van-balenciaga-x-adidas-tot-khaite-x-elhanati-dit-zijn-de-beste-modecollabs-van-het-moment-229871
©Khaite x Elhanati

Hoewel je misschien het gevoel hebt dat er inmiddels een overvloed is aan collabs in de modewereld, zijn er absoluut samenwerkingen die de relevantie en waarde van het bundelen van visies bewijzen. Wanneer een collab goed wordt gedaan is het dubbel zo tof dan de collectie van één label. De kracht van een inspirerende samenwerking is het creëren van de perfecte balans tussen de authenticiteit en creatieve stijl van beide merken. En geloof ons, dat soort samenwerkingen zijn er genoeg.

Beste modecollabs van het moment

Van Balenciaga x adidas tot Khaite x Elhanati en Daily Paper x Filling Pieces. Lastig het overzicht te houden uit alle samenwerkingen die momenteel gaande zijn? We selecteerden de beste modecollabs van het moment die je wilt kennen en waarvan we garanderen dat ze de modewereld zullen overnemen.

Balenciaga x adidas

Na een immens succesvolle eerste samenwerking, zijn Balenciaga en adidas terug voor deel twee. De merken lanceren hun collab waarin activewear wederom wordt gecombineerd met couture. Het wordt duidelijk dat het kenmerkende erfgoed van adidas blijft, maar op een moderne en Balenciaga-achtige manier wordt aangepast. Denk aan de iconische rode adidas-vesten en joggers met de kenmerkende oversized stijl van Balenciaga die worden gepresenteerd als nieuwe zakelijke kleding. Het gestreepte motief wordt ook toegepast op de kenmerkende handtassen van het modemerk, zoals de Hourglass tas.

Ook de befaamde spitse hakken van het couturehuis zijn onderdeel van de collectie. Dit keer zijn ze gemaakt in stretchy jersey materiaal en afgewerkt met de kenmerkende driestreep van het sportmerk. Sommige hakken gaan overigens volledig over in de joggingbroeken als één item. Niemand minder dan supermodel Bella Hadid en Franse actrice Isabelle Huppert zijn te zien in de campagne van de nieuwe samenwerking, die de terugkeer naar kantoor cooler dan ooit maken.

De Balenciaga x adidas collectie is vanaf nu verkrijgbaar in geselecteerde Balenciaga en adidas winkels en de website van Balenciaga.

Balenciaga x Adidas
©Bright/Smith

Khaite x Elhanati

Twee van onze favoriete merken slaan dit seizoen voor de tweede keer de handen ineen voor een bijzondere samenwerking. New Yorks cool girl-modelabel Khaite en het unieke Deense sieradenmerk Elhanati creëren een sieraden- en accessoirecollectie die je look een instant stijlvolle upgrade geven. Met deze items wordt de grens tussen sieraad en accessoire vervaagd, en wordt functionaliteit gecombineerd met een verfijnde esthetische kwaliteit. De 11-delige collectie combineert een sculpturale Art Deco-stijl met getextureerde afwerkingen, wat zorgt voor een modern en tegelijk tijdloos effect. Precies de stijl die de twee merken aan elkaar verbindt.

Zo bestaat de collectie onder meer uit een vierkante choker, waarvan hetzelfde ontwerp terugkomt in oorbellen, haarspeldjes en armbanden. Alle items zijn met de hand gemaakt van 24-karaats verguld zilver in Elhanati’s atelier in Kopenhagen. “In onze Resort 2023-lijn en deze collectie staat de veranderende relatie van de vrouw tot het concept van ‘versiering’ centraal”, stelt Khaite’s oprichter en creatief directeur Cate Holstein. Elhanati-oprichter Orit Elhanati stelt: “Cate en ik richtten ons ook dit keer op het creëren van iets tijdloos en duurzaams, het samenvoegen van onze twee werelden als een gezamenlijk eerbetoon aan krachtige vrouwen.”

Khaite x Elhanati is beschikbaar op de website van Elhanati.

Khaite x Elhanati
©Khaite x Elhanati

Daily Paper x Filling Pieces

Dan is er een samenwerking van eigen bodem waarin twee bijzondere Nederlandse merken de modewereld opschudden met een unieke collectie. Het Amsterdamse Daily Paper en Filling Pieces creëren een collectie geïnspireerd op de iconische Sapeurs van Congo. Sapeurs zijn aanhangers van een modecultuur in Brazzaville en Kinshasa. De collectie is dan ook een waar eerbetoon aan hun kleurrijke en unieke stijl en het karakter van de Congolese dandy-cultuur. Dat krijgt uiting in een flamboyant en krachtig kleurenpallet en verfijnde combinaties tussen pasvorm, luxe materialen en limited edition-stukken.

