Na jaren waarin Balenciaga synoniem stond voor ironie, provocatie en virale modemomenten onder creative director Demna, begint nu een nieuw tijdperk. Met zijn overstap naar Gucci is de grote vraag: wie neemt het roer over? Gaat Balenciaga verder met de subversieve, streetwear-geïnspireerde esthetiek die Demna groot maakte? Of keert het huis terug naar de klassieke codes van Cristóbal Balenciaga? We bespreken de twee scenario’s.
De nieuwe creative director van Balenciaga
Demna’s vertrek markeert het einde van een tijdperk waarin Balenciaga uitgroeide tot een van de spraakmakendste en controversieelste modehuizen. Sinds zijn aantreden in 2015 wist hij het merk radicaal te transformeren: van couturehuis naar een cultureel fenomeen, waar viral mode-items en streetwear samensmolten. Denk aan de gescheurde sneakers, de Ikea-tas of de ’towel skirt’.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Maar de laatste jaren kreeg Balenciaga ook kritiek: een reclamecampagne met ongeschikte beeldtaal bracht het merk in opspraak, en er ontstond steeds meer discussie over de vraag of Demna’s ironische aanpak nog wel aansloeg. Zijn overstap naar Gucci betekent niet alleen een nieuw hoofdstuk voor hem, maar ook een reset voor Balenciaga. De grote vraag is: welke richting kiest het modehuis nu?
Blijft Balenciaga in de lijn van Demna’s streetwear en subversie?
Demna heeft Balenciaga getransformeerd van een modehuis dat bekendstond om couture en strakke silhouetten naar een merk dat viral ging met ironische T-shirts, oversized tailoring en sneakers die eruitzagen alsof ze al tien jaar waren gedragen. Als Balenciaga deze koers wil voortzetten, zijn er een paar logische namen voor zijn opvolging.
Martine Rose is een van de meest genoemde kandidaten. De Britse ontwerper, die al eens samenwerkte met Balenciaga voor de zomer 2024-mannenmodecollectie, heeft een sterk undergroundgevoel dat perfect aansluit bij Demna’s nalatenschap. Haar genderfluïde tailoring en anti-establishment benadering van mode zouden Balenciaga op een natuurlijke manier kunnen voortzetten.
Toch klinkt er ook kritiek op het feit dat Martine Rose telkens weer als eerste wordt genoemd zodra er een grote creative director-positie vrijkomt. Hetzelfde gebeurde bij Louis Vuitton Men, waar uiteindelijk Pharrell Williams werd benoemd. Dat ze het kan, daar twijfelt niemand aan. De vraag is of ze het ook wíl. Rose heeft haar eigen merk, dat steeds meer momentum krijgt, en misschien wil ze daar de volledige focus op leggen in plaats van zich aan een groot modehuis binden.