olivier-rousteing-vertrekt-na-veertien-jaar-als-creative-director-bij-balmain-371573
©Francesca Beltran

Olivier Rousteing stopt na veertien jaar creative director van Balmain. Dit maakte het modehuis vandaag bekend. Daarmee komt er een einde aan een van de langste, meest invloedrijke en meest zichtbare ontwerpersperiodes in de mode van de 21e eeuw.

Olivier Rousting stopt bij Balmain

“Ik ben enorm trots op alles wat ik heb bereikt, en diep dankbaar voor mijn uitzonderlijke team bij Balmain – mijn gekozen familie – op een plek die de afgelopen veertien jaar mijn thuis is geweest. Mijn dank gaat uit naar Rachid Mohamed Rachid en Matteo Sgarbossa voor hun onwankelbare geloof in mij en het vertrouwen dat ze me hebben gegeven met deze buitengewone kans. Terwijl ik vooruitkijk naar de toekomst en het volgende hoofdstuk van mijn creatieve reis, zal ik deze dierbare tijd altijd in mijn hart dragen”, aldus Rousteing in een verklaring.

Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue

“Ik wil mijn oprechte dank uitspreken aan Olivier voor het schrijven van zo’n belangrijk hoofdstuk in de geschiedenis van Maison Balmain. Zijn bijdrage en passie in de afgelopen jaren zullen een onuitwisbare stempel drukken op de modegeschiedenis”, voegde Balmain-CEO Matteo Sgarbossa toe.

Jongste creative director

Toen Rousteing in april 2011 op 25-jarige leeftijd werd aangesteld bij Balmain, werd hij de jongste niet-oprichter ooit aan het hoofd van een groot Parijs modehuis sinds Yves Saint Laurent bij Dior. Hij was bovendien de eerste zwarte persoon die ooit de creatieve leiding kreeg over een Frans erfgoedhuis, in alle ontwerpcategorieën. In 2012, zijn eerste volledige jaar als creative director, noteerde Balmain een omzet van 30,4 miljoen euro en een winst van 3,1 miljoen euro; vorig jaar werd de omzet geschat op 300 miljoen euro.

Ondanks die tienvoudige groei wil de recent aangestelde directie een nieuwe creatieve koers varen om toekomstige groei te stimuleren. De vraag is of ze zullen kiezen voor een gevestigde ontwerper als opvolger van Rousteing, of voor de risicovollere maar potentieel lonende strategie om opnieuw een relatief onbekend talent een kans te geven – zoals Rousteing ooit zelf was.

Voor zijn aanstelling was Rousteing nauwelijks bekend – zelfs binnen de industrie – en werkte hij sinds 2009 in het atelier van zijn voorganger Christophe Decarnin. Zijn benoeming werd gesteund door de toenmalige eigenaar Alain Hivelin, die Balmain van de ondergang had gered. Toen Decarnin onverwacht vertrok, nam Hivelin een gok. “Ik zal Alain Hivelin voor altijd dankbaar zijn voor zijn visie, steun en vriendschap”, zei Rousteing na diens overlijden in 2014.

Balmain Army

Hoewel hij “doodsbang” was voor zijn eerste show (lente/zomer 2012), groeide Rousteing al snel in zijn rol. Vanaf het begin positioneerde hij zichzelf zowel als hoeder van Pierre Balmains erfgoed als als uitdager van de gevestigde orde. Naast zijn opvallende, zwaar versierde en vaak verdeeld ontvangen collecties, creëerde hij wat hij de Balmain Army noemde: een socialmedia-gedreven community die draaide om diversiteit, zichtbaarheid en directe verbinding met het publiek. “Toen ik begon met diverse castings en hiphopmuziek tijdens shows, begonnen mensen te twijfelen aan wat ik deed”, herinnerde hij zich later. “Tot Rihanna backstage kwam en zei: ‘Je verandert de regels van de modewereld.'”

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Balmain
©GoRunway.com
Rousteing tijdens zijn eerste Balmain-show in september 2011 en zijn laatste show in oktober van 2025.

Rousteing was nooit bang om zijn beroemde vrienden te benoemen. Zijn vriendschappen met Kim Kardashian, Gigi Hadid en Rihanna zorgden voor een periode waarin Balmain uitgroeide tot een popcultureel fenomeen. “Mijn eerste ontmoeting met Kim was verrassend, elektrisch en vol liefde”, zei hij over hun kennismaking tijdens het Met Gala van 2013. Het eerste kledingstuk dat hij voor haar ontwierp was een met parels bedekte jurk voor haar vrijgezellenfeest. Dankzij zulke relaties transformeerde Balmain van een exclusief Parijs label tot een wereldwijd symbool van moderne, onbeschaamd luxueuze glamour.

Samenwerking met H&M

Toen H&M in 2015 een samenwerking met Rousteing aankondigde – gebaseerd op hoogtepunten uit zijn eerste acht seizoenen – kampeerden meer dan vijfhonderd mensen ’s nachts (in november) voor de flagshipstore aan Regent Street in Londen. In Parijs was de collectie binnen drie uur uitverkocht. De hashtag #Balmainia was meer dan terecht.

