costume-art-is-de-nieuwe-tentoonstelling-van-het-costume-institute-voor-2026-373177
©The Metropolitan Museum of Art

Maandag is het thema van het Met Gala 2025 bekendgemaakt. De nieuwe tentoonstelling Costume Art van het Costume Institute – die in het voorjaar van 2026 opent na het Met Gala op 4 mei – zal de inhuldiging markeren van de bijna 12.000 vierkante meter grote Condé M. Nast Galleries, grenzend aan de Great Hall van het Met. “Het is een belangrijk moment voor het Costume Institute”, zegt curator Andrew Bolton. “Het zal een transformatie betekenen voor onze afdeling, maar ik denk ook dat het een transformatie zal betekenen voor de mode in het algemeen – simpelweg omdat een kunstmuseum als het Met mode een centrale plek geeft.”

De tentoonstelling van het Met Gala 2026

Om deze gedenkwaardige gebeurtenis te markeren, heeft Bolton een tentoonstelling bedacht die “de centrale rol van het geklede lichaam in de uitgebreide collectie van het museum” belicht. Door schilderijen, sculpturen en andere objecten uit 5000 jaar kunst uit het Met te combineren met historische en hedendaagse kledingstukken uit het Costume Institute.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Het naakte lichaam: Adam en Eva, Albrecht Dürer (Duits, 1471–1528), 1504; Fletcher Fund, 1919 (19.73.1)
©The Metropolitan Museum of Art
Het naakte lichaam: Adam en Eva, Albrecht Dürer (Duits, 1471–1528), 1504; Fletcher Fund, 1919 (19.73.1)
Ensemble, Walter Van Beirendonck (Belgisch, geboren in 1957), lente/zomer 2009; Aankoop, Friends of The Costume Institute Gifts, 2020 (2020.45a–d).
©Anna-Marie Kellen/The Metropolitan Museum of Art
Ensemble, Walter Van Beirendonck (Belgisch, geboren in 1957), lente/zomer 2009; Aankoop, Friends of The Costume Institute Gifts, 2020 (2020.45a–d).

“Wat alle curatorafdelingen en alle galerijen in het museum met elkaar verbindt, is mode, ofwel het geklede lichaam”, zegt Bolton. “Het is de rode draad door het hele museum. Ik weet dat we vaak als het stiefkindje worden gezien, maar in feite staat het geklede lichaam centraal in elke galerij die je tegenkomt. Zelfs het naakt is nooit naakt”, vervolgt hij. “Het is altijd doordrongen van culturele waarden en ideeën.”

Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue

Kloof tussen kunst en mode

De kloof tussen kunst en mode blijft hardnekkig bestaan, ondanks tentoonstellingen van het Costume Institute zoals Heavenly Bodies: Fashion and the Catholic Imagination, die met 1,66 miljoen bezoekers de meest bezochte tentoonstelling in de geschiedenis van het Met was. Bolton denkt dat de hiërarchie juist blijft bestaan vanwege de connectie tussen kleding en het lichaam. “Mode is als kunstvorm geaccepteerd op basis van kunstcriteria”, legt hij uit.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Het teruggewonnen lichaam: La Poupeé, Hans Bellmer (Duits, geboren in Polen, 1902–1975), ca. 1936; Ford Motor Company Collection, schenking van Ford Motor Company en John C. Waddell, 1987 (1987.1100.333). © 2025 Artists Rights Society (ARS), New York.
©The Metropolitan Museum of Art
Het teruggewonnen lichaam: La Poupeé, Hans Bellmer (Duits, geboren in Polen, 1902–1975), ca. 1936; Ford Motor Company Collection, schenking van Ford Motor Company en John C. Waddell, 1987 (1987.1100.333). © 2025 Artists Rights Society (ARS), New York.
Ensemble, Rei Kawakubo (Japans, geboren in 1942) voor Comme des Garçons (Japans, opgericht in 1969), herfst/winter 2017–18; Aankoop, fondsen van verschillende donateurs, door ruil, 2018(2018.23a).
©Anna-Marie Kellen/The Metropolitan Museum of Art
Ensemble, Rei Kawakubo (Japans, geboren in 1942) voor Comme des Garçons (Japans, opgericht in 1969), herfst/winter 2017–18; Aankoop, fondsen van verschillende donateurs, door ruil, 2018 (2018.23a).

Bolton geeft toe dat de tentoonstellingen van het Costume Institute traditioneel de nadruk hebben gelegd op de visuele aantrekkingskracht van kleding, waarbij de mannequins achter of onder de kledingstukken verdwenen. Zijn gedurfde idee voor Costume Art is om de betekenis van het lichaam te benadrukken, of “de onlosmakelijke verbinding tussen ons lichaam en de kleding die we dragen”.

