fotograaf-martin-parr-die-de-schoonheid-en-banaliteit-van-het-britse-leven-vastlegde-overleden-375933
©Getty Images

Martin Parr, de beroemde fotograaf die met humor en levendige kleuren de alledaagse en vreemde kanten van het Britse leven vastlegde, is op 73-jarige leeftijd overleden. De Martin Parr Foundation maakte het nieuws zondag bekend en verklaarde dat hij zaterdag in zijn huis in Bristol, in het zuidwesten van Engeland, is gestorven. “De Martin Parr Foundation en Magnum Photos zullen samenwerken om Martins nalatenschap te behouden en te delen. Meer informatie hierover volgt te zijner tijd. Martin zal enorm gemist worden”, aldus de verklaring.

Martin Parr overleden

Zijn nalatenschap in Groot-Brittannië – en daarbuiten – is enorm. Parr was een van de eerste documentairefotografen die levendige kleuren omarmde, wat betekende dat zijn foto’s aanvankelijk gemengd werden ontvangen. Hij kwam voor het eerst in de belangstelling met zijn controversiële werk The Last Resort uit 1986: een serie foto’s van vakantiegangers uit de arbeidersklasse in New Brighton, Merseyside. Met de felle kleuren en flitsverlichting die zijn handelsmerk zouden worden, legde hij de veerkrachtige massa’s van het Groot-Brittannië van Thatcher vast.

Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue

Onder zijn invloed veranderde documentairefotografie van somber en grimmig zwart-wit naar iets speelser en levendigers. Maar terwijl sommigen zijn werk verhelderend en provocerend vonden, zagen anderen het als voyeuristisch. “Ik realiseerde me al vrij vroeg dat controverse je geen kwaad deed”, aldus Parr. “En nu lijkt alles natuurlijk tot rust te zijn gekomen en waarderen mensen dat oeuvre veel meer dan in de jaren tachtig.”

“Ik maak serieuze foto’s die vermomd zijn als entertainment”, vertelde hij in een interview met The Architectural Review in 2020.

Zwart-wit

Parr werd in 1952 geboren in Epsom, Surrey, en wist al op veertienjarige leeftijd dat hij fotograaf wilde worden, onder invloed van zijn grootvader George Parr die een fervent amateurfotograaf was. Begin jaren zeventig ging hij studeren aan de Manchester Polytechnic, waar hij collega’s ontmoette als Brian Griffin en Daniel Meadows. Samen met Meadows werkte hij als rondreizend fotograaf in het Britse badplaatsje Butlin’s. Daar kwam hij voor het eerst in aanraking met de nostalgische ansichtkaarten van John Hinde, die een enorme invloed zouden hebben op zijn stijl. Hun werk belichaamde al snel de geest van een nieuwe generatie subversieve Britse kunstenaars, geïntrigeerd door regionale gemeenschappen en tradities en wat die te zeggen hadden over de Britse cultuur in bredere zin. “Je moet onbevreesd zijn als je fotograaf wil worden”, zei Parr ooit. “Er is geen tijd om je te laten intimideren.”

Vanaf het midden van de jaren zeventig tot in de jaren tachtig woonde Parr in West Yorkshire, waar hij begon met het fotograferen van landbouw- en religieuze gemeenschappen. Zijn veelvuldig tentoongestelde zwart-witserie uit deze periode, The Non-Conformists, getuigt van een subtielere en meer observerende benadering. In 1980 trouwde hij met Susan Mitchell en verhuisden ze naar de westkust van Ierland, waar ze zich vestigden in Roscommon. Gewapend met een Leica M3 met een 35 mm-lens publiceerde hij tijdens zijn verblijf in Ierland verschillende werken, waaronder Bad Weather (1982, gefotografeerd met een onderwatercamera), Calderdale Photographs (1984) en A Fair Day: Photographs from the West Coast of Ireland (1984). Allemaal nog steeds in zwart-wit.

Overstap naar kleurenfotografie

In 1982 keerde Parr terug naar Engeland en vestigde zich in het noordelijke stadje Wallasey, waar hij overstapte op kleurenfotografie. Hij vond zijn inspiratie bij Britten als Peter Fraser en Peter Mitchell, maar ook bij Amerikaanse fotografen als Joel Meyerowitz, William Eggleston en Stephen Shore. Het waren de ansichtkaarten van John Hinde van vakantiegangers uit de arbeidersklasse die als inspiratie dienden voor Parrs baanbrekende werk The Last Resort: Photographs of New Brighton, gepubliceerd in 1986.

Hij en Mitchell verhuisden in 1987 naar Bristol, waar hij werkte aan projecten als The Cost of Living (1987-1989), een documentatie van de opkomende middenklasse in het conservatieve Groot-Brittannië; Small World (1987-1994) over toerisme; en Common Sense (1995-1999) over wereldwijd consumentisme. Verbrande en met ijs besmeurde strandgangers, roddelende dames in de kapsalon, bingohallen en booze cruises, kerkfeesten en hondenraces, toeristenvallen: Parrs lens was meedogenloos.

In 1994 trad Parr toe tot Magnum Photos als volwaardig lid, maar niet zonder controverse. Hij veroverde zijn plaats met slechts één stem. Magnum-medeoprichter Henri Cartier-Bresson omschreef hem als “een buitenaards wezen uit een ander zonnestelsel”, waarop Parr antwoordde: “Ik begrijp wat je bedoelt, maar waarom zou je de boodschapper neerschieten?” Van 2014 tot 2017 was hij voorzitter van Magnum Photos.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Martin Parr fotografeerde Kathy Burke thuis in Londen voor het novembernummer van  de Britse Vogue
©Martin Parr
Martin Parr fotografeerde Kathy Burke thuis in Londen voor het novembernummer van de Britse Vogue.

Modefotografie

Meer recentelijk breidde Parr zijn praktijk uit naar mode- en redactionele fotografie. Hij fotografeerde voor merken als Louis Vuitton en Jacquemus en werkte nauw samen met Alessandro Michele tijdens diens ambtstermijn bij Gucci aan een reeks campagnes en boeken. In 2020 fotografeerde hij een cover voor de Britse Vogue en recentelijk fotografeerde hij actrice Kathy Burke thuis in Londen voor het novembernummer van het magazine. Gedurende zijn carrière publiceerde Parr ongeveer zestig solo-fotoboeken en organiseerde hij meer dan negentig tentoonstellingen wereldwijd, waaronder de internationale reizende tentoonstelling ParrWorld.

De Martin Parr Foundation werd in 2015 opgericht in Bristol en herbergt zijn persoonlijke archief, werken van andere Britse en Ierse fotografen en een galerie. Hij zette zich ook in voor opkomende Britse fotografen en was docent en hoogleraar fotografie aan verschillende universiteiten.

Met zijn macrolens en ringflitser legde Martin Parr de Britse cultuur ‘onder de loep’ vast – de eigenaardigheden en bijzonderheden ervan op een volstrekt originele manier.

Mary Berry voor de Britse Vogue
©Martin Parr
De fotograaf legde ook Mary Berry vast voor het magazine ter gelegenheid van haar 90e verjaardag.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.