de-skinny-jeans-is-dood-en-deze-spijkerbroeken-willen-we-wel-dragen-208772
©Acielle / StyleDuMonde

Er is een interessante wisseling gaande van de ‘jeans-wacht’. De macht van de skinny jeans is officieel voorbij, bewijst analiste Maria Rugolo van de NPD Group. Jeans met rechte pijpen zijn nu goed voor 33 procent van de Amerikaanse denimverkoop aan vrouwen, vergeleken met 30 procent voor de skinny jeans. 

Hiermee wordt de nauwsluitende stijl voor het eerst in minstens tien jaar van de troon gestoten. Modeliefhebbers zijn er over uit: na de coronapandemie is het comfort over fashion. Hier lees je waarom. 

De coronapandemie

Volgens Rugolo is het geen verrassing dat strakke jeans wat vaker in de kast blijven liggen. Twee jaar lang hebben we vanuit huis gewerkt. En laten we eerlijk zijn, velen van ons deden dat in een zachte pyjama, fijne legging of favoriete trainingsbroek – noem het athleisure. Nu we weer veilig buitenshuis mogen zijn, probeert men vast te houden aan dat comfort. Een strakke spijkerbroek? No thanks. We zijn gewend geraakt aan comfortabele items en blijken prima te kunnen leven zonder een skinny. 

Nostalgie

Volgens Rugolo is ons collectieve verlangen naar een ander modetijdperk een tweede reden waarom de skinny jeans aan populariteit verliest. Y2K-fashion, de reactie van jonge modeliefhebbers op de nostalgie uit de jaren ’90 en het jaar 2000, heeft de skinny jeans officieel de das om gedaan. Gen-Z weet het zeker: de skinny is dood. Een wijde spijkerbroek,  flared jeans of boyfriend fit zit veel fijner.

Blijft de skinny weg?

Levi’s CEO Chip Burgh zegt begin 2021 dat de verkoop van een nieuwe loose-fit jeanslijn voor zowel mannen als vrouwen “een zeer snelle start” kent. Ook hij erkent de wijde broek als trend die niet meer weg te denken is. Toch is Burgh van mening dat de skinny jeans voor altijd een iconisch mode-item blijft. “Ik denk niet dat skinny’s ooit zullen verdwijnen.”