Voor velen was Matthieu Blazy’s eerste Chanel-show het moment waar de modewereld reikhalzend naar uitkeek. In de 115-jarige geschiedenis van het modehuis is de Frans-Belgische ontwerper pas de vierde creative director, na oprichter Gabrielle Chanel, Karl Lagerfeld en Virginie Viard. Een grote uitdaging, kun je wel zeggen. Maar Blazy ging die met volle overtuiging aan en herinterpreteerde de Chanel-codes op de chicste manier denkbaar. Dit moet je weten over Chanel lente/zomer 2026.
Chanel lente/zomer 2026
De Chanel-show was de spectaculaire afsluiter van een bijzondere Paris Fashion Week, met het ene na het andere debuut van creative directors in hun nieuwe functie. Zo ook bij Chanel, waar Blazy zijn visie op het iconische Franse modehuis eindelijk kon delen met de wereld. Onder het toeziend oog van sterren als Nicole Kidman, Margot Robbie, Pedro Pascal, Ayo Edebiri en Penélope Cruz brak op maandagavond zijn grote showmoment aan. Hieronder volgen de vijf hoogtepunten van de Chanel lente/zomer 2026-show.
Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue
Een nieuw Chanel-universum
De debuutshow van Blazy vond plaats in het iconische Grand Palais, waar, met een pauze van een aantal jaar wegens een grote verbouwing, de nieuwe collecties van Chanel te bewonderen zijn. Het gebouw transformeerde voor de gelegenheid in een universum met gigantische, levensechte planeten. Het deed denken aan de spectaculaire showdecors uit de tijd van Karl Lagerfeld, die gerust een enorme raket of een echte reusachtige ijsschots liet plaatsen in de hal. Blazy liet hiermee zien dat er een nieuw tijdperk voor Chanel is aangebroken, een nieuw universum zonder grenzen. “Chanel is liefde. De geboorte van de moderniteit in de mode is de vrucht van een liefdesverhaal”, lezen we in zijn shownotes. “Dat vind ik het mooiste. Voorbij tijd en ruimte, een idee van vrijheid. De vrijheid die Gabrielle Chanel draagt en overwint.”

Nieuwe interpretaties
Na het zien van de eerste look – een eerbetoon aan Gabrielle Chanels kenmerkende mannelijke silhouet geïnspireerd door haar grote liefde Boy Chapel: een kort blazerjasje, een simpel overhemd en een grijze pantalon – werd meteen duidelijk dat een nieuw Chanel-tijdperk is aangebroken. Blazy herinterpreteerde de signatures van het modehuis op sublieme wijze. Denk bijvoorbeeld aan de camelia-bloem die terugkwam in de accessoires (grote broches en statementkettingen) en de kleding (in de zomen van two-pieces en de felle kleur rood die we steeds zagen). Of de vele parelkettingen, gedragen op de meest extravagante manier mogelijk en – opvallend genoeg – vrij van uitvergrote logo’s.
