wat-was-het-beste-debuut-van-dit-modeseizoen-volgens-vogue-redacteuren-367927

Het afgelopen modeseizoen kon rekenen op maar liefst veertien debuten van creative directors. Van bekende gezichten – denk bijvoorbeeld aan Pierpaolo Piccioli, Demna en Matthieu Blazy – tot vrij onbekende namen die voor het eerst in de schijnwerpers traden. Nu deze wervelende modemaand voorbij is, kunnen we de balans opmaken: wat was het favoriete debuut dit lente/zomer 2026-seizoen? Deze Vogue-redacteuren geven antwoord.

Favoriete debuut van lente/zomer 2026

De debuten in kwestie? Rachel Scott voor Proenza Schouler, Nicholas Aburn voor Area, Demna voor Gucci, Simone Bellotti voor Jil Sander, Dario Vitale voor Versace, Louise Trotter voor Bottega Veneta, Jonathan Anderson voor Dior (zijn eerste vrouwencollectie), Miguel Castro Freitas voor Mugler, Mark Thomas voor Carven, Jack McCollough en Lazaro Hernandez voor Loewe, Glenn Martens voor Maison Margiela (zijn eerste ready-to-wear-collectie), Pierpaolo Piccioli voor Balenciaga, Duran Lantink voor Jean Paul Gaultier en Matthieu Blazy voor Chanel. Voor wie een opfrisser nodig heeft, hebben we ze allemaal voor je opgesomd in onderstaand artikel.

Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue

Dus, wat waren de favoriete debuten van de Vogue-redactie?

Matthieu Blazy voor Chanel

“Er waren natuurlijk geweldige debuten dit seizoen in de ‘battle of the debuts‘. Eigenlijk vond ik die van Louise Trotter bij Bottega ook waanzinnig, maar ik kies toch voor Chanel. Matthieu Blazy liet daar zien als geen ander de heritage van een modehuis te kunnen gieten in een letterlijk en figuurlijk nieuw jasje. Of prachtige jurk of tas. Zonder afbreuk te doen aan zijn voorgangers, of aan zijn illustere bekendste voorganger, Coco Chanel zelf. Ga er maar eens aanstaan om zo’n iconisch merk met dito herkenbare signatuur te vernieuwen, zonder dat erfgoed te verloochen. Dat lukte Blazy.

Om te beginnen was de setting met zwevende planeten sprookjesachtig mooi. Ik dacht meteen aan de droomvlucht van de Efteling, maar dan nog modisch magischer. Dan de collectie zelf: geweldige gesneden jurken en rokken, maatpakken met een geweldige snit en onberispelijke blouses gemaakt door de Franse maker Charvet. En die tassen mensen, de tassen! Tot slot nog een shout-out naar de tien seconden dat Blazy koos voor de openingstune van Dawson’s Creek. Toen gingen ik en alle mede-millenials denk ik helemaal kapot van emoties. Enfin, douze points voor Blazy.” – Lisa Goudsmit, head of digital

Chanel lente/zomer 2026
©Launchmetrics/Spotlight
1/6
Native Share

Pierpaolo Piccioli voor Balenciaga

Het nieuws van Piccioli’s aanstelling bij Balenciaga maakte direct duidelijk dat het modehuis een andere richting op zou slaan. Ik heb letterlijk gejuicht. Demna, die tijdens hetzelfde seizoen zijn debuut maakte bij Gucci (een zeer succesvol debuut, al zeg ik – niet per se een Demna-fan – het zelf), transformeerde Balenciaga in tien jaar tijd tot een cultureel fenomeen met uitgesproken, vaak provocerende collecties. Zijn beste stukken vond ik altijd de ontwerpen die deden denken aan de grootmeester, Cristóbal Balenciaga, zelf: sculpturaal, complex, dramatisch.

En dat is precies wat ik in veelvoud zag tijdens de debuutshow van Piccioli, een van mijn favoriete ontwerpers die mij elk seizoen weer reikhalzend liet uitkijken naar Valentino-coutureshows. Ik zag prachtige zwarte ontwerpen (Balenciaga’s favoriete kleur), verwijzingen naar de beroemde Sack Dress uit 1957, overdreven heupen, strakke cape-vormen en verlaagde tailles. De finalelook – een zachtroze strapless jurk met een ballonrok die ter hoogte van het bovenbeen opbolde – was de kers op de taart.” – Marjolein van den Brand, senior online redacteur

De laatste look van Balenciaga lente/zomer 2026
©Launchmetrics/Spotlight
2/6
Native Share

