maria-grazia-chiuri-keert-terug-naar-fendi-als-creative-director-368131
©Paola Mattioli

Maria Grazia Chiuri is benoemd tot creative director van Fendi, zo heeft het modehuis dinsdag bekendgemaakt. Chiuri zal haar eerste collectie voor het herfst/winter 2026-seizoen presenteren tijdens Milan Fashion Week in februari volgend jaar. De benoeming komt zes maanden na haar vertrek als creative director bij Dior. Het is ook een soort thuiskomst: Chiuri, die uit Rome komt, werkte tussen 1989 en 1999 tien jaar bij Fendi als ontwerper van accessoires, waar ze leiding gaf aan de ontwikkeling van de kenmerkende Baguette-tas van het modehuis.

Maria Grazia Chiuri naar Fendi

“Maria Grazia Chiuri is een van de grootste creatieve talenten in de mode van vandaag, en ik ben verheugd dat ze ervoor heeft gekozen om terug te keren naar Fendi om haar creativiteit binnen de LVMH-groep te blijven uiten, nadat ze haar gedurfde visie op mode heeft gedeeld. Omringd door de teams van Fendi en in een stad die haar na aan het hart ligt, ben ik ervan overtuigd dat Maria Grazia zal bijdragen aan de artistieke vernieuwing en het toekomstige succes van het modehuis, terwijl ze het unieke erfgoed ervan in stand houdt”, aldus Bernard Arnault, voorzitter en CEO van de LVMH-groep.

Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue

Fendi heeft geen speciale creative director voor dameskleding meer sinds Kim Jones in oktober 2024 aftrad. Silvia Venturini Fendi, telg van het huis en kleindochter van de oprichters Adele en Edoardo Fendi, voegde dameskleding toe aan haar bestaande rol als verantwoordelijke voor herenkleding en hield tijdens het 100-jarig jubileum van het merk in 2025 de boel draaiende voor beide lijnen. Op 29 september werd Venturini Fendi echter gepromoveerd en kreeg ze naast haar ontwerptaak een nieuwe rol als ambassadrice en erevoorzitter.

Nieuwe impuls

“Ik ben verheugd Maria Grazia in het team te mogen verwelkomen. De rol van creative director is niet langer alleen het ontwerpen van mooie kleding, maar ook het creëren van een cultuur en het weerspiegelen van de wereld waarin we leven. Haar talent en visie zullen een belangrijke rol spelen bij het versterken van het erfgoed van Fendi, het vormen van toekomstig talent in het huis en het verdiepen van onze toewijding aan Italiaans vakmanschap”, voegde Ramon Ros, voorzitter en CEO van Fendi, toe.

Ros, die in juli van dit jaar aantrad, wil het modehuis een nieuwe impuls geven. Vóór de benoeming van Jones in 2020 werd de dameskleding van het huis ontworpen door wijlen Karl Lagerfeld, van 1965 tot aan zijn dood in 2019. Ros hoopt dat Chiuri, die naast Jones creative director dameskleding bij Dior was, Fendi een nieuwe impuls zal geven.

Terug naar Rome

“Ik keer met eer en vreugde terug naar Fendi, waar ik het voorrecht had mijn carrière te beginnen onder begeleiding van de oprichters van het huis, de vijf zussen. Fendi is altijd een smeltkroes van talenten geweest en een startpunt voor veel creatievelingen in de branche, dankzij het buitengewone vermogen van deze vijf vrouwen om generaties van visie en vaardigheden te koesteren en te stimuleren. Ik ben de heer Arnault dankbaar dat hij mij de taak heeft toevertrouwd om een nieuw hoofdstuk te schrijven in de geschiedenis van dit buitengewone, door vrouwen opgerichte bedrijf”, aldus Chiuri.

De benoeming van vandaag is ook geografisch gezien gunstig voor Chiuri, aangezien Fendi in Rome is gevestigd. Na haar vertrek bij Dior in Parijs heeft de ontwerper zich ook volledig daar gevestigd en werkt ze aan passieprojecten, waaronder de restauratie van Teatro Della Cometa, een historische theaterzaal in de stad.

Valentino en Dior

Toen Chiuri in 1999 samen met haar toenmalige creatieve partner Pierpaolo Piccioli Fendi verliet, was dat voor een ander Romeins modehuis: Valentino. Toen de oprichter van het modehuis, Valentino Garavani, in 2008 met pensioen ging, werden Chiuri en Piccioli aangesteld als gezamenlijke creative directors (na een korte cameo van Alessandra Facchinetti in die rol). Chiuri bleef zeven zeer succesvolle jaren bij Valentino, voordat ze in 2016 Raf Simons opvolgde bij Dior.

Bij Dior was ze de allereerste vrouwelijke hoofdontwerper van het modehuis, verantwoordelijk voor de dameskleding. Ze veranderde de curatie van het merk om een onbeschaamd feministische boodschap over te brengen, een toon die werd gezet door haar debuutcollectie, lente/zomer 2017, met T-shirts met de tekst ‘We should all be feminists‘. Ze werkte samen met vrouwelijke kunstenaars, zoals Judy Chicago, Faith Ringgold, Eva Jospin en Mickalene Thomas. Ook zette ze al haar expertise op het gebied van accessoires in bij het modehuis en werkte aan het verbreden van de blik van Dior door samen te werken met ambachtslieden en creatievelingen buiten de traditionele Franstalige focus.

Volgens HSBC steeg de omzet van Dior van 2,2 miljard euro in 2017 naar 9,5 miljard euro in 2023. Nu heeft ze de kans om al haar rijke mode-ervaring in te zetten voor de ontwikkeling van het modehuis waar het allemaal begon.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.