van-hm-x-mugler-tot-khaite-x-elhanati-dit-zijn-de-beste-modecollabs-van-het-moment-229871
©Khaite x Elhanati

Hoewel je misschien het gevoel hebt dat er inmiddels een overvloed is aan collabs in de modewereld, zijn er absoluut samenwerkingen die de relevantie en waarde van het bundelen van visies bewijzen. Wanneer een collab goed wordt gedaan is het dubbel zo tof dan de collectie van één label. De kracht van een inspirerende samenwerking is het creëren van de perfecte balans tussen de authenticiteit en creatieve stijl van beide merken. En geloof ons, dat soort samenwerkingen zijn er genoeg.

Beste modecollabs van het moment

Van H&M x Mugler en Uniqlo in samenwerking met Sofia Coppola tot Scholl x Redone en het Nederlandse denimmerk Tenue. x de Antwerpse conceptstore Graanmarkt 13. Lastig het overzicht te houden uit alle samenwerkingen die momenteel gaande zijn? We selecteerden de beste modecollabs van het moment die je wil kennen en waarvan we garanderen dat ze de modewereld zullen overnemen.

Tenue. x Graanmarkt 13

Nadat Nederlands denimmerk Tenue. afgelopen herfst hun flagship-store opende in Amsterdam, slaat het merk nu de handen ineen met de gerenommeerde en design- en modebestemming Graanmarkt 13 in Antwerpen. De overeenstemmende visies van Tenue.-oprichter Menno van Meurs en Graanmarkt 13 mede-oprichter Ilse Cornelissen focussen op een duurzamere en bewustere kijk op de mode-industrie, waarin vakmanschap en liefde voor het product centraal staat. Om te vieren dat Tenue. nu ook in de Antwerpse conceptstore te vinden is, vindt er van 9 tot 11 maart een store takeover plaats waarbij je je eigen denimontwerp met de hand kunt laten personaliseren door een Tenue.-denimexpert. “Als Graanmarkt 13 vinden we het geweldig om dit stukje Amsterdam naar Antwerpen te brengen,” stelt Cornelissen. Van Meurs: “Het onderscheidend vermogen van Graanmarkt 13 ligt in de mix van inspiratie, stijl en onberispelijke smaak en deze samenwerking met Tenue. is daardoor een droom die uitkomt.”

Tenue. is vanaf 9 maart verkrijgbaar bij Graanmarkt 13, de pop-up duurt tot 11 maart. 

Tenue. x Graanmarkt 13
©Tenue.

Scholl x Re/Done

Deze week onthult schoenmerk Scholl een capsulecollectie met het Californische denimmerk Re/Done. De collectie focust op een klassiek model van het schoenmerk, de Pescura-sandaal. Deze werd door het Re/Done opnieuw ontworpen in vijf nieuwe kleuren en materialen (waaronder een in geupcycled denim, natuurlijk) met een moderne look als resultaat. Het Amerikaanse label begon als upcycling merk waar oude Levi’s werden getransformeerd tot nieuwe jeansontwerpen, en maakt inmiddels ook eigen collecties. “Samenwerken met erfgoedmerken om klassiekers te recreëren is de kern van wat Re/Done doet, dus onze samenwerking met Scholl was een no brainer“, stelde Re/Done’s CEO Sean Barron.

Re/Done x Scholl is nu verkrijgbaar via de webshop van Scholl en Re/Done.

REDONExSCHOLL
©REDONExSCHOLL

Uniqlo x Sofia Coppola

Sofia Coppola is een van de bekendste regisseurs van het moment, bekend van cultfilms als Marie Antoinette en Lost in Translation. Nu kunnen Coppola-fans hun bewondering voor de regisseur letterlijk uitdragen met een nieuwe grafische T-shirtcollectie van Uniqlo. De zesdelige samenwerking bestaat uit twee items – het witte T-shirt en de canvas tas – versierd met citaten en memorabele momenten uit enkele van de meest geliefde films van de regisseur, waaronder The Virgin Suicides en Lost in Translation. “Ik draag graag T-shirts van artiesten en muzikanten van wie ik hou, en wil op dezelfde manier dat ze iets betekenen voor iemand die van mijn werk houdt. Ik vind het altijd leuk hoe een T-shirt je kan verbinden met andere mensen die hetzelfde leuk vinden als jij.”

