rachel-scott-is-de-nieuwe-creative-director-van-proenza-schouler-361575
©John Lamparski/Getty Images

Rachel Scott, de oprichter van het in New York gevestigde label Diotima, is benoemd tot creative director bij Proenza Schouler. Ze volgt de oprichters Jack McCollough en Lazaro Hernandez op, die eerder dit jaar vertrokken om Loewe over te nemen na het vertrek van Jonathan Anderson naar Christian Dior.

Rachel Scott naar Proenza Schouler

“Ik ben erg enthousiast om bij Proenza Schouler te gaan werken, een merk dat centraal staat in de Amerikaanse mode en dat ik al lang bewonder”, aldus Rachel Scott in een persbericht. “Ik heb veel respect voor de schoonheid en de wereld die Jack en Lazaro zo briljant hebben gecreëerd. En ik kijk ernaar uit om mijn visie in dialoog met hun nalatenschap te brengen. Ik ben Shira [Suveyke Snyder, CEO van Proenza Schouler] dankbaar voor haar vertrouwen en ik voel me vereerd dat ik deze rol mag vervullen om het volgende hoofdstuk van Proenza Schouler vorm te geven.”

Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue

Scott (41) begon haar carrière in Milaan bij modehuis Costume National na haar studie aan het Istituto Marangoni. Ze staat bekend om haar ambachtelijke aanpak bij Diotima, het label dat ze in 2021 oprichtte toen ze nog vicepresident design was bij Rachel Comey in New York.

Scott heeft een brede kijk op luxe en daagt de ideeën uit over wat mode voor een bepaalde prijs kan of zou moeten bieden. Diotima staat namelijk bekend om zijn gehaakte jurken en tops, die Scott volledig in haar thuisland Jamaica heeft gemaakt, en om zijn kristallen mesh separates. Op het eerste gezicht zijn dit resortlooks, maar Scott heeft ze op een manier vormgegeven die doet denken aan demi-couture.

Het succes van Scott en Diotima

Scott heeft voor Diotima een hechte, diverse community opgebouwd die elk seizoen groeit, waardoor het label twee keer op rij een CFDA Fashion Award heeft gewonnen, eerst in 2023 voor Emerging Designer of the Year en opnieuw in 2024 voor Womenswear Designer of the Year. Scott was runner-up voor het CFDA/Vogue Fashion Fund in 2023 en finalist voor de LVMH Prize 2023 en de Woolmark Prize 2025. Ze nam in 2024 de eerste Frazier Family Foundation x CFDA Empowered Vision Award in ontvangst en won eerder dit jaar de Fashion Trust US-prijs voor confectiekleding.

“Als een van de meest gevierde internationale ontwerptalenten van dit moment brengt Rachel een frisse en vrouwelijke invalshoek naar een merk dat is gebaseerd op de geest van de moderne Amerikaanse vrouw”, aldus Suveyke Snyder. “Haar diepgaande kennis van de merkcodes van Proenza Schouler, in combinatie met haar uitzonderlijke vermogen om vakmanschap en innovatie te combineren, maakten haar de logische keuze om het merk verder te leiden.”

Proenza Schouler door de jaren heen

Proenza Schouler werd in 2002 opgericht door Hernandez en McCollough. Het label, vernoemd naar de meisjesnamen van de moeders van het duo, heeft een sprookjesachtig ontstaan: hun eerste collectie, die tevens hun gezamenlijke afstudeerproject was aan de Parsons School of Design in New York, werd gekocht door Barneys onder leiding van Julie Gilhart. In 2004 ontving Proenza Schouler de eerste CFDA/Vogue Fashion Fund-prijs. Het label staat bekend om het kleden van enkele van de stijlvolste vrouwen van New York en het lanceren van een belangrijke it-bag van eind jaren 2000, de PS1.

Ondanks een veelbelovende start en eerste jaren, kreeg Proenza Schouler te maken met een reeks obstakels. Aangemoedigd door investeringen en het momentum in de sector in het begin, brachten Hernandez en McCollough hun collectie in 2017 naar Parijs, een kortstondig experiment dat niet het verwachte succes opleverde. Ze keerden in september 2018 terug naar New York Fashion Week voor het lente/zomer 2019-seizoen en kregen in november van dat jaar een meerderheidsbelang terug van de particuliere investeringsgroep Castanea Partners – aan wie ze in 2015 een minderheidsbelang hadden verkocht – en onafhankelijke investeerders onder leiding van Andrew Rosen, medeoprichter van Theory, met als doel het bedrijf na een reeks managementfouten een nieuwe koers te geven.

Volgend hoofdstuk

Tegen de tijd dat Hernandez en McCollough in januari van dit jaar hun label verlieten, had Proenza Schouler zijn positie en stabiliteit in de branche herwonnen en had het naar verluidt ontwerper Patrik Ervell aangenomen om een herenkledinglijn te lanceren. (Het is onduidelijk of het project nog steeds in ontwikkeling is met de aanstelling van Scott.)

“Toen we afgelopen januari Proenza Schouler verlieten, wisten we dat het verhaal zou doorgaan, maar we wisten nog niet wie het volgende hoofdstuk zou schrijven”, aldus McCollough en Hernandez. “Rachel is iemand wiens werk we altijd hebben bewonderd. Haar carrière van de afgelopen jaren is indrukwekkend om te zien. Als oprichters en bestuursleden van het bedrijf zijn we trots haar te mogen verwelkomen bij dit zeer bijzondere merk en kijken we ernaar uit om te zien hoe zij de erfenis en geest van wat wij zijn begonnen, zal omarmen en verder ontwikkelen.”

Eerste show

Ondanks de goede reputatie van haar label in New York, heeft Scott nog nooit een modeshow voor Diotima georganiseerd. Haar eerste show voor haar eigen label vindt plaats op 15 september, na de onthulling van de Proenza Schouler lente/zomer 2026-collectie in New York eerder die week, die Scott samen met de ontwerpstudio heeft ontwikkeld nadat ze eerder dit jaar als consultant bij het label kwam werken. Deze line-up zal dienen als een “openingsverklaring en een intieme preview van haar visie”, aldus het merk. De officiële debuutcollectie van Rachel Scott voor Proenza Schouler zal voor het herfst/winter 2026-seizoen zijn, die in februari 2026 zal worden getoond.

Volgende week begint een nieuw modeseizoen vol nieuwe starts bij modehuizen als Chanel, Bottega Veneta, Gucci, Versace en Balenciaga. Dat Rachel Scott de enige vrouw van kleur is in het rijtje van nieuwe creative directors, maakt dit niet alleen een gedenkwaardige presentatie, maar ook een historische primeur.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Proenza Schouler (@proenzaschouler)

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.