clare-waight-keller-is-terug-in-samenwerking-met-dit-grote-merk-vrouwelijk-met-jongensachtig-gevoel-267649
©Uniqlo

Zo nu en dan vindt er een interessante samenwerking plaats in de modewereld waarbij gewoon alles klopt. De nieuwe samenwerking van UNIQLO en Clare Waight Keller is er precies zo een. De Britse ontwerper en de Japanse keten sloegen de handen ineen – niet voor een enkele collectie, maar voor een compleet nieuw label binnen het merk, genaamd UNIQLO : C. Vogue reisde af naar Parijs om te spreken met de gerenommeerde ontwerper over haar debuutcollectie binnen de samenwerking en haar plannen voor de toekomst. (Neemt ze weer de creatieve leiding bij een modehuis? Misschien een eigen label? Het houdt de modewereld bezig.)

Clare Waight Keller voor UNIQLO

De naam van Waight Keller is een grote binnen de mode-industrie. Ze was tot voor kort creative director van het Franse modehuis Givenchy, en in 2018 verantwoordelijk voor de unieke bruidsjurk van Meghan Markle. Nadat de Britste ontwerper in 2020 Givenchy verliet, is het nu tijd voor een nieuw hoofdstuk in haar succesvolle carrière: een langdurige samenwerking met het Japanse UNIQLO. Het kersverse label UNIQLO : C biedt een nieuwe kijk op de zogeheten LifeWear-collectie van het modemerk en belichaamt de stijl van Waight Keller, die bekendstaat om het creëren van moeiteloos chique looks met comfort en functionaliteit hoog in het vaandel.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Een modematch made in heaven met UNIQLO, dat tijdloze stukken maakt die de basis kunnen vormen van elke garderobe en idealiter een leven lang meegaan. De ‘C’ in de naam van het label verwijst niet alleen naar de initiaal van Waight Keller, maar staat ook voor de vele elementen die terugkomen in de samenwerking: curiosity, conversation, city, clarity, connection en creativity. In de eerste collectie, die op vrijdag 15 september lanceert, zien we functionele, maar verfijnde ontwerpen die op talloze manieren te combineren zijn en altijd ten dienste staan van het (vaak drukke) leven van de drager.

Clare Waight Keller x Uniqlo
©Uniqlo

We gingen in gesprek met Clare Waight Keller over haar kersverse label in samenwerking met UNIQLO, maar ook over hoe haar liefde voor mode is ontstaan en wat haar toekomstvisie is.

Vrouwen in de mode

Hoe is je liefde voor mode ontstaan?

“Via mijn moeder, eigenlijk. Ik werd er onbewust en al heel vroeg aan blootgesteld. We hadden namelijk altijd een naaimachine in huis, meestal in de hoek van de eetkamer. Aan de eetkamertafel was mijn moeder graag aan het werk. Dus van jongs af aan had ik al allemaal naaispullen om me heen. Toen ik ouder werd, was ik haar assistent, haha. Ze is helaas overleden, maar ze hield van kleding tot het einde van haar leven en bewaarde alle stukken die ik haar gaf. Het maakte haar niet uit naar welk bedrijf ik ging, ze bewaarde stukken van elke fase uit mijn leven.”

Hoe ontwikkelde die liefde zich verder?

“Ik ging mode studeren. Als modestudent leer je over alle verschillende tijdperken in de mode. Toen ik studeerde, was Japanse mode enorm populair – ik kreeg mijn diploma nota bene van Yohji Yamamoto! Ik was vooral geïnteresseerd in vrouwen in de mode. Een interesse die ik gedurende mijn hele carrière heb behouden. Ik vond het geweldig om vrouwen in de mode te bestuderen. Zoveel van hen werden over het hoofd gezien.”

Wie is je grootste inspiratie in de industrie?

“Jil Sander en Miuccia (Prada, red.) in de jaren negentig zijn voor mij de absolute top. Ik denk omdat ze allebei vrouw zijn en hun eigen bedrijf zijn begonnen, maar ook omdat ze pioniers waren op het gebied van mode in hun land. Voor Duitsland was Jil Sander de speerpunt van de Duitse mode en Miuccia deed hetzelfde voor de Italiaanse mode.”

Samenwerking met UNIQLO

Een samenwerking aangaan met zo’n wereldwijd merk als UNIQLO – hoe begin je?

“Ik kreeg een telefoontje van UNIQLO of ik wilde samenwerken. Daarna begonnen de gesprekken, over mijn stijl en mijn verleden, en wat mijn idee voor UNIQLO zou zijn. Uiteindelijk kwam het idee voor de collectie tot stand. Ik ontwierp eerst de kleding, waarna ik meer in detail trad met accessoires voor een complete look. Ik wilde graag schoenen toevoegen aan het universum van UNIQLO – iets wat het merk tot nu toe nog niet had. Toen ik vroeg of ik het mocht proberen, kreeg ik een go.

