Inmiddels ben je vast wel bekend met het zogenaamde Meghan-effect: het fenomeen dat de hertogin van Sussex een item in het openbaar draagt en dat item onmiddellijk uitverkocht raakt. (Hetzelfde geldt overigens ook voor alles wat haar schoonzus prinses Kate draagt.) Denk bijvoorbeeld aan de Misha Nonoo-blouse, die ze droeg tijdens haar eerste officiële optreden met prins Harry in Toronto in 2017, de Hiut-jeans bij een bezoek aan Cardiff in 2018 en de Rothy’s-ballerina’s van haar tournee door Australië later dat jaar. Meer recentelijk is Markle gezien met de rieten tassen van Cesta Collective, waarmee Meghan voor het eerst gespot werd tijdens een etentje met Cameron Diaz en Gwyneth Paltrow in mei 2023. Wat blijkt? Meghan Markle heeft zelfs geïnvesteerd in dit duurzame tassenmerk.
Meghan Markle investeert in Cesta Collective
De oprichters van het merk stonden op het punt om aan boord te gaan van een vliegtuig naar Mexico voor een shoot, toen hun telefoons niet meer stopten met zoemen vanwege de hoeveelheid bestellingen die binnenstroomden. “Op dat moment werd er niks getagd, dus we snapten niet precies wat er aan de hand was”, vertelt Courtney Weinblatt Fasciano aan de Amerikaanse Vogue. “We stapten uren later uit het vliegtuig, zetten onze telefoons aan en toen snapten we het. Het was allemaal heel spannend.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Na de beste verkoopdag ooit van het merk besloten Fasciano en haar medeoprichter Erin Ryder contact op te nemen met Markle’s team om haar te bedanken voor haar steun. Niet veel later werd een gesprek met de hertogin, die het merk online had ontdekt, geregeld. “Het klikte echt tussen ons”, zegt Fasciano. “Tijdens het gesprek vroeg ze al snel hoe ze kon helpen.”
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Een duurzame missie
Markle is niet alleen fan van de tassen van Cesta Collective, maar heeft nu ook een minderheidsaandeel in het bedrijf geïnvesteerd. Het is gemakkelijk te begrijpen waarom de hertogin zo’n fan is van het merk, gezien de missie van de oprichters. Fasciano, een voormalige moderedacteur, en Ryder, toen nog brand director, werden aan elkaar voorgesteld door een gemeenschappelijke vriend en kregen al snel een band door hun gedeelde teleurstellingen in de mode-industrie. “We besloten om onze krachten te bundelen. Waarom zouden we in plaats van allebei de industrie helemaal te verlaten, onze kennis niet inzetten voor het goede en iets maken waar we echt trots op kunnen zijn?”, vertelt Ryder.