, ze waren allebei onderdeel van deze Dsquared2-extravaganza.
Sounddesigner
Modeshows kunnen niet meer zonder een muzikale omlijsting. Het is een essentieel onderdeel geworden van de identiteit van een merk en draagt bij aan het verhaal van een collectie. En dat is niet zomaar een kwestie van een playlistje in elkaar zetten op Spotify en afdraaien tijdens de show. Veel merken laten de muziek samenstellen door een speciale sounddesigner.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De grootste naam op dat gebied is de Fransman Michel Gaubert, die al sinds 1978 actief is in de muziekwereld. In eerste instantie als inkoper van een onafhankelijke platenzaak en als discjockey bij discotheek Le Palace, de Parijse place to be in de jaren zeventig en tachtig waar de gehele modewereld kind aan huis was. Daar leerde hij ook Karl Lagerfeld kennen, met wie hij vervolgens tot diens dood in 2019 samenwerkte bij het samenstellen van de muziek voor de shows van Chanel, Fendi en zijn eigen merk. Daarnaast heeft hij soundtracks geproduceerd voor iedereen, van Dior, Valentino en Loewe tot Proenza Schouler en Sacai.