Clare Waight Keller x Uniqlo
©Uniqlo

Meestal begin ik met beeld, stof en kleur. Dat is echt het uitgangspunt. Ik probeer al vrij vroeg met stof te werken, omdat die vaak aangeeft met wat voor soort balans van gewichten ik ga werken, en dat loopt dan door in het silhouet. Dus als ik een stof gebruik die vrij zwaar is, moet ik nadenken over een paar lichtere stukken eromheen. Voor een collectie denk ik altijd eerst na over outerwear, omdat dat het sterkste silhouet is. Wat is de vorm die ik wil creëren? De jas of het jack is daar meestal de drijvende kracht achter. Op de tweede plaats komt de fluïditeit: wat wordt de meer vrouwelijke of zachtere kant? Vervolgens zoek ik naar de belangrijkste vormen.”

Je hebt zes maanden aan de collectie kunnen werken.

“Ja, een ongelooflijke luxe. Dat klinkt gek, aangezien ik uit de luxesector kom, maar daarin worden zes collecties per jaar geproduceerd. UNIQLO doet er twee, dus er is een veel sterkere focus en ook is er meer tijd voor de ontwikkeling en de fittings. Een uitgebreider proces om alles goed te krijgen.”

Hoe zou je jouw ontwerpstijl omschrijven en hoe zien we dat terug in de collectie?

“Dit is de eerste keer dat ik zelfstandig ontwerp. Voor mij moest het seizoensloos, moeiteloos en tijdloos zijn, dat is echt mijn esthetiek. Dat waren de drie belangrijkste dingen die ik in deze collectie wilde laten zien. Maar ook mijn gevoel voor kleur, silhouet, fluïditeit en zacht volume. Het kleurenpalet is heel fris en vrouwelijk, maar gemengd met een soort jongensachtig gevoel.”

Moderne vrouw

Waar komt de inspiratie voor de collectie vandaan?

“Toen ik na Covid terug was in Londen, heb ik veel tijd doorgebracht in de stad, met name in de wijk Hackney. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in dat gebied. Ik woon zelf in het westen, maar in het oosten gebeuren altijd veel interessante dingen. Vlakbij het Olympisch Park zijn veel nieuwe jonge architecten, dus je hebt daar veel creatieve architectuur. Ook ligt het vlak naast het O2 Center, dus zijn er veel concerten, uitgaansgelegenheden en geweldige plekken om te eten. Het is echt een levendige gemeenschap met jonge professionals en ondernemers. Ze hebben een soort on the move-stijl die draait om beweging en comfort. Een chique en ongedwongen sfeer die echt een stempel drukt op de collectie.”

Had je een specifiek persoon op je moodboard?

“Nee, eigenlijk niet. Ik wilde dat de collectie heel divers zou worden, omdat we ons richten op mensen die over de hele wereld wonen, in verschillende klimaten. Maar er is ook maatdiversiteit, iedereen heeft verschillende proporties. De collectie is in ieder geval ontworpen voor de moderne vrouw. Iemand die gedurende de dag constant met verschillende dingen bezig is. Het is voor een moderne manier van kleden – de collectie moet dat ook echt uitstralen. Ik keek eerst naar mijn eigen garderobe. Wat zit daar al meer dan tien jaar in? Waarom heb ik het nooit weggedaan? Daarna heb ik mijn belangrijkste kenmerken toegevoegd, zoals fluïditeit en vrouwelijkheid.”

Een look uit de eerste UNIQLO: C-collectie
©Uniqlo

Wat is jouw favoriete stuk uit de collectie?

“De trenchcoat in de zwart/marineblauwe uitvoering. Zo chic en tijdloos.”

Je hebt ooit gezegd dat mode een instrument is voor persoonlijke metamorfose, komt dat ook terug in deze collectie?

“Elk stuk kan zo anders gestyled worden, bijvoorbeeld afhankelijk van welke maat je neemt. Ik kan voor extra large gaan en iets oversized doen, of ik kan voor een meer fitted stijl gaan met een kleinere maat. Ze passen me allebei, maar hebben een andere houding wat betreft de manier waarop je het draagt. Ik denk dat daar de persoonlijkheid naar voren komt. Ik wil echt dat dit een manier is om je individuele stijl op een tijdloze manier te shoppen. Dat is iets waar in de modewereld niet altijd aan gedacht wordt. Maar wel bij een merk als UNIQLO, dat het idee van lifewear uitdraagt.”

Uitdagingen

Je kreeg de kans om als eerste schoenen voor UNIQLO te ontwerpen. Hoe heb je de stijlen gekozen?

“Ik dacht meteen aan platte schoenen, want als ik veel onderweg ben, loop ik niet op hakken zoals ik dat vroeger deed. Ook mijn dochters, die twintig zijn, hebben een bijdrage geleverd aan die keuze: bijna al hun vriendinnen dragen constant platte schoenen. Daarna dacht ik na over wat de drie basisschoenen zijn die ik in de herfst en winter zou willen dragen. De loafer aan het begin van het seizoen, wanneer je hem gemakkelijk met blote voeten of met een sok kunt dragen. Dan een chelsea boot voor de herfst en vervolgens hoge laarzen voor de winter. Voor mij zijn dat de drie schoenen die bij elke outfit passen.”

