halina-reijn-regisseert-de-eerste-modecampagne-van-sarah-burton-voor-givenchy-349835
©Halina Reijn/Givenchy

Sinds haar veelbesproken (en geprezen!) film Babygirl heeft Halina Reijn officieel internationale faam verworven. Niet alleen in Hollywood, maar ook in de modewereld, blijkt nu. Zo heeft de Nederlandse regisseur, schrijver en actrice Sarah Burtons eerste campagne voor Givenchy mogen regisseren. In de hoofdrol? Niemand minder dan topmodel Kaia Gerber.

Halina Reijn voor Givenchy

De campagne van Givenchy draait om de female gaze, een van de belangrijkste thema’s in het werk van Halina Reijn. In de beelden zien we Gerber die verschillende personages uitbeeldt, gehuld in de gloednieuwe herfst/winter 2025-collectie van het Franse modehuis. Reijn heeft zowel de campagne als de bijbehorende video’s geschoten. Ze verschijnt ook zelf in een van de beelden, knielend voor Gerber, die gekleed is in een witte babydolljurk gecombineerd met gouden hakken.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

In een ander beeld zien we de hand van de Babygirl-regisseur die een script vasthoudt, terwijl Gerber – in een rode mini-jurk en zwarte loafers – haar aankijkt. Een derde beeld dat is vrijgegeven, toont het model in een zwarte kanten jurk met een rode riem liggend op de grond terwijl ze haar ogen bedekt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Halina Reijn en Kaia Gerber in Sarah Burtons eerste campagne voor Givenchy
©Halina Reijn/Givenchy

Vrouwelijk perspectief

“Kaia Gerber en Halina Reijn hebben iets vastgelegd waar ik dol op ben, namelijk hoe creatieve vrouwen samenwerken”, zei Burton in een verklaring die exclusief met WWD werd gedeeld. “Het idee achter mijn eerste campagne voor Givenchy was om me te richten op de vriendschap tussen een filmregisseur en een actrice. Ik wilde de vrouwelijke blik vieren.”

Een goede match dus met Reijn, aangezien het werk van de Nederlandse regisseur om het vrouwelijk perspectief draait en Burton in haar kersverse rol als creative director van Givenchy weer een vrouwelijk perspectief naar het modehuis brengt sinds het vertrek van Clare Waight Keller in 2020. Meer over Reijns visie en het verhaal achter Babygirl lees je in onderstaand interview uit Vogue’s december 2024-nummer.

De campagne zet de toon voor de nieuwe richting van Givenchy onder Burtons leiding. De Britse ontwerper, die dertien jaar aan het roer stond bij Alexander McQueen, presenteerde in maart haar debuutcollectie voor het modehuis. De collectie, gepresenteerd in de intieme setting van Givenchy’s atelier op Avenue George V in Parijs, was geen radicale breuk met het verleden, maar eerder een eerbetoon aan het erfgoed van het huis, met de vrouwelijke signature van Burton.

“Ik weet wat ik graag doe, waar ik goed in ben. Dat heb ik van Lee geleerd en daarna ben ik verder gegaan. Je moet je eigen verhalen vertellen”, vertelde de ontwerper in aanloop naar de show.

Halina Reijn en Kaia Gerber in Sarah Burtons eerste campagne voor Givenchy
©Halina Reijn/Givenchy