Het is niet de eerste keer dat de twee populaire Amsterdamse labels hun krachten bundelen. In 2013 creëerden de merken een gezamenlijke collectie gebaseerd op hun wederzijdse samenwerking. En hoewel er inmiddels bijna tien jaar is verstreken, is diezelfde gedeelde visie en wil om elkaar te steunen er nog steeds. Zo stellen de merken: “De relatie tussen Daily Paper en Filling Pieces is een ware weerspiegeling van de unieke creatieve cultuur in Amsterdam, gebaseerd op wederzijdse samenwerking, mentorschap en ondersteuning.”

Daily Paper x Filling Pieces is vanaf 4 november beschikbaar op de websites van Daily Paper en Filling Pieces, in de winkels bij geselecteerde retailers wereldwijd en in de flagship stores van Daily Paper en Filling Pieces in Amsterdam.

DAILY PAPER X FILLING PIECES
©Michelle Helena Janssen

Uniqlo x Marni

Don’t change a winning team, wordt er wel gezegd. Dat zullen ze ook hebben gedacht bij de samenwerking van Marni en Uniqlo. De eerste collab tussen het Italiaanse modehuis en de Japanse modeketen was enorm populair en krijgt dit najaar een tweede editie. Wat je deze keer kunt verwachten? De technologie en eenvoud van Uniqlo en het vakmanschap, artistieke creativiteit en innoverend kleurgebruik van Marni. “Het thema van deze tweede collectie is de vreugde van het letterlijk ingepakt zijn in dit seizoen”, stelt Yukihiro Katsuta, Fast Retailing Group Senior Executive Officer en Head of R&D voor Uniqlo.

Dit komt onder meer tot uiting in de befaamde heattech-items van Uniqlo die nu een kleurrijke twist à la Marni krijgen. Denk aan grafische truien en tops met kleurrijke prints en een vleugje jaren 60-stijl. Items die door modellen als Paloma Elsesser en Jess Maybury worden gedragen in de campagne. Zo stelt Marni’s creative director Francesco Risso: “Met deze collectie wilde ik de esthetische perceptie van de jaren 60 onderzoeken. Patronen blijven elk idee van Marni beïnvloeden, maar deze keer hebben we die psychedelische patronen vertaald naar kleurrijke kledingstukken die het lichaam definiëren.”

Uniqlo x Marni is vanaf 1 december verkrijgbaar in de winkels en webshop van Uniqlo. 

Marni x Uniqlo
©Uniqlo

Oscar de la Renta x Mytheresa

Luxe online moderetailer Mytheresa en het New Yorkse modehuis Oscar de la Renta slaan voor het eerst de handen ineen. Het resultaat is een 12-delige collectie die Oscar de la Renta’s kenmerkende glamoureuze silhouetten combineert met de moderne esthetiek van Mytheresa. Resultaat? Klassieke jurken met een moderne twist gemaakt in een levendig kleurenpallet. In een exclusieve Q&A vertellen Fernando Garcia en Laura Kim, het designduo achter het befaamde modehuis, dat deze samenwerking een ode is aan de moderne vrouw.

“We kregen steeds meer vraag naar gemakkelijk te dragen, maar toch chique katoenen cocktailstijlen. Ontwerpen die ook perfect passen bij de Mytheresa-vrouw. Dat wilden we verder ontwikkelen met deze capsulecollectie”, zo stelt het duo. Wat deze collectie extra bijzonder maakt? Het kleurgebruik in combinatie met comfort. “De belangrijkste inspiratiebron voor deze capsulecollectie waren de sociale evenementen en tuinfeesten die we onlangs bijwoonden”, stelt Garcia. “Onze liefde voor felle kleuren en colorblocking was een geweldig uitgangspunt voor onze inspiratie achter deze collectie.”

De Oscar de la Renta x Mytheresa capsulecollectie is exclusief verkrijgbaar via Mytheresa.

Mytheresa x Oscar de la Renta
©JANA GERBERDING | OSCAR DE LA RENTA