Focus op alle lichaamstypes

Hij heeft de tentoonstelling georganiseerd rond een reeks thematische lichaamstypes die losjes zijn onderverdeeld in drie categorieën. Die omvatten lichamen die alomtegenwoordig zijn in de kunst, zoals het klassieke lichaam en het naakte lichaam; andere soorten lichamen die we vaker over het hoofd zien, zoals ouder wordende lichamen en zwangere lichamen; en nog meer die universeel zijn, zoals het anatomische lichaam. Bolton heeft een veel bredere kijk op het lichaam dan de mode-industrie zelf vaak promoot, met haar broodmagere modellen en beperkte maten. “Het idee was om het lichaam weer een plaats te geven in discussies over kunst en mode, en het lichaam te omarmen, in plaats van het weg te laten om mode tot een kunstvorm te verheffen”, legt hij uit.

De tentoonstelling is ontworpen door Miriam Peterson en Nathan Rich van het Brooklynse bureau Peterson Rich Office, met de nadruk op mode. In de hoge zaal van de Condé M. Nast Galleries (er is ook een zaal met een laag plafond) zullen kledingstukken tentoongesteld zijn op mannequins die op 1,80 meter hoge sokkels staan, waarin de kunstwerken zijn verwerkt. “Als je binnenkomt, gaat je blik meteen omhoog, je kijkt eerst naar de mode”, zegt Bolton.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Het anatomische lichaam: plaat 33 in Govard Bidloo, Ontleading des menschlyken Lichaems, Abraham Blooteling (Nederlands, 1640–1690) en Pieter van Gunst (Nederlands, 1659–1724) naar Gerard de Lairesse (Nederlands, 1641–1711), 1728; Schenking van Lincoln Kirstein, 1952 (52.546.5).
©Mark Morosse/The Metropolitan Museum of Art
Het anatomische lichaam: plaat 33 in Govard Bidloo, Ontleading des menschlyken Lichaems, Abraham Blooteling (Nederlands, 1640–1690) en Pieter van Gunst (Nederlands, 1659–1724) naar Gerard de Lairesse (Nederlands, 1641–1711), 1728; Schenking van Lincoln Kirstein, 1952 (52.546.5).
Ensemble ‘Corset Anatomia’, Renata Buzzo (Braziliaans, geboren in 1986), lente/zomer 2025;met dank aan Renata Buzzo.
©Anna-Marie Kellen/The Metropolitan Museum of Art
Ensemble ‘Corset Anatomia’, Renata Buzzo (Braziliaans, geboren in 1986), lente/zomer 2025; met dank aan Renata Buzzo.

Spiegelende hoofden

Nog krachtiger is dat de kunstenaar Samar Hejazi de opdracht heeft gekregen om spiegelende hoofden te maken voor de mannequins van de tentoonstelling. “Ik heb altijd al geprobeerd om de kloof tussen de toeschouwer en de mannequin te overbruggen”, begint Bolton. Met een “mannequin waarvan het gezicht een spiegel is, kijk je naar jezelf. Dat heeft deels te maken met het reflecteren op de levenservaring van de lichamen waar je naar kijkt, en deels met het reflecteren op je eigen levenservaring – om empathie en compassie te bevorderen.” Het museum gaat nog een stap verder en zal ook echte lichamen gebruiken om de kleding te laten zien. “Terwijl je door de tentoonstelling loopt, worden normatieve conventies ter discussie gesteld en wordt er een meer diverse kijk op schoonheid geboden.”

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Het zwangere lichaam: Eleanor, Harry Callahan (Amerikaans, 1912–1999), 1949; Schenking van Joyce en Robert Menschel, 1991 (1991.1304). © The Estate of Harry Callahan; Met dank aan Pace/MacGill Gallery, New York.
©The Metropolitan Museum of Art
Het zwangere lichaam: Eleanor, Harry Callahan (Amerikaans, 1912–1999), 1949; Schenking van Joyce en Robert Menschel, 1991 (1991.1304). © The Estate of Harry Callahan; Met dank aan Pace/MacGill Gallery, New York.
“Zwangerschapsjurk”, Georgina Godley (Brits, geboren in 1955), herfst/winter 1986-1987, editie 2025; Aankoop, Anthony Gould Fund, 2025.
©Anna-Marie Kellen/The Metropolitan Museum of Art
'Zwangerschapsjurk', Georgina Godley (Brits, geboren in 1955), herfst/winter 1986-1987, editie 2025; Aankoop, Anthony Gould Fund, 2025.

Eerste tentoonstelling zonder ondertitel

Costume Art is de eerste tentoonstelling van Bolton zonder ondertitel. De eenvoud van de naam van de tentoonstelling ondersteunt het doel ervan: dat mode zeker op hetzelfde niveau als kunst moet worden beschouwd. “Ik heb daar heel goed over nagedacht”, zegt Bolton. Twee weken geleden had de tentoonstelling zelfs nog een dubbele punt en een ondertitel. “Maar toen hebben we die weggehaald en dat voelde als het uittrekken van een korset”, lacht hij. “Ik dacht: dit is precies hoe het hoort te zijn. Het is gedurfd, het is sterk, het is een intentieverklaring.” Het doel, vervolgt hij, “is niet om een nieuwe hiërarchie te creëren. Het is gewoon om die hiërarchie op te heffen en ons te concentreren op gelijkwaardigheid – gelijkwaardigheid van kunstwerken en gelijkwaardigheid van lichamen.”

