Alsof Glenn Martens het nog niet druk genoeg had bij Maison Margiela en Diesel, heeft hij nu ook nog een collectie ontworpen voor H&M. Alles wat we daarover tot nu toe weten, lees je hier.
Glenn Martens x H&M
Glenn Martens staat erop om ons zijn ondergoed te laten zien. “Het is het belangrijkste onderdeel!”, grapt hij, terwijl hij zijn grijze gebreide trui omhoog trekt en de bovenkant van zijn zwarte jeans iets naar beneden duwt. “Kijk!”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Martens is op de laatste dag van Paris Fashion Week aanwezig om een glimp op te laten vangen van iets groots en spannends, dat bijna klaar is om gelanceerd te worden: zijn nieuwe collectie met H&M. De Zweedse modegigant heeft de Belgische ontwerper gevraagd als nieuwste samenwerkingspartner. Daarmee voegt Martens zich in een indrukwekkende rij van eerdere H&M-collaboraties, waaronder Versace, Balmain, Moschino, Comme des Garçons en Maison Margiela, waar Martens onlangs zijn eerste ready-to-wearshow presenteerde als creative director. “En het begon allemaal met Karl Lagerfeld”, zegt Martens over de allereerste H&M-samenwerking in 2004. “Natuurlijk ben ik ontzettend blij dat ik nu deel uitmaak van een verhaal dat met hem begon.”
Bestverkochte items
Terug naar dat belangrijke ondergoed: op de tailleband, geborduurd in hoofdletters, staat de naam Martens. “Ik moet er echt een heleboel bestellen om met de feestdagen cadeau te doen”, lacht hij. Wanneer hem gevraagd wordt naar de details van het ontwerp, houdt Martens de rest van zijn exemplaar liever verborgen, maar vertelt hij dat het een bewerkte versie is van H&M’s bestverkochte boxershort. En zit er verder nog versiering op? “Een kleine tramp stamp op de achterkant!” zegt hij met een knipoog. Naast hem schiet Ann-Sofie Johansson in de lach, terwijl ze haar hoofd schudt. “Hij heeft het geprobeerd, hij heeft echt zijn best gedaan!”
Johansson is al haar hele carrière aan H&M verbonden, momenteel als hoofdontwerper en creatief adviseur. Een belangrijk onderdeel van haar werk is het selecteren van de ontwerpers met wie H&M samenwerkt, en het begeleiden van die samenwerkingen. “We bewonderen Glenns werk bij Y/Project al heel lang”, vertelt ze, verwijzend naar het label waar Martens elf jaar lang creative director was, tot de sluiting vorig jaar. “We zagen bij Glenn iets unieks dat we niet eerder hadden gezien: fris, jong, innovatief en een beetje gek — op een goede manier — en tegelijk ontzettend mooi. Je zag het vakmanschap erin en de doordachte visie erachter.” Via Pascal Conte-Jodra, de CEO van Y/Project die eerder met Johansson samenwerkte aan een H&M-collab toen hij Mugler leidde, kwam in 2023 het gesprek op gang.
Zwaar weer
Ondertussen gebeurde er van alles: Y/Project raakte in zwaar weer na het overlijden van medeoprichter Gilles Elalouf, wat leidde tot het vertrek van Martens en uiteindelijk de sluiting van het merk. Daardoor kreeg Renzo Rosso van OTB de kans om Martens te verleiden om Maison Margiela toe te voegen aan zijn bestaande taken bij Diesel.