In 2016, toen de omzet rond de 120 miljoen euro lag, werd Balmain voor 500 miljoen euro verkocht aan het in Qatar gevestigde investeringsfonds Mayhoola. Na de overname zette Rousteing zich in om niet alleen Balmain, maar ook de Parijse modewereld toegankelijker te maken. Met zijn grootschalige festivals, zoals de mannenshow van 2019 tijdens de Fête de la Musique (waar meer dan tweeduizend mensen aanwezig waren in de Jardin des Plantes), maakte hij publieke toegang tot mode een essentieel onderdeel van de Balmain-beleving. “Wij geloven in de mogelijkheid van een meer inclusieve, vreugdevolle toekomst voor mode”, zei hij destijds. De shows mengden live muziek met catwalkpresentaties – tot ergernis van sommige critici, maar tot groot plezier van het publiek.

Creativiteit, authenticiteit, inclusiviteit

“Oliviers visionaire leiderschap heeft niet alleen de grenzen van mode verlegd, maar ook een generatie geïnspireerd met zijn gedurfde creativiteit, authenticiteit en inzet voor inclusiviteit. We zijn enorm trots op alles wat onder zijn leiding is bereikt, en kijken ernaar uit om zijn volgende hoofdstuk met dezelfde passie te zien ontvouwen”, aldus Rachid Mohamed Rachid, CEO van Mayhoola en voorzitter van Balmain.

Gedurende een groot deel van Rousteings tijd bij Balmain werd hij nauw ondersteund door Txampi Diz, die eerst als externe PR-manager via KCD werkte en later chief marketing officer van het huis werd. Net als onder Decarnin fungeerde Balmain onder Rousteing ook als leerschool voor jong talent – onder wie Ludovic de Saint Sernin, die later zijn eigen merk begon.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Modellen Binx Walton, Ysaunny Brito, Issa Lish, Amanda Wellsh, Kendall Jenner en haar zus Kim Kardashian als onderdeel van het ‘Balmain Army’ tijdens Paris Fashion Week in 2014.
©GETTY IMAGES
Modellen Binx Walton, Ysaunny Brito, Issa Lish, Amanda Wellsh, Kendall Jenner en haar zus Kim Kardashian als onderdeel van het ‘Balmain Army’ tijdens Paris Fashion Week in 2014.

Oprichter Pierre Balmain

Rousteings werk verwees voortdurend naar oprichter Pierre Balmain. Hij zag diens moed en precisie uit de naoorlogse couture als het DNA van het huis. De ontwerper gebruikte archieven uit de jaren vijftig om Balmain opnieuw te verankeren in zijn erfgoed na een periode van verval. “Mijn kracht is dat ik Balmain weer relevant heb gemaakt in de popcultuur”, zei hij, “maar ook dat ik Balmain weer een echt modehuis met erfgoed heb laten worden.” Zijn bewondering voor Karl Lagerfeld was minstens zo groot. En Lagerfeld – die zijn carrière ooit begon als assistent van Pierre Balmain – noemde Rousteing zelfs als mogelijke opvolger bij Chanel.

In 2019 liet Rousteing, die geadopteerd werd en opgroeide bij witte Franse ouders in Bordeaux, een andere kant van zichzelf zien in de documentaire Wonder Boy, waarin hij op zoek ging naar zijn biologische ouders. Twee jaar later liep hij ernstige brandwonden op bij een ongeluk in huis. Beide ervaringen weerspiegelden zich in zijn latere collecties. Ook ontwierp hij in 2022 als gastontwerper de haute couture-collectie voor Jean Paul Gaultier.

Couture en beauty

Na de verkoop aan Mayhoola werkte Rousteing onder verschillende CEO’s: Massimo Piombini (2017–2019), Jean-Jacques Guével (tot 2024) en vervolgens Matteo Sgarbossa, afkomstig van Mango, Gucci en Givenchy. Onder deze leiding breidde Rousteing Balmain fors uit. Hij herintroduceerde couture in 2019 en lanceerde in 2023 een beauty- en parfumlijn in samenwerking met Estée Lauder. Ook bouwde hij de accessoireslijn uit tot een belangrijk onderdeel van het bedrijf. Tijdens het 80-jarig jubileum van Balmain in 2025 werkte hij nauw samen met Sgarbossa om deze successen te consolideren. En, zo blijkt nu, om het merk klaar te stomen voor zijn volgende fase onder een nieuwe creatieve leiding.

Na zijn laatste show op 1 oktober 2025, in de balzaal van het Intercontinental Hotel (dezelfde locatie als zijn allereerste show) blikte Rousteing terug: “Ik was toen zo bang en verlegen”, zei hij over zijn debuut in 2011. Hij leek destijds nog hoop te koesteren op een toekomst bij het huis: “Iedereen praat dit seizoen over een nieuw tijdperk en nieuwe beginpunten, maar ik geloof dat je je eigen nieuwe tijdperk kunt creëren. In hetzelfde huis, door jezelf telkens opnieuw uit te dagen.”

De aankondiging dat Olivier Rousteing stopt bij Balmain, betekent dat de ontwerper, die in september zijn 40e verjaardag vierde, nu elders zijn “nieuwe tijdperk” zal gaan vormgeven.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.