dit-is-alles-wat-we-weten-over-de-samenwerking-tussen-hm-en-glenn-martens-369119

Alsof Glenn Martens het nog niet druk genoeg had bij Maison Margiela en Diesel, heeft hij nu ook nog een collectie ontworpen voor H&M. Alles wat we daarover tot nu toe weten, lees je hier.

Glenn Martens x H&M

Glenn Martens staat erop om ons zijn ondergoed te laten zien. “Het is het belangrijkste onderdeel!”, grapt hij, terwijl hij zijn grijze gebreide trui omhoog trekt en de bovenkant van zijn zwarte jeans iets naar beneden duwt. “Kijk!”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Martens is op de laatste dag van Paris Fashion Week aanwezig om een glimp op te laten vangen van iets groots en spannends, dat bijna klaar is om gelanceerd te worden: zijn nieuwe collectie met H&M. De Zweedse modegigant heeft de Belgische ontwerper gevraagd als nieuwste samenwerkingspartner. Daarmee voegt Martens zich in een indrukwekkende rij van eerdere H&M-collaboraties, waaronder Versace, Balmain, Moschino, Comme des Garçons en Maison Margiela, waar Martens onlangs zijn eerste ready-to-wearshow presenteerde als creative director. “En het begon allemaal met Karl Lagerfeld”, zegt Martens over de allereerste H&M-samenwerking in 2004. “Natuurlijk ben ik ontzettend blij dat ik nu deel uitmaak van een verhaal dat met hem begon.”

Bestverkochte items

Terug naar dat belangrijke ondergoed: op de tailleband, geborduurd in hoofdletters, staat de naam Martens. “Ik moet er echt een heleboel bestellen om met de feestdagen cadeau te doen”, lacht hij. Wanneer hem gevraagd wordt naar de details van het ontwerp, houdt Martens de rest van zijn exemplaar liever verborgen, maar vertelt hij dat het een bewerkte versie is van H&M’s bestverkochte boxershort. En zit er verder nog versiering op? “Een kleine tramp stamp op de achterkant!” zegt hij met een knipoog. Naast hem schiet Ann-Sofie Johansson in de lach, terwijl ze haar hoofd schudt. “Hij heeft het geprobeerd, hij heeft echt zijn best gedaan!”

Johansson is al haar hele carrière aan H&M verbonden, momenteel als hoofdontwerper en creatief adviseur. Een belangrijk onderdeel van haar werk is het selecteren van de ontwerpers met wie H&M samenwerkt, en het begeleiden van die samenwerkingen. “We bewonderen Glenns werk bij Y/Project al heel lang”, vertelt ze, verwijzend naar het label waar Martens elf jaar lang creative director was, tot de sluiting vorig jaar. “We zagen bij Glenn iets unieks dat we niet eerder hadden gezien: fris, jong, innovatief en een beetje gek — op een goede manier — en tegelijk ontzettend mooi. Je zag het vakmanschap erin en de doordachte visie erachter.” Via Pascal Conte-Jodra, de CEO van Y/Project die eerder met Johansson samenwerkte aan een H&M-collab toen hij Mugler leidde, kwam in 2023 het gesprek op gang.

Zwaar weer

Ondertussen gebeurde er van alles: Y/Project raakte in zwaar weer na het overlijden van medeoprichter Gilles Elalouf, wat leidde tot het vertrek van Martens en uiteindelijk de sluiting van het merk. Daardoor kreeg Renzo Rosso van OTB de kans om Martens te verleiden om Maison Margiela toe te voegen aan zijn bestaande taken bij Diesel.

Martens vertelt: “Op een bepaalde manier begon deze collectie echt pas te groeien toen ik Y/Project verliet. Deze collectie is Glenn Martens for H&M. Het gaf me de kans om terug te keren naar al mijn schetsen en ontwerpen uit die tijd, in plaats van ze in een doos te stoppen en te vergeten. Die ontwerpen draaiden om het vieren van eigenzinnige individualiteit en jeugdigheid, maar de meeste jongeren kunnen zich designerstukken niet veroorloven. Wat een mooie afsluiting dus, om die ideeën nieuw leven in te blazen met de kracht van H&M’s democratische prijsniveau.”

All stars-editie en Britse stijlcliché’s

Samen hebben Martens en Johansson een unieke aanpak ontwikkeld voor deze samenwerking, waarbij zijn visie wordt toegepast op klassieke H&M-favorieten. Vandaar ook de naam Martens op de bestverkopende boxershort van het merk. “Ik ben erg experimenteel. En ik speel graag met vormen. Om iets onverwachts te creëren uit iets herkenbaars. Het uitgangspunt was om die draai te geven aan H&M’s bestsellers. En bij H&M zijn die meestal zwart, wit of grijs. Wij wilden kleur. Dus zijn we verder gegaan en hebben die twist toegepast op andere universele archetypes van draagbaarheid. En zo kwamen we uiteindelijk in Groot-Brittannië terecht.”

De rekken tonen een droom van Britse stijlclichés, waarin Martens’ vroegere experimenten met vorm en materiaal voor een hallucinerend effect zorgen. Er zijn geruite countryshirts, tassen en trenchcoats in zijn kenmerkende metallic folieconstructie, waarmee de drager het kledingstuk zelf in grillige vormen kan modelleren. “Het productieproces was ontzettend ingewikkeld”, verzucht Johansson. Verder zijn er overgeverfde kabeltruien met opengewerkte hals, in rijke wervelende tinten die ver afstaan van hun klassieke primaire kleuren. Afgewerkte jerseystukken met rafelzomen, tweekleurige denim jeans met een speels silhouet, gewassen spijkerjacks, bedrukte trompe-l’oeil-rokken en jurken in ruit- en argylemotieven, dijhoge denimlaarzen, preppy katoenen overhemden met bijzondere kragen, ironisch kitscherige sieraden en T-shirts, bedrukt met het silhouet van een kasteel met torentjes. Het zijn allemaal vermakelijke voorbeelden van Martens’ speelse aanpak.

30 oktober te koop

En dan is er nog de campagne, die overal te zien zal zijn zodra de collectie op 30 oktober wordt gelanceerd. De fotoserie, geschoten in Londen, toont Joanna Lumley en Richard E. Grant als de matriarch en patriarch van een anarchistische, parodische versie van een koninklijke familie. Martens licht toe: “Dat komt omdat elk stuk uit de collectie zou kunnen behoren tot één grote, excentrieke familie. Misschien een beetje gestoord, maar op een bepaalde manier ook heel hecht.” De collectie mag dan een knipoog geven naar de Britse royals, maar de echte koning en koningin van dit verhaal zijn Martens en Johansson zelf.

De campagnebeelden van de samenwerking tussen H&M en Glenn Martens zie je hieronder.

H&M
©H&M
1/8
Native Share
Glenn Martens
©H&M
2/8
Native Share
H&M
©H&M
3/8
Native Share
Glenn Martens samenwerking met H&M
©H&M
4/8
Native Share
Glenn Martens
©H&M
5/8
Native Share
H&M
©H&M
6/8
Native Share
Glenn Martens samenwerking met H&M
©H&M
7/8
Native Share
Glenn Martens samenwerking met H&M
©H&M
8/8
Native Share

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.