Van 8 september tot 15 oktober 2023 is de expositie ‘Piet Paris: 35 years’ te zien in de I Love Illustration Gallery in Amsterdam. De Amerikaanse Vogue sprak de mode-illustrator over het begin van zijn carrière, over zijn blik op digitale illustraties en zijn grote toekomstplannen.
Piet Paris over zijn werk als fashion illustrator
Vogue: Hoe ben je een fashion illustrator geworden?
Piet Paris: “Ik kan me nog herinneren dat ik heel snel en makkelijk tekende. Als kleuter werd ik er al gelukkig van. Later kwam mode om de hoek kijken. Dat ging niet over één nacht ijs, het is eigenlijk een beetje zo gegroeid. Van Farrah-Fawcett-tekeningen tussen mijn aantekeningen in de collegezaal, tot complete studies van bijvoorbeeld Mats Gustafson, René Gruau, Henri de Toulouse-Lautrec, Henri Matisse en Egon Schiele. Het was echt hemels om aan de Art Academy of Arnhem te studeren (het heet nu ArtEZ), onder toeziend oog van afdelingshoofd Elly Lamaker – die mijn tekentalent altijd heeft aangemoedigd.”
Wat was de doorbraak in je professionele carrière?
“In Arnhem heb ik een flink portfolio opgebouwd, vol mode-ontwerpen en -tekeningen. Daarmee kon ik naar Milaan, waar ik – na drie maanden op de wachtlijst te hebben gestaan – een tekenklus kreeg voor Vanity, het bekende magazine van Anna Piaggi. De rest is geschiedenis, zoals dat dan heet.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Hoe zag het werkveld eruit toen je net begon, en hoe is dat veranderd?
“Aan het begin van mijn carrière werd me regelmatig gevraagd waarom je iets zou tekenen als je ook gewoon een foto kunt maken. Tegenwoordig vraagt men waarom je iets met de hand zou doen wat ook met de computer kan. Ik zeg dan altijd dat het niet gaat om hoe je de illustratie maakt, maar om de kwaliteit van het resultaat – en het verhaal dat daarachter zit.
Het werkveld werd vroeger gedomineerd door magazines; je moest daarin belanden, wilde je gezien worden. Lukte dat eenmaal, kon je rekenen op commerciële klussen. Ik heb nooit getwijfeld aan mode-illustratie, dus heb ik eigenlijk altijd wel geloofd dat daar ruimte voor zou zijn. En dat was er ook. Ik geloof heilig in mijn talent – dat heb ik altijd gedaan – en ik heb mezelf op jonge leeftijd beloofd om dat altijd te koesteren, en nooit te negeren. Vriendelijk zijn en illustraties op tijd opleveren helpt ook.”