Eline Cordie is freelance journalist en scenarioschrijver. Momenteel werkt ze aan meerdere projecten, waaronder een tv-serie en een speelfilm. Ze woont in Amsterdam-Noord met haar gezin. Voor Vogue.nl ontleedt ze verschillende media. Dit keer duikt ze in de verschuiving van de publieke perceptie die deze zomer beroemde vrouwen als Jennifer Lopez en Blake Lively trof.
Tone shift beroemde vrouwen
In het medialandschap ben je je leven als celebrity nooit zeker. Het ene moment word je nog aanbeden en ligt de wereld aan je voeten, en het volgende moment krijg je een stortvloed aan drek over je heen. Om met de onsterfelijke woorden van Heidi Project Runway Klum te spreken: ‘One moment you are in, and the next you are out.’
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Het overkwam Jennifer Lopez en Blake Lively deze zomer, beiden megasterren wier status lange tijd onaantastbaar leek. Tot het internet opeens massaal over ze heen viel. Waar komt deze tone shift, oftewel een verschuiving in de publieke perceptie, toch vandaan? En waarom lijkt deze vooral vrouwen te treffen?
Het annus horribilis van Jennifer Lopez
Dit jaar gaat voor Jennifer Lopez zowel zakelijk als persoonlijk waarschijnlijk de boeken in als een annus horribilis. Ze bracht na negen jaar een nieuw album uit (This Is Me… Now) dat roemloos ten onder ging. De bijbehorende wereldtour verkocht slecht, werd gerebrand als greatest hits-show en toen toch maar afgeblazen. De door haarzelf gefinancierde musicalfilm rondom het album en haar liefdesleven, This Is Me… Now: A Love Story, werd lauw ontvangen. Net als de gelijktijdig uitgebrachte documentaire The Greatest Love Story Never Told. Die over het maakproces van de film en de hereniging met grote liefde Ben Affleck gaat.
Tot overmaat van ramp werd onlangs ook nog bekend dat Bennifer 2.0 definitief voorbij is: na twee jaar huwelijk vroeg Lopez een scheiding aan. In 2019 was ze nog op het hoogtepunt van haar carrière. Ze werd geprezen om haar rol in de film Hustlers en oogstte bewondering toen ze in datzelfde jaar tijdens een modeshow van Versace over de catwalk liep in de jungle-jurk die haar in 2000 in één klap wereldberoemd maakte. Nu lijkt er echter een flinke vibe shift te zijn omtrent Lopez. Vooral op TikTok is men kritisch dat ze ‘niet authentiek’ zou zijn en haar bescheiden afkomst uit de Bronx flink overdrijft om meer ‘relatable’ over te komen. Met name een fragment uit de documentaire waarin ze ernstig in de spiegel kijkt en herinneringen ophaalt aan haar jeugd in de Bronx, bracht een eindeloze stroom spottende video’s voort.
Blakelash
Nog iemand die het momenteel zwaar te verduren heeft is voormalig Gossip Girl– actrice Blake Lively. De pr-campagne rondom haar nieuwe film It Ends With Us had een inkopper moeten zijn, maar draaide uit op een fiasco. Een korte samenvatting van de ‘Blakelash’: eerst waren er de geruchten dat het niet zou boteren tussen Lively en haar tegenspeler en daarnaast regisseur van de film, Justin Baldoni.
Daarna volgde de kritiek dat ze ‘te luchtig’ zou doen over het onderwerp van de film, namelijk huiselijk geweld, en serieuzere vragen hieromtrent afwimpelde. Kort daarna postte journaliste Kjersti Flaa een interview dat ze deed met Lively uit 2016, getiteld The Blake Lively interview that made me want to quit my job. In de ongemakkelijke video (die inmiddels meer dan een miljoen keer is bekeken) feliciteert Flaa Lively, die zichtbaar zwanger is, met haar ‘little bump’. Lively lijkt geïrriteerd door de opmerking en feliciteert Flaa op sarcastische toon met háár ‘little bump’, ondanks dat Flaa overduidelijk niet zwanger is. Daarna volgde nog veel meer kritiek op Lively.