patta-slaat-de-handen-ineen-met-havaianas-voor-een-zomerse-samenwerking-349085
©Lié Studios x Lido

Hoewel je soms door de bomen het bos niet meer ziet in de wereld van modecollabs, zijn er absoluut samenwerkingen in de mode-industrie die de relevantie en waarde van het bundelen van twee visies bewijzen. Wanneer een modecollab goed wordt gedaan, is de collectie dubbel zo goed als die van één label. De kracht van een inspirerende samenwerking? De perfecte balans tussen de authenticiteit en creatieve stijl van beide merken.

De beste modecollabs van het moment

Lastig het overzicht te bewaren van de modecollabs die momenteel worden gelanceerd? Van de samenwerking van Balenciaga x Lamborghini tot Levi’s x Sacai, en Chrisitian Louboutin met Maison Margiela: we selecteren de beste samenwerkingen van het moment waar je vanaf wil weten.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Patta x Havaianas

Het Nederlandse Patta slaat de handen ineen met het Braziliaanse, iconische slippermerk en samen komen ze met een limited edition slipper. Voetbalicoon Edgar Davids is gestrikt als het gezicht van de zonnige campagne. De samenwerking brengt twee werelden samen: Suriname en Brazilië, wat naar voren komt in de kleurcombinatie van de collectie en de bijzondere verpakking. De slipper is verkrijgbaar in twee verschillende kleuren: zwart-wit en geel met groen.

Patta x Havaianas is vanaf 6 juni verkrijgbaar op Patta.nl of in de Patta-winkel in Amsterdam. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Patta (@patta_nl)

Gigi Hadid x Havaianas

Het streetwearlabel van Hollandse bodem is niet de enige die met Havaianas samenwerkt. Ook Gigi Hadid brengt een capsulecollectie uit. De collectie bestaat uit vier ontwerpen: waarvan twee silhouetten en vier verschillende prints van een zomerse zonsondergang. Het model nam als ambassadeur ook de rol van creative director aan voor de limited edition collectie.

Gigi Hadid x Havaianas is vanaf nu verkrijgbaar op de website van Havaianas

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Havaianas (@havaianas)

Lido x Lié

Lié Studio, het Deense label van tweelingzussen Amalie en Cecilie Moosgaard, lanceert een swimwear-capsulecollectie in samenwerking met het Italiaanse badmodemerk Lido. De collectie is geïnspireerd door de Lié’s ‘Summer Stones’, gebaseerd op Dalmatische edelstenen, en ademt minimalistische luxe waar beide merken om bekend staan. In deze capsule vind je een bikini en badpak in bruine en jade kleuren. Deze zijn zo ontworpen om op verschillende manieren te kunnen dragen. Tevens zijn de items duurzaam en kunnen ze ook gedragen worden als onderdeel van je alledaagse look.

Lido x Lié Studio is vanaf 5 juni beschikbaar op de websites van Lido en Lié Studio

 

View this post on Instagram

 

A post shared by LIÉ STUDIO (@liestudio_)

Levi’s x Sacai

Klassiek Amerikaans denim krijgt een Japanse twist. Het jeansmerk slaat opnieuw de handen ineen met Sacai, bekend om zijn experimentele en hybride benadering van mode. Ontwerper Chitose Abe liet zich dit keer inspireren door James Dean — zijn nonchalante rebellie komt in elk detail terug, maar dan in een frisse, hedendaagse vorm. De collectie heeft een architectonische benadering, waarbij wordt gespeeld met deconstructie en onverwachte combinaties. Zo wordt het iconische spijkerjack vermengd met de vorm van een bomberjack, wat resulteert in vernieuwende silhouetten die klassiek en vooruitstrevend tegelijk aanvoelen.

Levi’s x Sacai is vanaf 28 mei beschikbaar op Levi’s.com en in geselecteerde winkels. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by sacaiofficial (@sacaiofficial)

& Other Stories x Roksanda

Het Londense label Roksanda slaat de handen ineen met & Other Stories om een zomercollectie vol kracht en elegantie te lanceren. Denk aan sculpturale silhouetten, opvallende colourblocking en een kleurenspel geïnspireerd op de zonsondergang. Nog op zoek naar die ene lange jurk die je wil dragen naar een zomerse bruiloft? Of kleurrijke knielaarzen waarop je wél comfortabel loopt? Zoek dan niet verder. De collectie is ontworpen om verfijnde daglooks moeiteloos te laten overgaan in elegante avondoutfits. Ook bevat de samenwerking accessoires die een finishing touch geven aan je outfit.

