in-het-kader-van-earth-day-7-europese-modemerken-die-verrassend-duurzaam-zijn-294255

Earth Day, oftewel de Dag van de Aarde, vindt elk jaar plaats op 22 april. Sinds 1970 is dit het jaarlijkse moment waarop wereldwijd wordt stilgestaan bij milieubescherming in allerlei vormen. Zoals bekend is de mode-industrie niet per se de milieuvriendelijkste industrie (en dat is volgens sommige statistieken nog een understatement). Daar komt, gelukkig én noodzakelijkerwijs, al jaren wat verandering in. Om het belang daarvan te benadrukken, zetten wij Europese merken in de spotlight die verrassend duurzaam produceren en ondernemen.

Duurzame mode

We zeggen verrassend, omdat er een aantal merken is waarvan al langer bekend staan als duurzaam. Denk aan Patagonia, schoenenmerk Veja en de Nederlandse merken Mud Jeans en Kuyichi. Zij scoren al jaren goed op duurzaamheidslijstjes, bijvoorbeeld op die van Good on You.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Er zijn natuurlijk verschillende vormen van duurzaamheid – daar kun je een boek over volschrijven (al leggen in dit artikel over duurzame mode verschillende experts het ook goed uit). Kort gezegd gaat duurzaamheid over zowel een filosofie als een productiemethode; de maker houdt rekening met alles van verantwoorde materialen tot goede werkomstandigheden. Daarnaast zit duurzaamheid verweven in logistieke processen, energieverbruik, een circulair gedachtegoed, produceren met liefde voor mens en dier, en afvalbeperking (zo bestaan er modemerken die alleen on demand produceren om afval zoveel mogelijk te beperken).

En dit gaat dan alleen nog maar over de maakkant van de mode-industrie. Aan het ‘ontvangende’ eind vinden we de consument, die ook een rol speelt bij het duurzame karakter van mode. Niet alleen door duurzaam gemaakte items te kopen heb je invloed, ook belangrijk is hoeveel je koopt en waar. Daarnaast is het duurzaam onderhouden van kleding ook relevant: hoe langer je een item bewaart en draagt, hoe duurzamer je bezig bent.

Duurzame Europese merken

De laatste tijd is er veel te doen geweest rondom de verantwoordelijkheid voor duurzame mode, en of die dient te liggen bij de producent of de consument. Journalist Susan Sjouwerman schreef voor Vogue al over de nieuwe Franse wet die het kopen bij fastfashionwinkels gaat belasten – en alle haken en ogen die daaraan zitten. In Nederland lanceerde Milieu Centraal onlangs een campagne om jonge vrouwen te helpen bewuster te shoppen.

Op het eerste gezicht sympathieke en nobele initiatieven, maar er valt ook te beargumenteren dat juist de merken meer verantwoordelijkheid moeten dragen. Gelukkig zijn er de laatste jaren steeds meer labels die dat begrijpen, ze lopen hier echter niet altijd mee te koop. Soms omdat ze zelf nog druk bezig zijn uit te zoeken wat werkt, soms uit angst beschuldigd te worden van greenwashing (het enkel profileren als ‘groen’ vanuit marketingoverwegingen, red.).

Vandaar dat wij op Earth Day modemerken in de spotlight zetten die onder de radar op allerlei manieren druk bezig zijn hun werkgebied duurzamer te maken voor mens, dier en milieu. Van tweedehands kleding van eigen merk doorverkopen tot ambachtelijke productiemethodes, mens- en milieubewuste werkomstandigheden en innovatieve materialen: deze 7 Europese merken zetten zich in voor duurzaamheid.

Ganni

We beginnen met een geliefd merk: Ganni. Het Deense label stond ooit vooral bekend om de vrolijke bloemenjurken en leopard jeans,  inmiddels bevindt het merk zich nadrukkelijk in de voorhoede van duurzame mode. Niet voor niets werd Ganni in 2022 gecertificeerd als een B Corp-bedrijf. Dit betekent dat het merk volgens het gerenommeerde B Lab voldoet aan de strenge eisen op het gebied van bestuur, werknemers, gemeenschap, het milieu en consumenten.

Op hun eigen website stelt Ganni onder het kopje ‘Responsibility’: “Wij identificeren ons niet als een duurzaam merk, omdat mode in de kern draait om nieuwigheid en consumptie, wat in grote tegenspraak is met het concept van duurzaamheid. Dat is de eerlijke waarheid.” Dat soort eerlijkheid kunnen we alleen maar waarderen. Ook mooi is dat afgelopen editie van Copenhagen Fashion Week Ganni de plaats om te showen opgaf, om nieuw talent een podium te bieden. Onlangs lanceerde Ganni nog samenwerkingen met Paloma Esser en Nederlands zonnebrillenmerk Ace & Tate, eveneens een B Corp.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door GANNI (@ganni)

10DAYS

Velen zullen 10DAYS kennen van hun heerlijke zachte loungewear, maar er is meer dan dat. Het Amsterdamse label heeft namelijk, naast sinds kort parfums en geurkaarsen, een zeer uitgebreide modecollectie. Daarnaast is 10DAYS achter de schermen hard bezig met duurzaamheid: “Elk item dat we maken, is een bewijs van de menselijke waardigheid, een symbool van eerlijke lonen en een toewijding aan hoge kwaliteit.”

