Olivier Rousteing stopt na veertien jaar creative director van Balmain. Dit maakte het modehuis vandaag bekend. Daarmee komt er een einde aan een van de langste, meest invloedrijke en meest zichtbare ontwerpersperiodes in de mode van de 21e eeuw.
Olivier Rousting stopt bij Balmain
“Ik ben enorm trots op alles wat ik heb bereikt, en diep dankbaar voor mijn uitzonderlijke team bij Balmain – mijn gekozen familie – op een plek die de afgelopen veertien jaar mijn thuis is geweest. Mijn dank gaat uit naar Rachid Mohamed Rachid en Matteo Sgarbossa voor hun onwankelbare geloof in mij en het vertrouwen dat ze me hebben gegeven met deze buitengewone kans. Terwijl ik vooruitkijk naar de toekomst en het volgende hoofdstuk van mijn creatieve reis, zal ik deze dierbare tijd altijd in mijn hart dragen”, aldus Rousteing in een verklaring.
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
“Ik wil mijn oprechte dank uitspreken aan Olivier voor het schrijven van zo’n belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van Maison Balmain. Zijn bijdrage en passie in de afgelopen jaren zullen een onuitwisbare stempel drukken op de modegeschiedenis”, voegde Balmain-CEO Matteo Sgarbossa toe.
Jongste creative director
Toen Rousteing in april 2011 op 25-jarige leeftijd werd aangesteld bij Balmain, werd hij de jongste niet-oprichter ooit aan het hoofd van een groot Parijs modehuis sinds Yves Saint Laurent bij Dior. Hij was bovendien de eerste zwarte persoon die ooit de creatieve leiding kreeg over een Frans erfgoedhuis, in alle ontwerpcategorieën. In 2012, zijn eerste volledige jaar als creative director, noteerde Balmain een omzet van 30,4 miljoen euro en een winst van 3,1 miljoen euro; vorig jaar werd de omzet geschat op 300 miljoen euro.
Ondanks die tienvoudige groei wil de recent aangestelde directie een nieuwe creatieve koers varen om toekomstige groei te stimuleren. De vraag is of ze zullen kiezen voor een gevestigde ontwerper als opvolger van Rousteing, of voor de risicovollere maar potentieel lonende strategie om opnieuw een relatief onbekend talent een kans te geven – zoals Rousteing ooit zelf was.
Voor zijn aanstelling was Rousteing nauwelijks bekend – zelfs binnen de industrie – en werkte hij sinds 2009 in het atelier van zijn voorganger Christophe Decarnin. Zijn benoeming werd gesteund door de toenmalige eigenaar Alain Hivelin, die Balmain van de ondergang had gered. Toen Decarnin onverwacht vertrok, nam Hivelin een gok. “Ik zal Alain Hivelin voor altijd dankbaar zijn voor zijn visie, steun en vriendschap”, zei Rousteing na diens overlijden in 2014.
Balmain Army
Hoewel hij “doodsbang” was voor zijn eerste show (lente/zomer 2012), groeide Rousteing al snel in zijn rol. Vanaf het begin positioneerde hij zichzelf zowel als hoeder van Pierre Balmains erfgoed als als uitdager van de gevestigde orde. Naast zijn opvallende, zwaar versierde en vaak verdeeld ontvangen collecties, creëerde hij wat hij de Balmain Army noemde: een socialmedia-gedreven community die draaide om diversiteit, zichtbaarheid en directe verbinding met het publiek. “Toen ik begon met diverse castings en hiphopmuziek tijdens shows, begonnen mensen te twijfelen aan wat ik deed”, herinnerde hij zich later. “Tot Rihanna backstage kwam en zei: ‘Je verandert de regels van de modewereld.'”

