ik-was-nooit-fan-van-demnas-balenciaga-maar-zijn-gucci-belooft-veel-goeds-364850
©Launchmetrics/Spotlight

Maandag kwam het volledig onverwachts: een dag voor het geplande debuut van Demna bij Gucci stond zijn eerste collectie plots al online, terwijl zijn showmoment gepland stond voor dinsdagavond tijdens Milan Fashion Week. Een lookbook met de titel La Famiglia, een serie van 37 portretten van verschillende personages die volgens de nieuwe creative director de essentie van Gucciness of Gucci belichamen. Denk bijvoorbeeld aan La Drama Queen, een model in een dramatische jurk met veren. Of La VIP van top tot teen gehuld in GG-monoprint. Het is een Gucci-familiealbum waarin Demna op sarcastische wijze alle kanten van het Italiaanse modehuis weet te vatten.

Master of gimmicks

Goed, een element of surprise zijn we wel gewend van de kersverse Gucci-ontwerper. Tijdens zijn periode bij Balenciaga wist hij ons, vooral in zijn begindagen, vaak te verrassen en ging hij geen taboe uit de weg. Zo transformeerde hij het modehuis in tien jaar tijd tot een cultureel fenomeen met uitgesproken, vaak provocerende collecties. Hij maakte zeker impact, maar riep ook controverse op. (Laat ik maar niet beginnen over het schandaal rondom de Giftshop-campagne uit 2022.) Kortom, you either love him or hate him.

Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue

Ik behoorde tot het tweede kamp. Haten vind ik een groot woord, maar ik was niet echt een fan van zijn werk. Ja, hij heeft zeker spraakmakende collecties voortgebracht. Denk bijvoorbeeld aan zijn immersieve herfst/winter 2020-show, een apocalyptische setting waarbij modellen door water liepen met beelden van de brandende natuur op de achtergrond. Of zijn herfst/winter 2022-couturecollectie met Nicole Kidman, Dua Lipa en Kim Kardashian in sculpturale looks die doen denken aan oprichter Cristóbal Balenciaga.

Het is precies dat laatste wat ik goed vond aan zijn werk, maar helaas werd zijn vakmanschap vaak overschaduwd door sensatiezucht, gimmicks, het idee van ‘hoe kan ik ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk gepraat wordt over mijn werk?’. En dat kwam tot uiting in cropped Y2K-hoodies, afgetrapte sneakers en larger than life, cartooneske sneakers waarvan zelfs clowns zouden zeggen dat ze een beetje too much zijn. Er is daar vast een publiek voor, maar het is niets voor mij. Ik houd van de couturejurken, het spelen met vormen, de ingetogen dramatiek, ontwerpen die eerder op sculpturen lijken dan op kleding en de modedroom.

Demna’s Gucci-debuut

Maar er valt zeker iets te zeggen voor Demna’s gevoel voor het creëren van buzz en de manier waarop hij kritiek uitte op de samenleving. En het is precies die buzz die we terugzien bij zijn Gucci-debuut. Maar dit keer wekt het geen irritatie op, eerder verwondering en nieuwsgierigheid. Hoewel de collectie een flink stuk van mijn persoonlijke stijl ligt (ik ben meer van het strakke Saint Laurent, het minimalistische Toteme en sinds kort ook het nonchalante Chloé), spreken de ontwerpen me toch aan. Het is een doordachte eerste collectie die een schone lei vormt voor het modehuis dat symbool staat voor Italiaanse glamour.

Sowieso is het wel een bold move om een complete collectie zonder aankondiging te droppen en vervolgens geen show te organiseren, maar een filmpremière waarbij de ‘familieleden’ – een mix van modellen en beroemdheden – als gasten over de rode loper wandelen. De Georgische ontwerper liet een heuse Gucci-film produceren (niet te verwarren met Ridley Scotts House of Gucci) door Spike Jonze en Halina Reijn, getiteld The Tiger. Daarin zien we Barbara Gucci (gespeeld door Demi Moore), het fictieve hoofd van Gucci International en chairman van Californië.

In de 33 minuten durende film roept ze haar bonte familie bijeen om haar verjaardag te vieren, maar onder de façade van glamour en macht lopen de spanningen hoog op. Naast Moore maakten onder anderen Edward Norton, Keke Palmer, Elliot Page, Ed Harris en modellen Alex Consani en Kendall Jenner hun opwachting op het witte doek, als de verschillende archetypes uit La Famiglia en uiteraard allemaal gekleed in Demna’s eerste Gucci-collectie.

Eigen stempel

De shortfilm is een originele manier om een nieuw tijdperk voor een heritage modehuis als Gucci in te luiden. De klassieke Italiaanse glamour die synoniem is met Gucci wordt gecombineerd met ironie en karikatuur – en dat wekt interesse. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de kleding zelf: de dramatische jurken, de logoprints, de faux fur-jassen, de levendige tinten, de strak gesneden pakken, de leren co-ords en natuurlijk de begerenswaardige tassen en enorme zonnebrillen. Demna heeft gepoogd de identiteit en geschiedenis van het modehuis te vatten in deze collectie. Je ziet van elke voormalige creative director iets terug, van Tom Fords sexy era tot de extravagantie van Alessandro Michele.

Wie nu denkt dat Demna zich beperkt tot het refereren aan vorige Gucci-ontwerpers, heeft het mis. De nieuwe creative director startte deze zomer bij het modehuis en zegt meer tijd nodig te hebben om zijn visie voor Gucci vorm te geven. Zijn eerste catwalkshow staat gepland voor februari 2026, waar hij naar eigen zeggen zijn stempel zal drukken op het huis. Ik kan niet anders dan razend benieuwd zijn naar alles wat komen gaat. Wie weet krijgt Demna mij ooit nog in een uitgesproken, over-de-top Gucci-look. Ik sluit het niet uit.