Demna voor Gucci

“Aangezien Tom Fords Gucci-periode een van mijn favoriete modetijdperken is, was ik enorm blij om de eerste collectie van Gucci’s nieuwe creative director Demna te zien. Tom Fords tijd bij het modehuis was prachtig vormgegeven: enorm sexy voor zowel mannen als vrouwen, en inmiddels ronduit iconisch. Anno nu dragen A-listers als Emily Ratajkowski nog steeds vintage Gucci van Ford alsof het gisteren is ontworpen. En daar komt dus mijn fascinatie voor deze nieuwe collectie onder Demna vandaan. Die looks deden sterk denken aan Tom Fords tijd bij het merk. De tijgerprint keerde terug, de slouchy jeans uit de jaren 2000 en zelfs de iconische minizwembroek uit 1998 maakte opnieuw zijn opwachting. Het werd een ode aan de oude Tom Ford. En ik wil er meer van zien.” – Roel Janssen, online (eind)redacteur

Gucci lente/zomer 2026
©Launchmetrics/Spotlight
3/6
Native Share

“In dit seizoen vol debuten is het een kwestie van relevantie: wie weet zich het best te onderscheiden? Ondanks dat ik Rhythm is a Dancer op repeat heb staan sinds Matthieu Blazy’s Chanel en ik de remedie voor mijn winterdagen vond in de felgele fringes bij Bottega Veneta, was het Gucci die mij het meest is bijgebleven. Zelfs na Parijs – waar mijn vaste favorieten mijn volledige aandacht opeisten – bleef Gucci in mijn achterhoofd hangen.

En dat allemaal zonder een traditionele show te geven. Ik was in shock (volgens mij de exacte reactie die Demna probeerde uit te lokken) toen de 37 looks onaangekondigd verschenen op Instagram. Het maakte onze maandagmiddag op kantoor gelijk een stuk spannender. De toon was direct gezet voor Milaan. De collectie, La Famiglia, deed in mijn ogen precies wat ervan werd verwacht. Het was een combinatie van het erfgoed van Gucci, met overduidelijke Tom Ford-sexiness, een knipoog naar Alessandro Michele, en zelfs een beetje Frida Giannini. En dat vermengd met de fundamenten van Demna zelf.

En dan: de première en de film. Spraakmakend was het zeker, en het versterkte het storytelling-effect van de collectie – iets wat ik altijd enorm kan waarderen. Voor mij is dat waar mode echt een kunstvorm wordt – het oog voor detail, de extra laag betekenis en de emotie. Ondanks dat ik zelf het liefst een show zie, was dit echt een goede zet. Het was alles wat een debuut zou moeten doen: een appetizer die je hongerig maakt naar meer. En ik kan me alleen maar afvragen: what’s for dinner? Nog even wachten tot februari dus, wanneer we zijn eerste echte show voor het modehuis kunnen verwachten.” – Sanne Visscher, online redactiestagiaire

Gucci lente/zomer 2026
©Launchmetrics/Spotlight
4/6
Native Share

Louise Trotter voor Bottega Veneta

“Het debuut van Louise Trotter voor Bottega Veneta was in één woord insane. Na het zien van de collectie dacht ik: ik wil die Bottega-vrouw zijn! De sculpturale jurken, de gerecycled fiberglass jassen en speelse ensembles gemaakt van betoverende franjes en het onmiskenbare signature intrecciato design (onder meer op de jassen van lakleer) – de texturen in deze collectie zijn verrukkelijk. Louise wilde trouw blijven aan het erfgoed van het Italiaanse modehuis, maar durfde ook haar eigen touch eraan te geven. Een briljante en verrassende eerste show als je het mij vraagt. Louise Trotter en Bottega Veneta zijn dé perfecte match.” – Martine Findhammer, online redacteur

Bottega Veneta lente/zomer 2026
©Launchmetrics/Spotlight
5/6
Native Share

“Ik was al groot fan van Louise Trotter sinds haar tijd bij Carven en Lacoste, maar met haar debuut bij Bottega Veneta had ze grote schoenen te vullen (die van Matthieu Blazy, die inmiddels naar Chanel is vertrokken en daar overigens ook een fantastisch debuut had, dus het was moeilijk kiezen). Toch heeft ze de verwachtingen meer dan waargemaakt. Trotters collectie voelde niet alleen als een sterk begin van een nieuw hoofdstuk bij Bottega, maar ook als de bevestiging dat we vrouwelijke creative directors hard nodig hebben. Ze ontwerpt vanuit het perspectief van iemand die wéét hoe het is om kleding te dragen, niet alleen hoe het eruit moet zien.

In tegenstelling tot andere recente debuten die vooral draaiden om performance en concept, draait deze collectie om realiteit. Ze heeft bovendien Blazy’s werk niet overboord gegooid, maar er op haar eigen manier op voortgebouwd. De silhouetten zijn nog steeds groots en volumineus, maar zachter en ronder. De jassen, de tassen, de jurken… ik kan ernaar blijven kijken, maar ik wil ook gewoon alles hebben.” – Lois Laverne, online redacteur

Bottega Veneta lente/zomer 2026
©Launchmetrics/Spotlight
6/6
Native Share