Het afgelopen modeseizoen kon rekenen op maar liefst veertien debuten van creative directors. Van bekende gezichten – denk bijvoorbeeld aan Pierpaolo Piccioli, Demna en Matthieu Blazy – tot vrij onbekende namen die voor het eerst in de schijnwerpers traden. Nu deze wervelende modemaand voorbij is, kunnen we de balans opmaken: wat was het favoriete debuut dit lente/zomer 2026-seizoen? Deze Vogue-redacteuren geven antwoord.
Favoriete debuut van lente/zomer 2026
De debuten in kwestie? Rachel Scott voor Proenza Schouler, Nicholas Aburn voor Area, Demna voor Gucci, Simone Bellotti voor Jil Sander, Dario Vitale voor Versace, Louise Trotter voor Bottega Veneta, Jonathan Anderson voor Dior (zijn eerste vrouwencollectie), Miguel Castro Freitas voor Mugler, Mark Thomas voor Carven, Jack McCollough en Lazaro Hernandez voor Loewe, Glenn Martens voor Maison Margiela (zijn eerste ready-to-wear-collectie), Pierpaolo Piccioli voor Balenciaga, Duran Lantink voor Jean Paul Gaultier en Matthieu Blazy voor Chanel. Voor wie een opfrisser nodig heeft, hebben we ze allemaal voor je opgesomd in onderstaand artikel.
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
Dus, wat waren de favoriete debuten van de Vogue-redactie?
Matthieu Blazy voor Chanel
“Er waren natuurlijk geweldige debuten dit seizoen in de ‘battle of the debuts‘. Eigenlijk vond ik die van Louise Trotter bij Bottega ook waanzinnig, maar ik kies toch voor Chanel. Matthieu Blazy liet daar zien als geen ander de heritage van een modehuis te kunnen gieten in een letterlijk en figuurlijk nieuw jasje. Of prachtige jurk of tas. Zonder afbreuk te doen aan zijn voorgangers, of aan zijn illustere bekendste voorganger, Coco Chanel zelf. Ga er maar eens aanstaan om zo’n iconisch merk met dito herkenbare signatuur te vernieuwen, zonder dat erfgoed te verloochen. Dat lukte Blazy.
Om te beginnen was de setting met zwevende planeten sprookjesachtig mooi. Ik dacht meteen aan de droomvlucht van de Efteling, maar dan nog modisch magischer. Dan de collectie zelf: geweldige gesneden jurken en rokken, maatpakken met een geweldige snit en onberispelijke blouses gemaakt door de Franse maker Charvet. En die tassen mensen, de tassen! Tot slot nog een shout-out naar de tien seconden dat Blazy koos voor de openingstune van Dawson’s Creek. Toen gingen ik en alle mede-millenials denk ik helemaal kapot van emoties. Enfin, douze points voor Blazy.” – Lisa Goudsmit, head of digital