Dit werd al beloond met een certificering van Global Organic Textile Standard (GOTS): een internationaal keurmerk dat eisen stelt aan zowel de productie van de vezels als de verwerking ervan tot kledingstukken. Ook fijn circulair: in de winkels in de Mall of the Netherlands van 10DAYS kun je gedragen kleding van eigen merk inleveren. Die worden dan weer doorverkocht – als inbrenger krijg je een voucher voor het merk.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door 10DAYS (@10dayslifestyle)

The Odderside

The Odderside is een Pools merk, dat in eigen land mateloos populair is, met ook winkels in Parijs en Amsterdam. Het label de ontstond toen twee vriendinnen items op meerdere manieren begonnen te dragen – vandaar de merknaam. Inmiddels zijn de collecties uitgebreid: van basics tot jeans, vesten en ook veel jurken voor feestjes of warmer weer.

Het Poolse merk produceert zo veel mogelijk in eigen land en probeert de korte keten zo duurzaam mogelijk te houden. Ook produceren ze zoals hier te lezen is in kleine oplages en vermijden zo overproducties – van de restmaterialen maken ze accessoires. De labels zijn van papier en knopen van hout of parelmoer, om recyclen te vergemakkelijken. Ook gebruikt The Odderside geen plastic verpakkingsmateriaal en hangen ze alle items in de fabriek uit, in plaats van dat ze in plastic hoezen liggen. Dat soort schijnbaar ‘kleine’ ontwikkelingen maken veel impact.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door THE ODDER SIDE (@the_odderside)

Knit-ted

Knit-ted, opgericht in 2009, focust zich op staple-items die lang meegaan omdat de stofkwaliteit zo goed is. De merknaam verwijst niet voor niets naar breisels; de gebreide vestjes van het merk zijn echt aanraders. Op de website deelt Knit-ted een uitgebreide verantwoording van de maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo zijn de stoffen getest en gecertificeerd met het OEKO-TEX-label. Dit gezondheidskeurmerk voor textiel gaat om het minimaliseren van schadelijke chemische stoffen. Sinds vorig jaar heeft Knit-ted ook een sublijn genaamd Replika, met items van faux leather van hoge kwaliteit. Ook deze zijn gecertificeerd met het OEKO-TEX-label.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Knit-ted (@knittedessentials)

Sézane

Het Franse geliefde modemerk Sézane is al jaren geliefd om die typische je ne sais quoi-stijl van Parisiennes: zwierige jurken, fijne laarzen en sandalen, vestjes en goede pantalons. Wat niet veel mensen echter weten, is dat ook Sézane B Corp-gecertificeerd is. Niet alleen bekommert het modemerk zich om duurzamer produceren, het heeft ook een filantropische inborst. Zo is te lezen op de site: “Iedere eerste woensdag van de maand wordt de gehele winst van onze Roze Creatie (een bepaald item dat het merk zelf selecteert) overgemaakt naar verenigingen die zich inzetten voor de gezondheid en bescherming van vrouwen – evenals 10 procent van de verkoop van onze lijn DENIM. In Nederland ondersteunen we de Pink Ribbon Foundation, die zich inzet voor onderzoek op het gebied van behandeling, nazorg en langetermijneffecten van borstkanker.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Sézane (@sezane)

Skall Studio

Skall Studio vernoemden we al in dit artikel over opvallende CPHFW-trends. Juist vanwege het relatief ingetogen karakter van de designs, aangevuld met opvallende details als ruches en mooie zilveren sieraden. Oprichters en zussen Julie en Marie Skall hebben een grote liefde voor vakmanschap: voor hun items maken die lang meegaan, zetten ze “ouderwets goede” maakmethodes in. De breisels komen van lokale Deense ambachtslieden, soms in samenwerking met Indiase breiers. Ook werken ze met ongeverfde wol en linnen, en met natuurlijke geverfde stoffen. De wol van lokale schapen is gecertificeerd door de Responsible Wool Standard (RWS). Daarnaast biedt Skall gratis reparatiediensten aan als een item toch kapot gaat.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door SKALL STUDIO (@skallstudio)

Joline Jolink

Joline Jolink strijdt al jaren vastberaden voor een duurzamere mode-industrie. Al voordat vele andere merken dit deden, stond de Nederlandse ontwerper bekend om haar liefde voor mens, milieu en dier – zonder dat dit ten koste gaat van de designs. Op haar website licht ze haar keuzes in dit proces duidelijk toe: van de stofkeuzes tot een circulaire visie.

Zo wordt bijna een kwart van de collectie gemaakt van restpartijen stof. Ook innoveert Jolink met materialen van eigen bodem, bijvoorbeeld met wol van Limburgse schapen, of van merinoschapen en angorageiten uit Baambrugge. Daarnaast doet Joline Jolink al jaren niet mee aan de uitverkoop, omdat haar ontwerpen zo doordacht zijn dat ze van constante waarde zijn. Sinds 2020 verkoopt het merk in hun eigen winkel bovendien zogenaamde “nieuwe liefdes”: tweedehands items van eigen merk die de eerdere drager heeft teruggebracht en die nog een ronde mee kunnen. Inspirerende, duurzame keuzes die ons anders naar mode laten kijken.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Joline Jolink (@joline_jolink)