vogue-spreekt-vivian-hoorn-over-lancering-eigen-modelabel-geinspireerd-op-het-vrouwelijk-lichaam-245219

Ze is model, influencer, fotograaf, artdirector, mede-eigenaar van talent agency Scala Management en kan aan dit indrukwekkende lijstje nu ook brand owner toevoegen. Vandaag, op 8 maart, lanceert Vivian Hoorn haar eigen modelabel genaamd VIVEH.

Nieuwe columnist Vogue.nl

Vogue sprak met de ambitieuze Hoorn, die vorig jaar met een prachtige fotoserie in Vogue stond, over het ontstaan van het label, het idee erachter en haar perfectionisme.

Ook onthult ze nog een ander leuk nieuwtje: ze wordt namelijk de nieuwe columnist van Vogue.nl. “Wat je kunt verwachten van mijn columns voor Vogue.nl is een diepere laag van wat je ziet op mijn social media. Persoonlijker, eerlijker en met meer humor.”

Vivian Hoorn lanceert eigen modelabel VIVEH

“Ik heb zelf lange tijd maat 42-44 gehad en merkte dat er best weinig items waren die bij mijn stijl aansloten en waar ik me comfortabel in voelde. Veel merken gaan maar tot maat 40, soms 42 dus dan kom je eigenlijk op een xl uit. Ik had zeker een grote xl, dus sommige merken kon ik niet dragen. Dit terwijl ik in een fashionwereld zit en bepaalde fashiontrends aan wilde. Die waren dus gewoon niet in mijn maat beschikbaar.

Eerst dacht ik: ‘ik ga het gewoon voor mezelf maken’. Items waar ik me fijn in voel, want ik had nooit echt een grote drang of droom om een kledingmerk te starten. Ik heb altijd als creatief gewerkt en dat vond ik heel leuk. Tot ik toevallig in contact kwam met een partij die kledingproductie doet en de bal ging rollen. Ik dacht: ‘als ik dit probleem al heb, hoeveel vrouwen zullen er dan zijn met dezelfde issues’? Zo is het een jaar geleden begonnen.”

Vrouwelijke vormen

“De collectie is geïnspireerd op mijn eigen stijl. Ik heb gekeken naar dingen die in mijn kast mistten en naar items die ik wél had, maar waar ik me niet confident in voelde. Het is dus ook een collectie met kledingstukken die al bestonden, maar waaraan we de nodige aanpassingen hebben gedaan. De basis van deze eerste collectie is echt geïnspireerd op het vrouwelijk lichaam, het menselijk lichaam, de natuur, de zee, vrouwelijke vormen en wat daar het beste op aansluit.

Het is een collectie met vooral essentials. Om een basis te leggen, maar ook om te kijken hoe mijn doelgroep er op reageert en in hoeverre ze het samen met mij aandurven steeds iets anders te dragen. Als je een grotere maat hebt zijn er gewoon minder fashionable dingen die je aan kan. Er wordt zelfs vaak gedaan alsof je het niet aan mág. Veel dingen zijn bijvoorbeeld niet strak, waardoor het idee wordt gewekt dat je dat buikje niet mag laten zien. Ik wil samen met mijn doelgroep groeien naar dat punt dat we het wél durven. Dat zelfvertrouwen het belangrijkste is en het merk alleen een add on.”

Puntjes op de i 

“Eigenlijk wil ik gewoon mensen inspireren blij te zijn met hun lichaam. Hoe het er ook uitziet. Dat je mag dragen wat je wil. En niet denken dat we iets niet ‘mogen’ omdat we niet in een bepaalde maat passen die de maatschappij ons voorschotelt en die je ziet op de catwalks. Ik wil laten zien – ook met de modellen (met realistische lichamen) waarmee ik werk – dat je mag dragen wat je wil en als je dat nog niet durft, we samen die stappen gaan maken.”

Nooit meer iets missen van Vogue.nl? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en ontvang het laatste fashion- en beautynieuws.

“Ik ben een perfectionist, dus voor mij moesten de puntjes al op de i staan nog voor het merk begonnen was. Iedereen die een eigen label heeft weet dat het zwaar is. Er waren genoeg struggles, in keuzes maken en de mogelijkheden die er zijn. Af en toe was het dus zeker een uitdaging. Ik dacht dat ik het opzetten van een modelabel erbij kon doen, naast al het werk dat ik al deed. Maar ik merk dat mijn hele aandacht verschoven is naar VIVEH, wat goed is hoor. Ik word er heel gelukkig van.

Ik ben ontzettend excited en shitting my pants ook best wel, haha. Al heb ik niet het gevoel dat ik kan falen. Dit komt heel erg vanuit mij, ik heb letterlijk alles gegeven wat ik kan en VIVEH is echt een verlenging van wie ik ben. Dat maakt het kwetsbaar, maar ik ben heel positief. Ik geloof hier echt in.”

Columns Vogue.nl

“Ander superleuk nieuws; ik word de nieuwe columnist van Vogue.nl. Mijn columns worden persoonlijk, eerlijk, met meer humor en ook wel een kritische noot op alles wat ik om me heen zie. Of dat nou tijdens een fashion week is of iets wat speelt in de maatschappij. Ik neem de lezer mee in de wereld waar ik zit, hoe het is om een eigen kledingmerk te hebben en waar ik tegenaan loop.”

Vivians eerste column is vanaf volgende week te lezen op Vogue.nl. Haar kledingmerk VIVEH – kijk hieronder voor een voorproefje – is nu te koop via viveh.com.

Vivian Hoorn

Vivian Hoorn

Vivian Hoorn

Vivian Hoorn