Roksanda x & Other Stories is vanaf nu verkrijgbaar via & Other Stories.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by & Other Stories (@andotherstories)

Amsterdam 750 jaar: limited edition t-shirts van 1/OFF, ByBorre en Guillaume Philibert door Levi’s

2025 staat in het teken van het 750-jarig bestaan van Amsterdam — een stad gebouwd op verhalen. Drie limited edition T-shirts, ontworpen door drie vooruitstrevende ontwerpers die de stad rijk is, in samenwerking met Levi’s, vertellen deze verhalen ter viering van het jubileum. Renée van Wijngaarden (met haar label 1/OFF), Borre Akkersdijk (van ByBorre) en Guillaume Philibert (met zijn merk Filling Pieces) vertaalden hun liefde voor Amsterdam en haar gemeenschap in unieke ontwerpen. Er zijn slechts 750 exemplaren gemaakt — een waar collectors item, waarvan een deel van de opbrengst wordt geschonken aan Stichting Samen is Niet Alleen. Deze Amsterdamse organisatie bestrijdt armoede en sociale uitsluiting.

De exclusieve t-shirts zijn te koop vanaf nu in winkels van Levi’s in Amsterdam en online.

Man draagt shirt van Amsterdam 750 jaar.
©Levi’s

Balenciaga x Lamborghini

Wat sportauto’s van Lamborghini en mode van het Spaanse Balenciaga met elkaar gemeen hebben? Een passie voor cutting-edge innovatie, gestroomlijnd design en een onverschrokken esthetiek. Het high-end label presenteert een luxueuze samenwerking waarvan we niet wisten dat we die nodig hadden. De dystopische en gestroomlijnde collectie, bestaande uit accessoires en kleding, bevat zowel nieuwe ontwerpen als heruitgevonden klassiekers, zoals de ‘Hourglass’-tas en de ‘Rodeo’-shopper.

De collectie is beschikbaar vanaf nu op Balenciaga.com.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Balenciaga (@balenciaga)

Christian Louboutin x Maison Margiela

Een bejewelede Tabi met vlijmscherpe hak en knalrode zool? Het wordt binnenkort werkelijkheid dankzij de unieke samenwerking van schoenenmerk Christian Louboutin en modehuis Maison Margiela. De collectie combineert Margiela’s split toe Tabi en Louboutins iconische roodgelakte zool, variërend van ballerina’s tot stiletto’s. De oplettende kijker heeft enkele schoenen uit de collectie waarschijnlijk al gespot tijdens de Maison Margiela’s Artisanal Collection 2024-show (ja, die iconische show van John Galliano), waarbij zes ontwerpen werden getoond die de kenmerkende stijlen van beide merken samenvoegen. De samenwerking omvat twee lijnen: Maison Margiela by Christian Louboutin, en Christian Louboutin by Maison Margiela. Zo herinterpreteren beide labels elkaars kenmerkende ontwerpen op hun eigen manier. Het resultaat? De Marlougiela Tabi-ballerina in lakleer en de Martinloula-pump met de kenmerkende gedeconstrueerde decortiqué-techniek van Maison Margiela.

Christian Louboutin x Maison Margiela is vanaf 12 maart verkrijgbaar bij beide merken.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Maison Margiela (@maisonmargiela)

Khaite x Oliver Peoples

Na talloze succesvolle zonnebrillenontwerpen lanceren New Yorks modelabel Khaite en brillenmerk Oliver Peoples nu voor het eerst een lijn met gewone brillen. De optische stijlen zijn aanpasbaar met lenzen voor enkelvoudige en multifocale sterkte en zijn net als de zonnebrillen de perfecte finishing touch van je look. Naast twee nieuwe ontwerpen is nu ook een model dat eerder verscheen als zonnebril verkrijgbaar als gewone bril. Voor wie daarnaast op zoek is naar een nieuwe zonnebril: de merken lanceren samen ook een aantal nieuwe zonnebrillen, van een cool rechthoekig ontwerp tot een subtiele cat eye-variant.

Khaite x Oliver Peoples is verkrijgbaar via Oliver Peoples en Khaite.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Oliver Peoples (@oliverpeoples)

Erdem x Barbour

Barn jackets zijn een van de populairste jassen van het moment. Maar hoe draag je dit gorpcore-achtige jack op een chique manier? Laat dat maar over aan het Britse modehuis Erdem, bekend om zijn dromerige en vrouwelijke ontwerpen, en outdoormerk Barbour. Na een eerste succesvolle samenwerking voor het lente/zomer 2024-seizoen slaan de merken nu opnieuw de handen ineen. Met als resultaat: de iconische jas van Barbour, maar dan met een vrouwelijk silhouet zoals we van Erdem gewend zijn. Zo is er een ontwerp met een donker bloemenmotief verkrijgbaar, en een variant van de jas met een peplum-detail.

