12-rebelse-momenten-op-de-rode-loper-van-cannes-die-voor-ophef-zorgden-298099

Hoewel het filmfestival van Cannes om veel dingen bekendstaat, is de dresscode op de rode loper de laatste jaren een veelbesproken onderwerp. Sinds het festival in 1939 begon als reactie op politieke inmenging in het filmfestival van Venetië – een veto van Benito Mussolini en Adolf Hitler voorkwam dat het Franse oorlogsdrama La Grande Illusion dat jaar won – heeft Cannes zichzelf opgeworpen als Europa’s belangrijkste etalage voor de cinema. Tegen de achtergrond van een van de beroemdste badplaatsen aan de Franse Rivièra, stammen de kledingregels af van de avondkledingnormen voor gasten van de luxe hotels en casino’s van weleer. Voor mannen betekent dat een jasje en een stropdas, terwijl vrouwen geacht worden hoge hakken en lange jurken te dragen.

Rebellen op de rode loper in Cannes

In 1946, toen het festival officieel van start ging (de Tweede Wereldoorlog zorgde voor een gat van zeven jaar tussen de oprichting en de openingsceremonie), waren die strenge kledingnormen niet ongewoon. Toch waren er zelfs in de begindagen van Cannes regelbrekers. Pablo Picasso hield zich nooit aan conventies en genoot van een vertoning van The Wages of Fear van Henri-Georges Clouzot in een shearling jas. De auteur van Tropic of Cancer, Henry Miller, was jurylid in 1960, maar weigerde zijn garderobe aan te passen. Hij werd uit screenings gezet, omdat hij geen smoking droeg. Miller bewees daarmee dat zijn stijl net zo non-conformistisch was als zijn schrijven.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Elk decennium komen er nieuwe rode loper-rebellen naar het festival die besluiten hun eigen ding te doen. Er zijn de mode-absurdisten (de Franse komiek Colouche liet de smoking achterwege voor een speels drag-moment met Beatrice Dalle in 1986), de hakkenmijders (Kristen Stewart liet haar Louboutins achter tijdens de première van Blackkklansman in 2018) en zelfs af en toe een naaktfiguur – probeer Cicciolina maar eens te vertellen dat ze zich moet bedekken.

Viral moment

Vorig jaar kende de rode loper van Cannes nog meer regeloverstijgende momenten. Jennifer Lawrence combineerde bijvoorbeeld haar couturejurk van Dior af met een paar teenslippers. “Ik had geen idee totdat het uitkwam dat er een hele controverse was over mensen die platte schoenen droegen of blootsvoets over de rode loper liepen”, zei Lawrence later over haar viral schoenmoment. “Mijn schoenen waren een maatje te groot.” Zal het festival dit jaar nog meer onverwachte stijlmomenten opleveren? Daar komen we snel achter.

Hieronder een korte geschiedenis van regelbrekers op de rode loper van het Cannes Filmfestival.

Pablo Picasso in 1953

Pablo Picasso arriveerde bij een vertoning van The Wages of Fear in een shearling jas over een corduroy smoking. De stof ging in tegen de herenmodetrends van de jaren vijftig en de look van de traditionele zwarte stropdas. Maar niemand zou Picasso bij de deur afwijzen.

Pablo Picasso op het filmfestival in 1953
©Getty Images
1/12
Native Share

Henry Miller in 1960

Het ontbreken van een smoking weerhield Henry Miller er niet van om een bijdrage te leveren aan de jury van Cannes. Natuurlijk, hij werd misschien weggestuurd van de openingsceremonie, maar volgens Georges Simenon, de Belgische schrijver en juryvoorzitter van dat jaar, zorgde Millers stem ervoor dat La Dolce Vita van Federico Fellini de Palme d’Or won.

Henri Miller op het filmfestival in 1960
©Getty Images
2/12
Native Share

Cicciolina in 1988

Ilona Staller, alias Cicciolina, pornoster, politica en muze van kunstlegende en haar ex-echtgenoot Jeff Koons, heeft nooit de controverse geschuwd. Haar (soms kledingloze) persoonlijke stijl weerhield haar er niet van om op de rode loper in Cannes te verschijnen. Staller arriveerde op het 41e jaarlijkse festival in een transparante uitgesneden ‘jurk’ en hield een knuffel vast.

Cicciolina op de rode loper van het Canners Filmfestival in 1988
©Getty Images
3/12
Native Share

Madonna in 1991

Je kunt geen lijst van mode-rebellen hebben zonder Madonna. In 1991 verscheen de superster tijdens de première van de documentaire In Bed With Madonna in een lange roze jas op de rode loper van Cannes. Het glamoureuze stuk zou op zichzelf al fotowaardig zijn geweest, maar toen ze de trap opliep trok ze het uit om een cone bra van Jean Paul Gaultier te onthullen.

Madonna op de rode loper van het Canners Filmfestival in 1991
©Getty Images
4/12
Native Share

Victoria Abril, 1997

Als ze om een pak en stropdas vragen, waarom zou je ze dat dan niet geven? Toen de Spaanse actrice Victoria Abril er in 1997 bij was, gaf ze de paparazzi een brutale vertoning in haar business in the front, party in the back-blazer die aan de achterkant open was zodat je haar ondergoed kon zien.