Ze zijn gemaakt van vegan leer, dat qua duurzaamheid nog niet op hetzelfde niveau zit als dierlijk leer. Hoe heb je ervoor gezorgd dat ze lang meegaan?

“We hebben ze zoveel mogelijk getest. En van wat we tot nu toe hebben gezien, houden ze het heel goed vol.”

Is er veel compromis vanwege het lage prijspunt voor jou, iemand die van luxe modehuizen komt?

“Eigenlijk niet zoveel. Ik werk nu met kasjmier, wat helemaal geen compromis is. We werken ook met veel natuurlijke materialen, vooral voor deze collectie – dat was iets wat echt belangrijk voor mij was. En ook goed voor recycling, want het zijn pure materialen. Dat was een andere intentie die ik in de collectie wilde brengen. De prijs biedt zeker uitdagingen, omdat je dan misschien iets beter moet nadenken over je keuzes. Je moet het op een bepaalde manier in evenwicht brengen.”

Nieuw talent

Zijn er andere ontwerpers of modehuizen waar je graag mee zou willen samenwerken?

“Er zijn altijd andere merken en mensen met wie ik zou willen samenwerken. Dat is het mooie aan het werk dat ik doe. Ik heb een carrière waarin ik met zoveel verschillende mensen en bedrijven in zee ga en dat vind ik erg leuk om te doen. Het is altijd een uitdaging als je een samenwerking aangaat, omdat het elke keer weer iets nieuws meebrengt.”

Een look uit de eerste UNIQLO: C-collectie
©Uniqlo

Is er specifiek een jonge ontwerper die jou opvalt?

“Supriya Lele, een jonge vrouwelijke ontwerper uit Londen. Ik heb haar ontmoet tijdens de uitreiking van de LVMH Prize. Ze is geboren in mijn geboortestad Birmingham, dus we hadden meteen een klik toen we met elkaar aan de praat raakten. Sindsdien hebben we contact gehouden. Tijdens de Covid-periode maakte ze een moeilijke tijd door, dus belde ze me op en vroeg me om advies. Ik denk dat het zo belangrijk is voor jonge ontwerpers om iemand te hebben met wie ze kunnen praten, want het kan heel eenzaam zijn, in je eentje proberen de business te begrijpen en je door die eerste periodes navigeren. Ze wordt alleen maar groter en groter, wat supergoed is.”

Je hebt veel beroemde mensen gekleed, zoals Meghan Markle. Zijn er nog andere bekende mensen die je ooit zou willen kleden?

“Voor mij is het interessant altijd naar nieuw talent te kijken. Ik vind het geweldig dat er nu zoveel diversiteit is qua acteurs en muzikanten. Dus niemand in het bijzonder, maar ik sta altijd open om met nieuwe talenten samen te werken.”

Toekomstplannen

Ben je al bezig met iets nieuws?

“Binnenkort komt er een lente/zomercollectie aan van UNIQLO : C. De ontwerpen zijn klaar en we schieten binnenkort de campagnebeelden. Ik speel wederom met kleur, maar op een andere manier. Omdat ze bedoeld zijn voor de zomer, zijn de stukken nog lichter dan wat ik in deze eerste collectie heb gedaan, maar ze hebben nog steeds dezelfde balans. De trenchcoat komt terug, in nieuwe kleuren. Ook komen er een aantal nieuwe schoenen en tassen.”

Iets wat iedereen zich afvraagt: je hebt Givenchy in 2020 verlaten – wat zijn je plannen?

“Er zijn zeker plannen in de maak. In het komende jaar zullen jullie zien waar het heen gaat. Creative director worden, mijn eigen ding doen, of met grote bedrijven werken – er zijn veel mogelijkheden. Jullie moeten het gewoon afwachten.”

Hoe zie jij de toekomst van de mode voor je? Waar word je enthousiast van?

“Ik word enthousiast van de hoeveelheid mogelijkheden, dat er nog zoveel te doen is. Maar ik word ook enthousiast van dat er een nieuwe manier van leven is. Het feit dat we weer van reizen houden, omdat het een tijd zo beperkt was, heeft een bepaalde energie gebracht waarbij we op onderzoek willen gaan. En ik denk dat mode daar een onderdeel van uitmaakt. Ik vind het heel interessant om naar verschillende plaatsen te reizen, steden te verkennen, nieuwe en kleine merken te vinden en op verschillende manieren naar mode te kijken.”

De eerste collectie van Clare Waight Keller voor UNIQLO is verkrijgbaar vanaf vrijdag 15 september, zowel op de website van UNIQLO als in de fysieke winkels.

Clare Waight Keller x Uniqlo
©Uniqlo