Erdem x Barbour is nu verkrijgbaar bij Barbour.

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Barbour (@barbour)

Marc O’Polo x Sophia Roe

Vogue Livings nieuwe covermodel Sophia Roe slaat de handen ineen met het Zweedse label Marc O’Polo voor een bodywear-collectie in haar kenmerkende minimalistische stijl. Denk aan two-toned T-shirts met contrasterenden randen, dit samen met loungewear en ondergoed zo chic dat je het niet meer wil uittrekken. Ook onderdeel van de collectie is een pyjamaset en een semi-transparante slipdress die je net zo goed op straat als binnen op de bank kunt dragen. Kortom, de perfecte basis voor elke look.

Marc O’Polo x Sophia Roe is momenteel verkrijgbaar bij Marc O’Polo.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Marc O’Polo (@marcopolo)

Swedish Stockings x Camille Charrière

Panty’s zijn voor velen een essentieel onderdeel van hun garderobe. Het vinden van mooie en praktische varianten die ook nog eens lang meegaan lijkt soms echter onmogelijk. Duurzaam pantymerk Swedish Stockings slaat daarom de handen ineen met Camille Charrière voor een limited edition capsulecollectie getiteld For the Girls. De stijlmaker heeft drie unieke stijlen ontworpen die functionaliteit met tijdloze elegantie combineren. Denk aan een zilveren panty die de perfecte hoeveelheid sparkle bevat, een mooie dieprode variant, en onze favoriet: een met zebraprint.

Swedish Stockings x Camille Charrière is verkrijgbaar bij Swedish Stockings.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Swedish Stockings (@swedishstockings)

DYO x Love Stories

De twee Nederlandse labels DYO en Love Stories slaan de handen ineen voor de ultieme partytop. De collectie draait om de DYO tanktop-body, die speciaal voor deze samenwerking is afgewerkt met fonkelende strass-details. Deze veelzijdige body kan overdag casual gedragen worden met een jeans en ’s avonds als feestelijke basis dienen, waardoor het een perfecte toevoeging is aan elke garderobe. “We wilden iets creëren dat glamour uitstraalt voor de feestdagen, maar dat je ook het hele jaar kan dragen”, vertelt Marloes Hoedeman, oprichter van Love Stories. “Deze body is de perfecte combinatie daarvan.”

DYO x Love Stories is exclusief verkrijgbaar bij DYO.

Martan x Affêre x F|Fort Foundation

Het duurzame Nederlandse modelabel Martan slaat de handen ineen met de F|Fort Foundation, een organisatie die zich inzet voor de verbetering van het mentale welzijn van jongvolwassenen met kanker. Speciaal voor de nieuwe campagne Bridging the gap by wearing the cap van F|Fort Foundation ontwierp het label twee petten. Dit project is ontstaan uit de persoonlijke ervaringen van jonge ontwerpers, onder wie Yoeki de Bree van het merk Affêre, die na haar eigen chemobehandelingen het idee ontwikkelde voor een pet voor jongeren die met kanker te maken hebben. De Cameron-pet en de Davis-pet symboliseren steun en saamhorigheid, zonder dat er woorden nodig zijn. “De petten zijn bedoeld om het zware, soms ongemakkelijke gesprek tussen vrienden van jonge mensen gediagnosticeerd met kanker te verlichten”, vertelt Martan-oprichter en creative director Diek Pothoven.

Martan x Affêre x F|Fort Foundation is verkrijgbaar bij F|Fort Foundation.

G-Star x Walter Van Beirendonck

G-Star slaat de handen ineen met de Belgische ontwerper Walter Van Beirendonck. De merken introduceren een innovatieve capsulecollectie genaamd Denim with Balls. De collab werd gepresenteerd tijdens de mannenmodeweek in Parijs, in de botanische tuin van de Faculté de Pharmacie de Paris. De collectie bestaat uit negentien unieke denimontwerpen. Van de Square Jeans tot Future Proof Jacket, die gekenmerkt worden door grote stippen. Van Beirendonck kreeg de volledige creatieve vrijheid voor de collectie. Hij experimenteerde onder meer met ongebruikelijke methoden zoals lijm en tape, wat aansluit bij G-Stars streven naar innovatie. De collectie is gemaakt van gecertificeerd en hergebruikt cradle to cradle-stof.

G-Star x Walter Van Beirendonck is verkrijgbaar vanaf februari 2025.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door G-Star RAW (@gstarraw)