Sluit je ogen en stel je voor: jij op een skateboard in de straten van een wereldstad, haren in de wind, Sk8er Boi van Avril Lavigne non-stop in je oortjes. Voor veel tieners in de jaren 2000 was dit dé ultieme fantasie. En in 2025 maakt de skaterschoen zijn grote comeback. Zonder de slordigheid, mét die moeiteloze coolheid.
De skaterschoen is trending
Als Jonathan Anderson deze West Coast-esthetiek al subtiel terugbracht op de catwalk tijdens zijn lente/zomer 2024-show voor Loewe, lijkt het er nu op dat vrijwel alle modehuizen en ontwerpers zich hebben verenigd rond één gemeenschappelijke stijlcode: de skaterschoen.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
De anti-establishment houding van skaters, hun plek aan de rand van de samenleving en hun vrijheidsdrang vormen al decennia een rijke inspiratiebron voor modeontwerpers. Denk aan oversized kleding en een laidback attitude. Wat begon in de jaren 50 in Californië als een surfsport op wielen, groeide in de jaren 70 uit tot een wereldwijd fenomeen. Vandaag de dag is skaten een van de populairste urban sports onder ‘coolkids’. Vaak te herkennen aan baggy jeans, oversized T-shirts en lage sneakers van merken als Vans of Converse.
Wat ooit begon als subcultuur, werd in 2020 officieel erkend toen skateboarden werd opgenomen in het programma van de Olympische Spelen in Tokio. Dit jaar onthulde Vans, hét merk dat het sterkst geassocieerd wordt met skateboarden, een opvallende samenwerking op de catwalk van Valentino. Daar kregen de iconische Vans Classics en Vans Authentics een verfijnde herinterpretatie.
Enkele maanden later, tijdens de mannenmodeweek lente/zomer 2026, kwamen ook Dior – onder leiding van Jonathan Anderson – én Prada, met Miuccia Prada en Raf Simons aan het roer, met skateschoenen op de proppen. Waar de een koos voor bloemenprints, presenteerde de ander begeerlijke, monochrome varianten.
De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.
