wat-is-precies-het-verhaal-achter-beauty-cultmerk-glossier-deze-serie-onthult-het-272934
©Glossier

Na Barbie verschijnt er binnenkort nóg een millennial pink megamerk op het witte doek. Een nieuwe serie van Amazon vertelt het verhaal achter Glossier, het baanbrekende beautyimperium dat is opgericht door onder anderen Emily Weiss. En daarin komt alles aan bod: van de opkomst van het merk tot de grote ophef die later ontstond.

Serie over Glossier

Waarom nu een serie over Glossier? Dat heeft te maken met een biedingsstrijd voor de rechten van het boek Glossy: Ambition, Beauty, and the Inside Story of Emily Weiss’s Glossier, die Amazon heeft gewonnen. Het boek, geschreven door Marisa Meltzer, bespreekt zowel de opkomst van het bedrijf als die van de hooggeplaatste CEO. De intro van het boek luidt: “Glossier werd door Forbes een van de meest ontwrichtende merken in de beauty-industrie genoemd. Het merk zorgde voor een ware revolutie dankzij een unieke branding en benadering van influencermarketing. Hierdoor werd het bedrijf vrijwel onmiddellijk populair, met als gevolg fanatieke fans die in de rij stonden om de felbegeerde producten te kopen. Het leerde ook een generatie bedrijfsleiders hoe zij moeten praten met millennials en Gen Z-klanten, en hoe zij een online cultstatus moeten opbouwen.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

“In het middelpunt staat Emily Weiss, de voormalige ‘superstagiaire’ van Teen Vogue in de realityshow The Hills, en later Into the Gloss-beautyblogger. Zij had de visie, het lef en de ambitie om Glossier te lanceren. Ze veranderde elke ervaring en elke ontmoeting in een kans om haar eigen persoonlijke succes te voeden. Samen met haar kenmerkende stijl en unieke visie op de toekomst van het consumentisme, was ze niet te stoppen.”

Gebaseerd op het boek Glossy

De beschrijving gaat verder: “Hoe kon een meisje uit Connecticut zonder echte werkervaring haar weg banen naar de badkamerkastjes van de invloedrijkste namen ter wereld? En dat uitbouwen tot een bedrijf ter waarde van 1,9 miljard dollar? Is zij als enige verantwoordelijk voor het succes? En waarom stapte ze acht jaar later, op het hoogtepunt van de Glossier-manie, op?”

In het boek Glossy kom je erachter. Journalist en schrijver Marisa Meltzer interviewde voormalige medewerkers van Glossier, investeerders en Weiss zelf, en geeft je daarmee een kijkje achter de (fascinerende en geheimzinnige) schermen. Van fondsenwerving tot productlanceringen en onconventionele wervingspraktijken: Meltzer onthult de cultuur achter Glossier, met als hoogtepunt het verhaal van Weiss zelf. Glossy is de Devil Wears Prada voor de Bad Blood-generatie.

Volgens The Hollywood Reporter gaat Amazon het boek gebruiken als de basis voor een nieuwe serie. Lindsey Anderson Beer van Pet Sematary: Bloodlines zal de serie produceren. Hoewel het project op dit moment nog in ontwikkeling is en er nog geen producent aan verbonden is, wordt er verwacht dat het een doorlopende serie wordt met meerdere seizoenen. De prangendste vraag is echter: wie zal Weiss gaan spelen? Hoe dan ook: het wordt zonder twijfel een intrigerende serie die we willen zien.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.