dit-zijn-de-beste-modeshows-of-all-time-volgens-vogue-redacteuren-249010

Wanneer je denkt aan mode, denk je ongetwijfeld aan spectaculaire modeshows waarin ontwerpers hun visie voor het merk presenteren. Net als mode zelf gaan ook de shows met de ontwikkelingen van de tijd mee.

Prestigieuze aangelegenheden

Modeshows begonnen eind 19e eeuw begin 20e eeuw als prestigieuze aangelegenheden voor meestal welvarende klanten van couturiers, in de ateliers van de ontwerper zelf. Ook was het gewoon dat warenhuizen shows organiseerden om zo het modeseizoen in te luiden. In Nederland had je in die tijd bijvoorbeeld de Bijenkorf en Hirsch & Cie, die hun seizoenscollectie presenteerden aan klanten.

Rond de jaren twintig van de 20ste eeuw – de roaring twenties – nam het aantal modeshows flink toe en ook het publiek werd groter. Ontwerpers kozen ervoor hun shows te presenteren in locaties als tuinen, paleizen, hotels en theaters die werden gedecoreerd in een bepaald thema. Zo had je in het Parijs van die tijd de extravagante Paul Poiret en de doordachte designer Coco Chanel. Poirets shows waren grootse, spectaculaire feesten waar beroemdheden op af kwamen. Chanels shows waren meer gefocust op aandacht trekken van klanten en de pers. Ook in Nederland werden deze exclusieve showcases georganiseerd. In Amsterdam en het Gooi bijvoorbeeld werden shows vaak in chique hotels getoond voor rijke klanten en ook pers.

Steeds toegankelijker 

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er, begrijpelijk, een pauze als het gaat om modeshows. Na de bevrijding nam dit aantal in Europa snel weer toe. Ook in Nederland. Zo werd in 1948 – drie jaar na de bevrijding – al een modeweek in Amsterdam georganiseerd. Hier kon de Nederlandse confectie-industrie hun collecties presenteren in het Carlton-hotel. De jaren die volgden – vijftig, zestig, zeventig en tachtig – lukte het merken af te komen van het exclusieve karakter rond hun shows voor klanten en pers. Langzaamaan werden de modeshows een happening waar ook beroemdheden voor werden uitgenodigd en werden shows steeds vaker gebruikt als branding tool. 

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Zo zijn shows anno nu echt een manier voor een merk om hun merkwaarden internationaal neer te zetten. Het goede nieuws: tegenwoordig hoef je gelukkig geen bekende modejournalist, beroemdheid of rijke klant te zijn om front row te zitten. Je kan vrijwel alle shows livestreamen via de websites van merken of op YouTube. Vogue zelf zette het platform Vogue Runway op, waar je in alle rust de details van de kledingstukken tot je kan nemen.

Beste modeshows volgens Vogue-redacteuren

Het is moeilijk kiezen uit al die duizenden shows welke de mooiste, het meest indrukwekkend of inspirerend was. Toch stellen we precies die vraag aan onze redacteuren. Welke show is volgens jou de beste of onvergetelijkste (ooit) en waarom?

Jacquemus lente/zomer 2019 – Annemieke Riesebos, eindredacteur

“De mooiste modeshow ever, dat is inderdaad een soort van onmogelijke vraag. Toch moest ik meteen aan het tienjarig bestaan van Jacquemus, in 2019, denken. Dat werd gevierd met een waanzinnige roze catwalk te midden van volop bloeiende lavendelvelden in de Provence. Nou staan de shows van het Franse merk bekend om de vaak indrukwekkende locaties (de herfst/winter 2022-show in de witte zoutbergen bij Camargue was bijvoorbeeld ook magisch), maar wat mij betreft is dit wel een hoogtepunt. Bij het zien van de prachtige beelden kan ik de lavendel bijna ruiken.”

Jacquemus lente/zomer 2020 als favoriete show
©ANP
1/4
Native Share

Alexander McQueen lente/zomer 1999 – Marjolein van den Brand, online redacteur

“De lente/zomer 1999-show van Alexander McQueen is de modeboeken – en mijn hoofd – ingegaan als een van de meest iconische shows ooit. Het was in alle opzichten vernieuwend en baanbrekend: aan het einde van de show stond topmodel Shalom Harlow op een draaiend platform omringd door robots die vervolgens zwarte en gele verf op haar maagdelijk witte jurk spoten. Een heuse performance waar ontwerpers vandaag de dag nog altijd inspiratie uit halen, zoals Coperni’s virale moment waarop een futuristische slipdress op het lichaam van Bella Hadid werd gesprayd.”

Alexander McQueen lente/zomer 1999 waar Shalom Harlow wordt bespoten door robots
©ANP
2/4
Native Share

Thierry Mugler Haute Couture herfst/winter 1995 – Loïs Laverne, online redacteur

“Met alle gimmicks en viraalgrage momenten die we tegenwoordig zien in modeshows, merk ik dat juist de meer ingetogen shows mijn aandacht trekken. Zo is de herfst/winter 2023-mannenmodeshow van Wales Bonner een recente favoriet: modellen die in draagbare, sportieve – met name op voetbal geïnspireerde – looks door een goudversierde salon van Hotel D’Evreux in Parijs lopen.