Victoria Abril op de rode loper van het Canners Filmfestival in 1997
©Getty Images
5/12
Native Share

Uma Thurman in 2011

Het debat over verplichte hakken op de rode loper van Cannes is uitgegroeid tot een van de meest omstreden kwesties met betrekking tot het festival. In 2011 gingen zowel Uma Thurman als Inès de La Fressange naar het festival in platte sandalen die hun jurken complementeerden. Ook Susan Sarandon droeg in 2016 een paar zwarte platte schoenen met puntige tenen naar de première van Cafe Society.

Uma Thurman op de rode loper van het Canners Filmfestival in 2011
©Getty Images
6/12
Native Share

Pixie Lott en Oliver Cheshire in 2015

De festivalregels gaan verder dan wat gasten dragen. Hoe chic je outfit ook is, selfies op de rode loper – zoals Pixie Lott en Oliver Cheshire in 2015 – zijn not done. De organisatoren verboden deze praktijk in 2018 en het hoofd van het filmfestival, Thierry Frémaux, hekelde de kiekjes. “Het is niet mooi. Het is grotesk en het is belachelijk”, zei hij op Europe 1 Radio. “We willen een beetje fatsoen terugbrengen.” Ondanks het verbod blijven gasten foto’s maken voor de gram.

Pixie Lott en Oliver Cheshire nemen een selfie op het filmfestival in 2015
©Getty Images
7/12
Native Share

Julia Roberts in 2016

Als je twijfelt, sla schoenen dan helemaal over. Julia Roberts koos ervoor om schoenen achterwege te laten toen ze de rode loper in 2016 betrad in een off-shoulderjurk van Armani Privé en een smaragdgroene Chopard-ketting. Het blotevoetenmoment was uitzonderlijk glamoureus en helemaal in lijn met Roberts’ nuchtere persoonlijkheid.

Julia Roberts op de rode loper van het Canners Filmfestival in 2016
©Getty Images
8/12
Native Share

Kristen Stewart in 2018

Er is genoeg geschreven over Kristen Stewart die haar Louboutins uittrok tijdens de première van Blackkklansman in 2018 om een bibliotheek mee te vullen. Stewart vatte haar gedachten over de controverse echter het bondigst samen. “Er is zeker een duidelijke dresscode; mensen worden heel boos op je als je geen hakken draagt”, zei de actrice in een interview met The Hollywood Reporter in 2015. “Maar als je mannen niet vraagt om hakken en een jurk te dragen, kun je mij dat ook niet vragen.”

Kristen Stewart op de rode loper van het Canners Filmfestival in 2018
©Getty Images
9/12
Native Share

Dj Kiddy Smile in 2019

Een dresscode die gebaseerd is op regels uit de vorige eeuw laat weinig ruimte voor fluïditeit. In 2019 deelde Dj Kiddy Smile de moeilijkheden die hij op het festival ondervond toen hij ervoor koos zichzelf te uiten in plaats van een standaard pak en stropdas te dragen. Zijn gebloemde jurk bij de première van Pain and Glory was uitzonderlijk, maar toch kwam hij bijna niet op de rode loper. Aangehouden door neerbuigende portiers die vroegen of zijn look een “traditionele Afrikaanse outfit” was, werd hem in eerste instantie de toegang geweigerd. “Als man moet je een zwarte smoking en een vlinderdas dragen”, vertelde Smile na het evenement aan Vogue. “Het heeft iets heel ouderwets. Ik ben een cis-man, maar als je genderfluïde of non-binair bent, is er geen ruimte voor je om binnen dit protocol te bestaan.”

Dj Kiddy Smile op de rode loper van het Canners Filmfestival in 2019
©Getty Images
10/12
Native Share

Jennifer Lawrence in 2023

Jennifer Lawrence haalde vorig jaar de krantenkoppen toen ze de première van Anatomy of a Fall bijwoonde. De actrice, gekleed in een rode Dior-couturejurk, accentueerde haar look met een paar zwarte teenslippers – schoenen die regelrecht ingaan tegen de beruchte ‘geen-slippers-regel’ van het festival. Lawrence hield echter vol dat ze de regels niet opzettelijk overtrad. “Dit wil ik graag rechtzetten. Ik was geen statement aan het maken”, vertelde de actrice aan Entertainment Tonight. “Ik had geen idee totdat het uitkwam dat er een hele controverse was over mensen die platte schoenen droegen of blootsvoets over de rode loper liepen, ik had geen idee. Mijn schoenen waren een maatje te groot.”

Jennifer Lawrence op de rode loper van het Canners Filmfestival in 2023
©Getty Images
11/12
Native Share

Mahlagha Jaberi in 2023

Vorig jaar droeg het Iraanse model Mahlagha Jaberi een ontwerp van Jila Atelier met een halternek in de vorm van een gouden strop. De jurk werd gemaakt als een opzettelijk politiek statement, om de aandacht te vestigen op hoe de doodstraf momenteel wordt gebruikt door Iraanse functionarissen als een middel om de macht te behouden en angst in te boezemen bij anti-regime demonstranten. “Als kunstenaar geloof ik dat we ons hiertegen moeten verzetten en de ogen van de wereld moeten openen”, vertelde Saber aan Vogue. “We dachten erover om iets te creëren om onze strijd tegen dit onrecht te laten zien.”

Mahlagha Jaberi op het filmfestival in 2023
©Getty Images
12/12
Native Share

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.