Als er iemand is die weet hoe je in stijl reist, dan is het natuurlijk Grace Coddington. Tijdens haar decennialange carrière in de modewereld – als baanbrekende stylist, creative director en contributing editor bij de Britse Vogue – heeft ze de hele wereld gezien. Altijd wist ze modebeelden te creëren die geschiedenis schreven, terwijl ze zelf trouw bleef aan haar iconische look, waar ze zich ook bevond. En als er een modehuis is dat reizen in stijl begrijpt, dan is het Louis Vuitton. Opgericht door een meester in het maken van reistassen in 1854, zit de reislust in het DNA van het Franse modehuis. Het vormt vaak de inspiratiebron voor de collecties. De samenwerking tussen Grace Coddington en Louis Vuitton voelt dus bijna als voorbestemd.
Grace Coddington en Louis Vuitton
Toch is er meer dan alleen een gedeelde liefde voor reizen die de roodharige stylist en het heritage-merk verbindt. Coddington en Nicolas Ghesquière, de creative director van Louis Vuitton womenswear, zijn namelijk al jaren vrienden en creatieve partners. Hun laatste samenwerking zagen we nog teurgkomen op de cover van het septembernummer van de Amerikaanse Vogue, waar Coddington Emma Stone stylede in een couturecollectie van Ghesquière.
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
Echte kenners herinneren zich ook hun eerdere samenwerking: Catogram. Die ready-to-wear- en accessoirescapsule zat vol speelse illustraties van Coddingtons katten Blanket en Pumpkin, naast de honden van Nicolas, Achille en Léon. “Dat was zo’n vijf jaar geleden”, vertelt Coddington vanuit New York. “De tijd vliegt, maar we hebben er toen zó van genoten. Nicolas bleef maar zeggen dat we nog eens iets samen moesten doen.”
De katten van Grace Coddington
Dat moment is nu aangebroken met de nieuwe editie van Louis Vuitton Travels With…, waarin Coddington haar ultieme reiskledingkast presenteert – uiteraard met afbeeldingen van haar katten Blondie, Blanket en Jimi. “De vorige keer zaten er overal katten in! Ik ben dol op katten, maar voor een groot bedrijf als Louis Vuitton kan het misschien te veel zijn”, lacht ze. “Dus moesten we een manier vinden om het in een andere richting te sturen.”
De oplossing? Een meer ingetogen garderobe die intuïtief meegaat op reis. “Kleding die makkelijk mee te nemen is en prettig draagt”, legt ze uit. Het uitgangspunt was een getailleerde jurk in jaren veertig-stijl, al decennia een vast onderdeel van haar eigen garderobe. “Toen Nicolas zei: ‘Waarom maak je geen jurken?’, klonk dat als muziek in mijn oren”, vertelt ze. Van daaruit ontstond een lijn met truien, cardigans en natuurlijk de soepele zijden pyjama’s die inmiddels synoniem zijn met Coddingtons persoonlijke stijl.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ultieme reistips
De stukken zijn versierd met emblemen die doen denken aan oude kofferlabels, waarop Coddingtons geliefde katten de meest jaloersmakende reizen maken – van Londen tot Sydney, en van de Amazone tot… de ruimte. “Ik ben iemand die veel fantaseert en droom er altijd van mijn katten overal mee naartoe te nemen”, zegt ze. “Dat kan natuurlijk niet, maar voor deze samenwerking heb ik labels ontworpen zoals je die vroeger op koffers plakte. Die zijn nu geprint op zijden pyjama’s en (kamer)jassen.”