Maria Grazia Chiuri is benoemd tot creative director van Fendi, zo heeft het modehuis dinsdag bekendgemaakt. Chiuri zal haar eerste collectie voor het herfst/winter 2026-seizoen presenteren tijdens Milan Fashion Week in februari volgend jaar. De benoeming komt zes maanden na haar vertrek als creative director bij Dior. Het is ook een soort thuiskomst: Chiuri, die uit Rome komt, werkte tussen 1989 en 1999 tien jaar bij Fendi als ontwerper van accessoires, waar ze leiding gaf aan de ontwikkeling van de kenmerkende Baguette-tas van het modehuis.
Maria Grazia Chiuri naar Fendi
“Maria Grazia Chiuri is een van de grootste creatieve talenten in de mode van vandaag, en ik ben verheugd dat ze ervoor heeft gekozen om terug te keren naar Fendi om haar creativiteit binnen de LVMH-groep te blijven uiten, nadat ze haar gedurfde visie op mode heeft gedeeld. Omringd door de teams van Fendi en in een stad die haar na aan het hart ligt, ben ik ervan overtuigd dat Maria Grazia zal bijdragen aan de artistieke vernieuwing en het toekomstige succes van het modehuis, terwijl ze het unieke erfgoed ervan in stand houdt”, aldus Bernard Arnault, voorzitter en CEO van de LVMH-groep.
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
Fendi heeft geen speciale creative director voor dameskleding meer sinds Kim Jones in oktober 2024 aftrad. Silvia Venturini Fendi, telg van het huis en kleindochter van de oprichters Adele en Edoardo Fendi, voegde dameskleding toe aan haar bestaande rol als verantwoordelijke voor herenkleding en hield tijdens het 100-jarig jubileum van het merk in 2025 de boel draaiende voor beide lijnen. Op 29 september werd Venturini Fendi echter gepromoveerd en kreeg ze naast haar ontwerptaak een nieuwe rol als ambassadrice en erevoorzitter.
Nieuwe impuls
“Ik ben verheugd Maria Grazia in het team te mogen verwelkomen. De rol van creative director is niet langer alleen het ontwerpen van mooie kleding, maar ook het creëren van een cultuur en het weerspiegelen van de wereld waarin we leven. Haar talent en visie zullen een belangrijke rol spelen bij het versterken van het erfgoed van Fendi, het vormen van toekomstig talent in het huis en het verdiepen van onze toewijding aan Italiaans vakmanschap”, voegde Ramon Ros, voorzitter en CEO van Fendi, toe.