Vogue spreekt Iris van Herpen in haar atelier in het Amsterdamse havengebied: binnenlopen voelt alsof je het universum van de Nederlandse ontwerper betreedt. Overal zitten jonge mensen te werken in heel eigen, futuristische uitdossingen – de een heeft blauw haar, de ander draagt een vleugelachtige ‘structuur van mesh’ op een T-shirt. Verspreid door de kleine ruimte aan het water staan ontwerpen uit haar laatste show Sympoiesis, die net uit Parijs zijn ingevlogen en morgen weer doorgaan naar een shoot of rode loper in LA. Een zwarte jurk met grote vleugels wordt net uit een doos gehaald.
Vogue spreekt Iris van Herpen
Van Herpen (41) pakt de stof vast van een bijna engelachtig gewaad, ook met grote vleugelstructuur en geografische print. “Gemaakt van microscopisch dunne draadjes”, legt ze uit. “Voel maar. Dit dragen voelt alsof je helemaal niks aan hebt.” Alle jurken om ons heen stralen een opvallende tijdloosheid uit: ze zijn futuristisch en klassiek tegelijk; ik kan me voorstellen dat een actrice in een sciencefictionfilm erin rondloopt, maar net zo goed een personage uit Game of Thrones.
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
De algenjurk – het topstuk van Sympoiesis, gemaakt van 125 miljoen microscopische algen die dankzij een zorgvuldig opgebouwde leefomgeving oplichten in de jurk – is er niet. Die is meteen na de show teruggegaan naar de Universiteit van Amsterdam, vertelt Van Herpen, waar de algen zijn ondergebracht in een speciale, vochtige omgeving die hun natuurlijke habitat nabootst. Daar leven ze in principe verder zoals ze dat ook onder water zouden doen. “Ze kunnen zich zelfs nog gewoon voortplanten”, vertelt Van Herpen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het onzichtbare zichtbaar maken
Als ik opmerk dat haar atelier en werk aanvoelen als een eigen universum, zegt ze dat het voor haar ook precies zo voelt. “En wanneer ik dat universum inga, dus waar ik inspiratie van krijg, wanneer ik ideeën begin te bedenken voor een collectie – dat is heel onvoorspelbaar.” Het kan een boek zijn dat haar aan het denken zet, zoals dat over de Gaia-theorie van James Lovelock – het idee dat de aarde in wezen één groot organisme is, de inspiratiebron voor haar laatste show.