emma-chamberlain-is-het-nieuwe-gezicht-van-lancome-239526
©Andoni+Arantxa / Courtesy of Lancôme

Met haar 21 jaar is Emma Chamberlain ‘het nieuwe Hollywood’. Voor niet-ingewijden: de digital creator verliet in 2017 haar middelbare school in de Bay Area en verhuisde op 17-jarige leeftijd in haar eentje naar Los Angeles om YouTube stardom na te jagen. Al snel had Chamberlain een volgersaantal van zo’n drie miljoen, waardoor ze een contract met UTA sloot, talrijke Streamy Awards (de Oscars voor online creatieven) in de wacht sleepte en een vast gezicht werd bij Paris Fashion Week.

Emma Chamberlain nieuwe ambassadeur Lancôme

Chamberlain kennen we van een montagestijl die door velen wordt geprezen: snelle cuts, schermen met veel tekst en zorgvuldig gekozen pauzes, haar kijkers op de hoogte houdend van alle dagelijkse beslommeringen. Marketingmogelijkheden volgden al snel nadat ze begon, van Chamberlain Coffee tot deals met merken als Cartier en Louis Vuitton. Deze maand voegt ze nóg een samenwerking toe als ze de nieuwste – en jongste – wereldwijde ambassadeur wordt voor Lancôme.

Maar dit is niet het gemiddelde succesverhaal van een YouTube-vlogger. Als ik haar ontmoet in een bijna lege eetzaal in de historische Tower Bar in West Hollywood zie ik een tengere, bijna platinablonde vrouw met een luide, duidelijke stem. Gekleed in een pufferjas over een tanktop en spijkerbroek. Haar huid is stralend en make-upvrij, onthult ze met een bescheiden knikje. Een knipoog naar een persoonlijke skincareroutine die draait om “efficiëntie”. Hoewel Chamberlain zich niet bezighoudt met tutorials over contouren of pogingen zichzelf er “moe, maar natuurlijk” uit te laten zien, leidde een zoektocht naar betere applicatietechnieken haar als cheerleader op de middelbare school naar YouTube.

‘Unieke kwetsbaarheid en authenticiteit’ 

“Het was een van de eerste dingen waardoor ik het platform echt ging gebruiken”, vertelt ze. Het fascinerende aan Chamberlain is dat ze altijd, of ze nu de voor- en nadelen van accutane bespreekt of haar recept voor een ijskoude amandel latte tot in detail demonstreert, de grens bewandelt tussen benaderbaar zijn en autoriteit. Ze wekt vertrouwen door haar vaak maffe en niet gescripte capriolen. “Emma brengt een unieke kwetsbaarheid en authenticiteit”, bevestigt Max Cutler, hoofd talk creator content en partnerships bij Spotify. Het platform dat haar populaire Anything Goes podcast begin dit jaar exclusief gaat uitzenden.

emma chamberlain
©Andoni+Arantxa / Courtesy of Lancôme

Chamberlain neemt het vertrouwen van haar kijkers serieus. Ze klinkt als een jonge, ubercoole dermatoloog als ze de voordelen van chemische exfolianten, opvullend hyaluronzuur en verfijnende retinol prijst als iemand die nog steeds vertrouwd is met puberale puistjes. Het belang van dit soort producten gaat dankzij de YouTuber niet verloren – ook niet voor Lancôme.

Skinfluencer 

Terwijl we het onderwerp skinfluencers bespreken tijdens ons laatste drankje in de Tower Bar, lichten haar ogen op als ze vertelt dat haar vriend, volgens geruchten muzikant Tucker Pillsbury, huidverzorging heel belangrijk vindt. “Ik mocht hem onlangs voor het eerst een gezichtsbehandeling geven”, lacht ze. Ik vraag of hij luistert naar Dewy Dudes, de podcast over huidverzorging voor mannen van Emilio Quezada Ibañez en Evan Shinn. Ze belooft de tip door te geven. En of ze nu oprecht is of gewoon gebruikmaakt van haar bovennatuurlijke vermogen iemand iets te verkopen op een manier die oprecht aanvoelt, ik geloof haar.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.