De tentoonstelling Costume Art wordt mogelijk gemaakt door Jeff en Lauren Bezos, met aanvullende financiering van Saint Laurent en Condé Nast, en loopt van 10 mei 2026 tot 10 januari 2027, na het Met Gala op 4 mei 2026, dat het Costume Institute van zijn belangrijkste financieringsbron voor alle activiteiten voorziet.

Het klassieke lichaam: Terracotta beeldje van Nike, de personificatie van de overwinning, Grieks, eind 5e eeuw v.Chr.; Rogers Fund, 1907 (07.286.23).
©The Metropolitan Museum of Art
Het klassieke lichaam: Terracotta beeldje van Nike, de personificatie van de overwinning, Grieks, eind 5e eeuw v.Chr.; Rogers Fund, 1907 (07.286.23).
'Delphos'-jurk, Adèle Henriette Elisabeth Nigrin Fortuny (Frans, 1877–1965) en Mariano Fortuny y Madrazo (Spaans, 1871–1949) voor Fortuny (Italiaans, opgericht in 1906), jaren 1920; Schenking van de nalatenschap van Lillian Gish, 1995 (1995.28.6a).
©Anna-Marie Kellen/The Metropolitan Museum of Art
'Delphos'-jurk, Adèle Henriette Elisabeth Nigrin Fortuny (Frans, 1877–1965) en Mariano Fortuny y Madrazo (Spaans, 1871–1949) voor Fortuny (Italiaans, opgericht in 1906), jaren 1920; Schenking van de nalatenschap van Lillian Gish, 1995 (1995.28.6a).
'Bustle' mousseline, Charles James (Amerikaans, geboren in Groot-Brittannië, 1906-1978), 1947; Brooklyn Museum Costume Collection in The Metropolitan Museum of Art, schenking van hetBrooklyn Museum, 2009; schenking van Millicent Huttleston Rogers, 1949 (2009.300.752).
©Anna-Marie Kellen/The Metropolitan Museum of Art
'Bustle' mousseline, Charles James (Amerikaans, geboren in Groot-Brittannië, 1906-1978), 1947; Brooklyn Museum Costume Collection in The Metropolitan Museum of Art, schenking van het Brooklyn Museum, 2009; schenking van Millicent Huttleston Rogers, 1949 (2009.300.752).
Het abstracte lichaam: afdruk van Amélie de Montfort, Jean-Baptiste Carpeaux (Frans, 1827–1875), ca. 1867–69; aankoop, Friends of EuropeanSculpture and Decorative Arts Gifts, 1989 (1989.289.2).
©The Metropolitan Museum of Art
Het abstracte lichaam: afdruk van Amélie de Montfort, Jean-Baptiste Carpeaux (Frans, 1827–1875), ca. 1867–69; aankoop, Friends of European Sculpture and Decorative Arts Gifts, 1989 (1989.289.2).
Avondjurk, Mon. Vignon (Frans, ca. 1850-1910), 1875–78; Schenking van Mary Pierrepont Beckwith, 1969 (C.I69.14.12a, b).
©Anna-Marie Kellen/The Metropolitan Museum of Art
Avondjurk, Mon. Vignon (Frans, ca. 1850- 1910), 1875–78; Schenking van Mary Pierrepont Beckwith, 1969 (C.I69.14.12a, b).
Het sterfelijke lichaam: Kyōsai-schetsboek (Kyōsai manga) 暁斎漫画, Kawanabe Kyōsai 河鍋暁斎 (Japans, 1831–1889), Meiji-periode (1868–1912), 1881 (Meiji 14); Aankoop, schenking van de Mary and James G. Wallach Foundation, 2013 (2013.765).
©The Metropolitan Museum of Art
Het sterfelijke lichaam: Kyōsai-schetsboek (Kyōsai manga) 暁斎漫画, Kawanabe Kyōsai 河鍋暁斎 (Japans, 1831–1889), Meiji-periode (1868–1912), 1881 (Meiji 14); Aankoop, schenking van de Mary and James G. Wallach Foundation, 2013 (2013.765).
Ensemble, Riccardo Tisci (Italiaans, geboren in 1974) voor House of Givenchy (Frans, opgericht in 1952), herfst/winter 2010–11, haute couture; Met dank aan Givenchy.
©The Metropolitan Museum of Art
Ensemble, Riccardo Tisci (Italiaans, geboren in 1974) voor House of Givenchy (Frans, opgericht in 1952), herfst/winter 2010–11, haute couture; Met dank aan Givenchy.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.