ontwerper-david-laport-is-weer-terug-na-pauze-ik-kreeg-er-geen-energie-meer-van-375378
©David Laport

In het atelier van David Laport (39) staat een kleine kunststof kerstboom. Opmerkelijk, want ons gesprek vindt plaats in september. Nog opmerkelijker wordt het wanneer Laport zich laat ontvallen pas een paar maanden eerder in dit atelier te zijn neergestreken. Het boompje blijkt symbool te staan voor zijn uitdijende werkzaamheden: in december lanceert hij naast zijn eigen modelabel een nieuwe designstudio, die de naam Studio DLP krijgt. Lees hier ons interview met David Laport.

Interview met David Laport

De ontwerper, die met zijn label al bijna twaalf jaar succes boekt, richt zich daarmee nu ook op productdesign. “Dat is minder seizoensgebonden: producten gaan langer mee dan mode. Al is dat bij kerstartikelen natuurlijk niet het geval. Ik gebruik dat kunstboompje als schaal voor de tien meter hoge kerstboom in de binnentuin van het Pulitzer Hotel in Amsterdam, die ik dit jaar ontwerp. Heel tof, zoiets heb ik nog nooit gedaan. Ik heb trouwens ook nog nooit een kunstboom gekocht. Een vreselijk lelijk ding vind ik het”, lacht hij. “Die moet gauw weer weg.”

Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue

Onbekend terrein verkennen: het is tekenend voor David Laport anno 2025. Er zijn namelijk meer verschillen met vroeger. Tot 2022 bracht hij elk jaar twee collecties uit. Nadat hij een pauze nam, bracht hij dat terug tot de helft, één dus. Tegenwoordig verdeelt hij zijn tijd tussen Amsterdam en New York, waar zijn vriend, stylist Jordy Huinder, zes jaar geleden naartoe verhuisde. Laport werkt bovendien geordender, én minder.

Het was nodig. Laports carrière ging algauw hard. Helemaal toen beroemdheden als Solange, Sia en Rihanna zijn creaties wisten te vinden. “Het ging ontzettend goed met mijn bedrijf, en toch belandde ik een paar jaar geleden in een sleur.”

Verantwoordelijkheidsgevoel

“Ik voerde alles uit op de automatische piloot, zonder stil te staan bij wat ik aan het doen was of wat mijn doelen waren. Energie kreeg ik er op een gegeven moment niet meer van. Bovendien vond ik het lastig om verantwoordelijk te zijn voor veel mensen. Ik kom van de kunstacademie, maar ineens was ik ondernemer. Op de drukste momenten waren er vijftien tot twintig man voor me aan het werk. Ik wilde me vooral richten op een fijne sfeer, maar in de praktijk was ik meer bezig met geld. Dat vond ik helemaal niet leuk.”

New York, new me

“Toen ik constateerde dat ik niet meer helemaal blij was met hoe het ging, heb ik heel rigoureus mijn atelier opgezegd en al mijn spullen in twee opslagboxen gestopt. Vervolgens ben ik naar New York vertrokken, mijn vriend achterna. Ik wilde mijn horizon verbreden. Dat is gelukt: door te focussen op mezelf en het buitenland is mijn mindset veranderd. Nu werk ik met een kleiner team in een kleiner atelier en ben ik kritischer op de projecten die ik aanneem. Zodat het me niet allemaal zo overneemt. Nee zeggen tegen dingen blijf ik spannend vinden, maar het moet van mezelf.”

Verandering van spijs doet eten

“Ik ben gek op zwarte kleding, zelf draag ik altijd zwart. Maar ik wil ervoor waken dat al mijn ontwerpen zwart worden. Daarom kies ik graag voor frisse kleuren. Ik push mezelf op dat soort vlakken, want ik wil niet stilstaan of blijven hangen in wat ik al gedaan heb. Dat gevoel vind ik het ergste wat er is. Als ik geen nieuwe prikkels krijg, word ik onrustig. Je zult mij zelfs geen twee ochtenden achter elkaar betrappen op hetzelfde ontbijt. Om diezelfde reden probeer ik momenteel weg te blijven van geplisseerd tule. Het is mijn favoriete stof om mee te werken: van tule weet ik heel goed wat ik ermee kan doen en bereiken. En daarom een stof waarnaar ik makkelijk teruggrijp. Nu ben ik vooral met wol in de weer.”

Lees het volledige interview met David Laport in het decembernummer van Vogue Nederland, dat nu in de winkel ligt en hier online te bestellen is.