Toch is er één bombastische show waar ik mijn nier voor zou afstaan om erbij te zijn geweest (een overdreven uitspraak, maar wel passend bij een spektakel van deze schaal): Thierry Mugler Haute Couture herfst/winter 1995. Deze show had alles: een (voor die tijd) inclusieve casting vol lachende en acterende modellen, opzwepende muziek, dansers, maar bovenal prachtige mode waarvan we vandaag de dag nog kunnen genieten (denk aan Cardi B die in 2019 in de schelpjurk uit deze collectie verscheen bij de Grammy’s).”

Jacquemus lente/zomer 2014 – Lara Oliveri, online redacteur

“Ik herinner me nog goed het moment dat ik de eerste show van Jacquemus zag. Ik studeerde op dat moment politicologie in Parijs, en ontdekte het werk van de jonge Franse ontwerper. Dit deed mijn interesse in de modewereld verder groeien. Deze show – en de bijbehorende collectievideo die je even wil zien, genaamd La Grande Motte – belichaamt de tijdloze Franse stijl, maar dan met een moderne twist. Met op de achtergrond het iconische nummer J’aime La Vie van Sandra Kim uit de jaren tachtig vertelt deze collectie op bijna filmische wijze een verhaal dat me tot op de dag van vandaag intrigeert. Ik weet nog goed dat ik van mijn eigen geld een top uit de collectie kocht (toen nog voor een schappelijke prijs van 80 euro) – een item dat ik nooit meer weg zal doen.”

Jacquemus lente/zomer 2014 als favoriete show
©Spotlight
3/4
Native Share

Hussein Chlalayan februari 2000 – Lisa Goudsmit, head of digital

“De show waar ik meteen aan denk als je me vraagt om mijn favoriete show, is die van Hussein Chalayan in februari 2000. Ik was er niet fysiek bij, want ik zat nog op de middelbare school, maar toen ik er beelden van zag was ik meteen ‘blown away’. In een witte ruimte komt een model binnen met een houten rok aan. Stap voor stap verandert de rok – huub huub barbatruc – in een tafel. Kijk, draagbare kleding is het niet (wel een draagbaar meubel), maar voor mij staat de show symbool voor alles wat ik zo geweldig vind aan mode: de magie, transformerende kracht, theatrale waarde en vakmanschap. Ook is deze show hét voorbeeld van hoe de mode-industrie opereert op het snijvlak tussen mode, kunst, theater, architectuur en design. Een modesprookje, dat is dit voor mij.”

Fendi Couture Show Herfst 2016 ‘Legends and Fairytales’ – Romée Avril van der Veen, social media redacteur

De Fendi Couture Show 2016 ‘Legends and Fairytales’ is voor mijn forever favoriet. Het hart van Italië was het decor voor een primeur waar Fendi als eerste modehuis ooit een show mocht hosten bij, jawel, de Trevifontein. Als dat op zichzelf al niet genoeg was, liepen de modellen over een doorzichtige runway van plexiglas die over de gehele breedte van de fontein lag. Fendi viert hierbij hun 90e verjaardag door te laten zien dat letterlijk alle wegen naar Rome leiden; zelfs diegene waar je voor over water moet lopen. Een ieder kon even ontsnappen aan de werkelijkheid, ondergedompeld in de artistieke romantiek die de collectie draagt en de stad eigen is. Het is een van die shows die je niet alleen doet verdwalen in de extravagantie van de mode industrie, maar een die je laat realiseren dat groot dromen mag. Met een toegift van niemand minder dan de legende Karl Lagerfeld himself, sloot hij de show op sprookjes-achtige wijze af door drie munten in de fontein te gooien. 

Christian Dior Haute Couture lente/zomer 2004 – Rune de Beer, online stagiair 

“De keuze voor een favoriete modeshow is een moeilijke vraag – maar dat heb ik sowieso met favorietenlijstjes. Het is zo ingewikkeld je liefde voor een bepaald onderwerp op één te gooien. Zo zijn er modeshows genoeg waarvan ik zou zeggen: die is iconisch en ongetwijfeld bepalend geweest voor de huidige modescene. Dat kunnen shows van dertig jaar oud zijn, maar ook recentere.

Toch is er één show waar ik vrijwel meteen aan moest denken. De Christian Dior Haute Couture lente/zomer 2004. Ik ben groot fan van John Galliano en zijn tijd bij Christian Dior en de lente/zomer 2004-show is voor mij een haute couture-hoogtepunt. Galliano toont zijn lef door het publiek in zijn wereld mee te nemen. Dit doet hij met behulp van grote uitlopende jurken en goudglimmende stoffen die indruk maken.”

Een model in een jurk uit de Christian Dior Haute Couture lente/zomer 2004 show
©AFP / ANP
4/4
Native Share