De Uniqlo UT-collectie x Sofia Coppola is nu verkrijgbaar via de webshop van Uniqlo

Sofia Coppola x Uniqlo
©Uniqlo

H&M x Mugler

H&M zet haar samenwerkingen met grote modehuizen voort en kiest ditmaal voor een van de populairste modehuizen van het moment: Mugler. Creatief directeur van het Franse modehuis Casey Cadwallader ontwierp de collectie, die de unieke en levendige geest van Mugler weerspiegelen. Hoe dat er precies uitziet? Dat is nog onbekend. De collectie lanceert dit voorjaar in geselecteerde winkels. Wat we wel weten is dat we niets anders dan extravagante en bijzondere ontwerpen kunnen verwachten, zoals het een ware Mugler-collectie betaamt.

De H&M x Mugler-collectie is vanaf dit voorjaar te koop via de webshop van H&M en in geselecteerde winkels. 

Mugler show
©Spotlight

Uniqlo x Lemaire 

Deze lente lanceerde Christophe Lemaire van het gelijknamige Franse modehuis Lemaire opnieuw een collectie voor het Japanse merk Uniqlo. Getiteld A Sense of Ease creëert de Uniqlo U lente/zomer 2023-collectie een ‘moderne, tijdloze garderobe gericht op kleding die het leven makkelijker maakt’, stelt het merk. Wat je kunt verwachten? Veel layering in lichte ontwerpen; veelzijdige basics met een onverwachte twist. Een collectie met ingetogen, neutrale tinten in combinatie met rijke felle kleuren, een genderfluide gevoel en eindeloze stylingopties.

Uniqlo U x Lemaire is verkrijgbaar op de website van Uniqlo.

Uniqlo U collectie
©Uniqlo

Balenciaga x adidas

Na een immens succesvolle eerste samenwerking, zijn Balenciaga en adidas terug voor deel twee. Het kenmerkende erfgoed van adidas blijft, maar met een moderne en Balenciaga-achtige twist. Wat je kunt verwachten? De iconische rode adidas-vesten en joggers met de kenmerkende oversized stijl van Balenciaga, gepresenteert als nieuwe zakelijke kleding. Zo wordt het gestreepte motief ook toegepast op de kenmerkende handtassen van het modemerk, zoals de Hourglass tas. Niemand minder dan supermodel Bella Hadid en Franse actrice Isabelle Huppert zijn te zien in de campagne van de nieuwe samenwerking, die de terugkeer naar kantoor cooler dan ooit maken.

De Balenciaga x adidas collectie is verkrijgbaar in geselecteerde Balenciaga en adidas winkels en de website van Balenciaga.

Balenciaga x Adidas
©Bright/Smith

Khaite x Elhanati

Twee van onze favoriete merken slaan dit seizoen voor de tweede keer de handen ineen voor een bijzondere samenwerking. New Yorks cool girl-modelabel Khaite en het unieke Deense sieradenmerk Elhanati creëren een sieraden- en accessoirecollectie die je look een instant stijlvolle upgrade geven. De collectie vervaagt de grens tussen sieraad en accessoire, waar functionaliteit samenkomt met een verfijnde esthetische kwaliteit. De 11-delige collectie combineert een sculpturale Art Deco-stijl met getextureerde afwerkingen, wat zorgt voor een modern en tegelijk tijdloos effect. Precies de stijl die de twee merken aan elkaar verbindt. “In onze Resort 2023-lijn en deze collectie staat de veranderende relatie van de vrouw tot het concept van ‘versiering’ centraal”, stelt Khaite’s oprichter en creatief directeur Cate Holstein.

Khaite x Elhanati is verkrijgbaar op de website van Elhanati.

Khaite x Elhanati
©Khaite x Elhanati