belgische-meryll-rogge-is-de-nieuwe-creative-director-van-marni-354749
©Gretar Gunnlaugsson

De Belgische ontwerper Meryll Rogge is de nieuwe creative director van Marni, maakte moederbedrijf Only The Brave (OTB) dinsdag bekend. Ze volgt daarmee Francesco Risso op, die het modehuis in juni verliet na bijna tien jaar aan het roer te hebben gestaan.

Meryll Rogge naar Marni

“Het is een groot genoegen om Meryll te verwelkomen bij Marni”, zegt Stefano Rosso, CEO van het merk. “Ze is een uitzonderlijk creatief talent en een inspirerende vrouw, wiens visie en expertise een sleutelrol zullen spelen bij het vormgeven van de toekomst van dit geweldige merk.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

“We hebben met veel hooggekwalificeerde kandidaten gesproken, die bevestigen hoe Marni creatieven van over de hele wereld blijft inspireren en aantrekken. Meryll heeft indruk op ons gemaakt met haar gevoeligheid voor de herinterpretatie van het DNA van het merk, met een eigentijdse visie die Marni wereldwijd en in al haar dimensies omarmt – inclusief accessoires, interieur, communicatie en speciale projecten”, voegt OTB-oprichter en voorzitter Renzo Rosso toe. “Ik wens haar het allerbeste om deze visie met passie uit te dragen, gesteund door een team en een groep die creativiteit altijd centraal hebben gesteld in hun identiteit.”

Focus op draagbaarheid

Rogge lanceerde haar gelijknamige modelabel in 2020 en trok veel aandacht voor haar geüpcyclede, gereconstrueerde kledingstukken, vaak geïnspireerd door specifieke tijdsperiodes of locaties, van Salvador Dali’s geboortestad tot Americana-mode uit de jaren 80.

Nadat ze afstudeerde aan de Academie van Antwerpen, zette ze haar tanden in het ontwerpen van dameskleding voor Marc Jacobs in New York (van 2008 tot 2015) voordat ze terugkeerde naar België om hoofd te worden van het ontwerpen van dameskleding bij Dries Van Noten, waar ze nauw samenwerkte met Van Noten. Sinds ze voor zichzelf is begonnen, won Rogge de Andam Prize in 2025 en werd ze finalist voor de LVMH Prize (2022), de Andam Prize (2024) en de Woolmark Prize (2025).

Ze is een voorstander van gedurfde kleuren, prints en constructies, en werkt met een focus op draagbaarheid. “We zijn op dit moment een team van alleen maar vrouwen en we dragen onze kleding elke dag”, vertelde de ontwerper aan Vogue’s Laird Borelli-Persson voorafgaand aan de herfst/winter 2025-show.

Brand savvy

Rogges benoeming markeert een totale creatieve herschikking bij Marni’s moederbedrijf OTB in het afgelopen jaar. In maart benoemde de groep Simone Bellotti bij Jil Sander en kondigde Glenn Martens aan als creative director bij Maison Margiela. Van cruciaal belang is dat na het vertrek van Luke en Lucie Meier bij Jil Sander, Rogge nu de enige vrouwelijke creative director is binnen OTB.

Naast ontwerpen is Rogge ook brand savvy. Ze heeft ook een creatief adviesbureau dat met merken binnen Puig en LVMH werkt aan merkpositionering en design. Na haar vertrek bij Dries Van Noten bleef ze advieswerk doen voor het merk en hielp ze bij het ontwerpen van de beautylijn. “Ik vind het echt leuk om door de ogen van een ander merk te denken”, vertelde ze vorig jaar aan Vogue Business. “Ik heb het gevoel dat ik goed ben in het identificeren van hun DNA, waar het merk over gaat. Een van mijn talenten is om mijn visie te combineren met die van iemand anders om iets nieuws en fris te creëren.” Deze ervaring zou haar goed van pas kunnen komen om het roer over te nemen bij een gevestigd label als Marni.

“Ik ben echt vereerd om bij Marni aan de slag te gaan – een huis dat ik al lang bewonder om zijn onafhankelijke geest. Een rol op me nemen die wordt bepaald door zulke visionaire creative directors, is inspirerend. Ik ben Renzo en Stefano zeer dankbaar voor het herkennen van de resonantie tussen onze werelden en voor het toevertrouwen van deze buitengewone kans aan mij. Ik kijk ernaar uit om mee vorm te geven aan de volgende stap voor Marni”, aldus Rogge over de nieuwe stap in haar carrière.