dramatische-looks-maar-ook-kritiek-beyonce-gaf-haar-eerste-optreden-in-vier-jaar-239370
©Kevin Mazur/Getty Images

Met een podium op het puntje van Palm Jumeriah – het beroemde palmboomvormige eiland in Dubai – was alleen het decor van de show van Beyoncé in het Atlantis the Royal-hotel afgelopen weekend al spectaculair. Onder de genodigden bevonden zich Kendall Jenner, Black Panther-actrice Letitia Wright en verschillende familieleden van de ster, onder wie haar man Jay-Z, haar moeder Tina Knowles-Lawson, haar vader Matthew Knowles en de vijfjarige tweeling Rumi en Sir. Maar het mag dan Beyoncés eerste optreden in vier jaar zijn – inclusief een reeks dramatische looks – de show ging ook gepaard met de nodige commotie.

Beyoncé treedt op in Dubai

Hoewel het een groot spektakel was, kreeg Beyoncés optreden ook veel kritiek. Ten eerste zou er 24 miljoen dollar betaald zijn voor de zangeres, een astronomisch bedrag voor slechts één optreden in een exclusief hotel waar haar fans niet eens bij konden zijn. Het grootste punt van controverse was echter de afwezigheid van de nummers op Beyoncés nieuwe, met disco en jaren negentig-house gevulde album Renaissance, dat ze vorig jaar zomer uitbracht en daarom een logische keus zou zijn om ten gehore te brengen.

Dus waarom kwam er geen waanzinnig, op disco geïnspireerd optreden, met glitters, lichten en vogueing en al? De nummers op het album hebben een directe link met de LGBTQ+-gemeenschap, maar in Dubai is homoseksualiteit wettelijk verboden. Door ervoor te kiezen haar nieuwe muziek niet te laten horen, censureert de zangeres eigenlijk zichzelf – iets wat haaks staat op de boodschap die Bey juist wil overbrengen met Renaissance. Ondanks de controverse zorgde de superster voor een groot spektakel met looks die hoofden deden draaien. Onze collega’s van de Britse Vogue ontleedden alle extravagante outfits.

Dramatische looks

Vuurwerk verlichtte de baai toen Beyoncé tevoorschijn kwam met een halo-achtig hoofddeksel en At Last van Etta James zong, een nummer dat ze eerder memorabel vertolkte tijdens de inauguratie van president Obama in 2015. Vervolgens schakelde ze over van Halo, waarschijnlijk haar opzwependste power ballad, naar een vlekkeloze vertolking van Ave Maria. Achter haar stonden 48 leden van het vrouwelijke orkest Firdaus uit Dubai, gekleed in rode lovertjes en glinsterende tiara’s.

De eerste look – een citroengele maxi-jurk, vanaf de taille ingelegd met kleine glimmende stukjes acryl – was het werk van de Omaanse ontwerpster Mousa Al Awfi. Haar in Dubai gevestigde modelabel Atelier Zuhra staat bekend om het ingewikkelde handwerk. De jurk werd afgewerkt met een dramatische sleep met Maraboe-veren die als vleugels rond de schouders van de superster uitwaaierde. “We begonnen in november aan die jurk”, vertelt Al Awfi, die samen met Beyoncé en haar stylist KJ Moody werkte aan het op de zonsopgang geïnspireerde ontwerp. “Het kostte ons bijna anderhalve maand om het af te maken.”

Beyoncé samen met Blue Ivy op het podium
©Getty Images

Dat Beyoncé ervoor koos om het concert – haar eerste in vier jaar, dus – te openen in een jurk van een ontwerper uit het Midden-Oosten, is geen toeval. De superster staat bekend om haar betekenisvolle fashion statements, en zaterdagavond maakte ze van de gelegenheid gebruik om regionaal talent in de schijnwerpers te zetten.

Van Blue Ivy tot rode korsetten

Verder nodigde ze haar dochter Blue Ivy uit om voor het eerst met haar op te treden met een duet van Brown Skin Girl. Gekleed in een speelse glinsterende rode pailletten jumpsuit, ontworpen door haar grootmoeder Knowles-Lawson en Timothy White, toonde Ivy geen tekenen van plankenkoorts. “Applaus voor mijn baby, mijn girl met brown skin, Miss Blue Ivy Carter”, zei Beyoncé, terwijl ze haar elfjarige aan het publiek voorstelde. Het zoet gechoreografeerde moeder-dochter-moment was het ontroerendste deel van de avond.

Later, tijdens het 75 minuten durende concert, veranderde Beyoncé haar eerste outfit in een vlammend rood korset met bijpassende sleep en handschoenen van Nicolas Jebran. Het is niet de eerste keer dat de zangeres met hem samenwerkt. De Libanese ontwerper – die Jennifer Lopez, Gigi Hadid en Cindy Crawford tot zijn beroemde klanten kan rekenen – kleedde de zangeres voor het eerst voor de MTV Music Awards in 2014, en daarna opnieuw voor de Grammy’s in 2018. Jebran zegt dat het silhouet met volle rok geïnspireerd is op “koninklijke kleding” met een knipoog naar “Emirati-vrouwen” en hun liefde voor “gouden accessoires en monochrome kleuren”. Het kostuum werd geleverd met een kroon in sunburst-stijl.

Beyoncé bij het Atlantis the Royal hotel
©Getty Images

Groot spektakel

Voor de finale gooide Beyoncé het over een andere boeg door in een look van de Oekraïense ontwerper Ivan Frolov te verschijnen. Gekleed in een poederroze minirok en een legging met kristallen, verplaatste ze zich van het podium naar de schelpvormige fontein van het hotel, terwijl ze Crazy in Love ten gehore bracht. “De outfit werd gemaakt in ons atelier in Kiev, Oekraïne, tijdens de oorlog”, vertelt Frolov, die zijn gelijknamige merk in 2015 lanceerde en ondanks het voortdurende conflict in de Oekraïense hoofdstad blijft wonen en werken. “Het laat zien dat Oekraïense merken, wat er ook gebeurt, hun verzet en cultuur aan de wereld blijven tonen.”

Terwijl het orkest de laatste tonen van Drunk in Love speelde, steeg Beyoncé op uit het zwembad te midden van een stroom waterstralen en zweefde ze boven het publiek op een klein platform. Een laatste ronde vuurwerk ontplofte boven haar hoofd vlak voordat ze in de rook verdween, haar lange roze overjas achter zich aan slepend.

Beyoncé tijdens haar optreden in Dubai
©Getty Images

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.