christian-louboutin-benoemt-jaden-smith-tot-creative-director-van-de-mannenlijn-364075
©Launchmetrics/Spotlight

Het Franse schoenenhuis Christian Louboutin benoemt Jaden Smith tot men’s creative director. De 27-jarige acteur en muzikant verhuist voor de rol naar Parijs en gaat zich richten op vier collecties per jaar, variërend van schoenen tot accessoires. Daarnaast wordt hij betrokken bij campagnes, events en samenwerkingen. De keuze voor Smith roept vragen op. Want wat weet hij – behalve als drager en liefhebber – daadwerkelijk van schoenontwerp?

Jaden Smith wordt creative director bij Louboutin

Het is voor het eerst dat Louboutin een afzonderlijke creatieve directeur voor de mannenlijn aanstelt. Oprichter Christian Louboutin blijft zelf betrokken, maar geeft met de benoeming van Smith een nieuw gezicht aan de herencollecties. Deze keuze wordt niet overal met open armen ontvangen. Critici wijzen erop dat hij geen ontwerpachtergrond heeft en dat een rol als ambassadeur of gezicht van campagnes misschien logischer zou zijn geweest.

Celebrity creative directors

De titel creative director heeft traditioneel veel gewicht in de modewereld. De vrees bestaat dat deze door celebrity-benoemingen wordt uitgehold. Want Smith is zeker niet de enige. SZA werd onlangs artistic director van Vans, waar ze campagnes mee vormgeeft en exclusieve productlijnen ontwikkelt. Travis Scott kreeg bij Oakley de titel chief visionary, waarmee hij met zijn team Cactus Jack verantwoordelijk is voor vernieuwde collecties en campagnes.

Via deze link meld je je aan bij ons nieuwe Instagram Channel Before it’s in Vogue

En A$AP Rocky werd bij Ray-Ban Studios de eerste creative director, met zeggenschap over design, campagnes en speciale collecties. Het laat zien dat grote merken beroemdheden niet alleen meer inzetten als gezichten van een campagne. Ze schuiven ze nu ook creatieve macht toe. Daarmee spelen modemerken in op bereik en invloed.

Vervaagde grens tussen mode en entertainment

Tegelijkertijd zien we de omgekeerde beweging: modeontwerpers die zich juist steeds vaker richting entertainment bewegen. Zo werd onlangs bekend dat ontwerper Ludovic de Saint Sernin de nieuwe creative director is van zangeres Tate McRae. Samen met zijn partner Ignacio Muñoz stuurt hij haar creatieve koers aan, van rode loper-looks tot optredens. Het onderstreept hoe vervagend de grens tussen mode en entertainment is: waar beroemdheden zich nu met design bemoeien, zoeken ontwerpers naar invloed buiten de catwalk.

De vuurdoop voor Smith volgt begin 2026. Dan presenteert hij tijdens Paris Men’s Fashion Week zijn eerste collectie voor Louboutin. Pas dan zal duidelijk worden hoe zijn visie zich vertaalt naar de iconische rode zolen.