Na bijna een decennium vol kleur en contrast vertrekt Francesco Risso bij het Italiaanse modehuis Marni. Dit nieuws werd woensdagochtend bevestigd door OTB Group, het moederbedrijf van Marni. Hoewel er nog geen opvolger is aangekondigd, is duidelijk: dit is het einde van een opvallend tijdperk.
Francesco Risso voor Marni
Toen Risso in 2016 het stokje overnam van oprichter Consuelo Castiglioni, moest hij in de voetsporen treden van een ontwerpster die Marni vanaf 1994 had gevormd tot een merk met ingetogen boho-silhouetten, grafische prints en een intellectuele benadering van mode. Risso, die eerder bij Prada werkte en studeerde aan Central Saint Martins, werd als relatief onbekende ontwerper naar voren geschoven. In het begin kreeg de nieuwe creative director stevige kritiek te verduren, maar hij hield koers.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
In interviews noemde de ontwerper Marni “a temple of playfulness” en wilde hij vooral af van hokjesdenken. Zijn visie: een merk dat ruimte geeft aan gevoel, samenwerking en het onverwachte. Hij liet modellen én gasten verschijnen in upcycled looks, herzag het manifest van het huis en veranderde zijn shows in kunstperformances met bekende gezichten als Tracee Ellis Ross en Paloma Elsesser.
Vertrek
Volgens het officiële persbericht vond Marni onder Risso’s leiding “een nieuw ritme”, met een creatieve koers waarin hij vrouwenmode vernieuwde, de mannencollecties uitbreidde en het merk via immersieve shows en samenwerkingen openstelde voor nieuwe culturele werelden.
OTB-voorzitter Renzo Rosso noemt Risso “een unieke ontwerper en een kunstenaar in hart en nieren”, en dankt hem voor het bouwen aan een nieuw fundament voor Marni’s toekomst. Zijn vertrek maakt overigens deel uit van een bredere creatieve herschikking binnen OTB, waar ook bij Jil Sander en Maison Margiela onlangs nieuwe creatieve directors zijn aangesteld. Er breekt dus een spannende fase aan voor het modehuis – en voor iedereen die benieuwd is wat Risso nu gaat doen.