deze-modehuizen-vieren-het-jaar-van-het-konijn-met-nieuwe-modecampagnes-237648

Hoewel het nieuwe jaar hier al uitbundig is gevierd en van start is gegaan, moet Lunar New Year nog plaatsvinden. In Chinese en andere Oost-Aziatische culturen heet deze feestdag het Lentefeest: de viering van het nieuwe Maanjaar nadat de aarde één jaar rond de zon draaide. 2023 is het ‘Jaar van het Konijn’ – een dier waarvan wordt gezegd dat het ’t meeste geluk brengt van de twaalf dierenriemtekens. Dat wordt uitbundig gevierd, ook door modehuizen. En dat ziet er zó uit.

Het ‘Jaar van het Konijn’ in modecampagnes

Het ‘Jaar van het Konijn’ wordt gevierd op 22 januari en veel modehuizen maakten speciaal voor dit nieuwe jaar een unieke capsulecollectie. In afwachting van de viering van Lunar New Year kunnen we alvast genieten van de creatiefste modecampagnes waarmee de grote merken een eerbetoon brengen aan het Aziatische feest. Van de dromerige campagne van Gucci tot de überschattige Loewe-collectie: deze modecampagnes vieren Lunar New Year en het ‘Jaar van het Konijn’.

Burberry

Burberry lanceert – geheel toepasselijk – een capsulecollectie met op konijnen geïnspireerde kledingstukken voor Lunar New Year. Hoe dat eruitziet? Kleding met subtiele, grafische konijnenprints met een Burberry-twist. Maar ook spitse kragen in de vorm van konijnenoren – een element dat ook te zien is in het vernieuwde Burberry-logo. Fotograaf Sky schoot de beelden, waarin we onder anderen acteurs Qi Xi en Shi Pengyuan en voetballer Zhao Lina zien.

Burberry Lunar New Year campagne
©Burberry
1/6
Native Share

Mulberry

Het Britse modehuis Mulberry vond misschien wel de beste ‘partner’ om mee samen te werken voor een collectie in konijnen-thema: het label creëerde een kleine capsulecollectie ter ere van het ‘Jaar van het Konijn’ met de Nederlandse Nijntje in de hoofdrol. Dick Bruna’s knuffeldier prijkt op de items in deze limited-edition collectie. Zo is het konijntje te zien op de iconische Mulberry-tassen en andere leren items, duikt Nijntje op achter de riemen van kleine tassen en portemonnees en verschijnt hij op accessoires als keychain-holders.

Mulberry Nijntje collectie
©Mulberry
2/6
Native Share

Prada

Ter ere van Lunar New Year lanceert Prada hun Memories of Beauty-campagne – een campagne die de poëtische verhalen over de betekenis van Lunar New Year weerspiegelt. Onder anderen zanger Cai Xukun, model Du Juan en actrice Chunxia zijn te zien op de beelden die gemaakt zijn door de opkomende fotograaf Nick Yang. De campagne gaat gepaard met een exclusieve capsulecollectie waarin de bekende Prada Moon-tas uit de jaren 2000 terugkeert, maar ook vernieuwde tassen met het kenmerkende driehoeksmotief zijn opgenomen.

Prada campagne
©Prada
3/6
Native Share

Loewe

Spaans modehuis Loewe komt met een exclusieve capsulecollectie ter ere van het ‘Jaar van het Konijn’ waarvoor klassieke Loewe-items een ‘konijnen-twist’ kregen: de befaamde kleine olifantentasjes zijn nu verkrijgbaar in de vorm van konijnen, net zoals hun iconische rieten manden en sleutelhangers. En ook de iconische Hammock-tas kreeg geknoopte oren aan de bovenkant als subtiele verwijzing naar het thema. Actrice Tang Wei schittert op de beelden en in de eigenzinnige (en een tikkeltje hilarische) campagnevideo, gemaakt door Trunk Xu en Dwight Yao.

Loewe Lunar New Year campagne
©Loewe
4/6
Native Share

Gucci

Modefotograaf Max Siedentopf creëerde voor Gucci weelderige en dromerige campagnebeelden die de waarden van het ‘Jaar van het Konijn’ moeten weerspiegelen. Op de beelden zijn een bloeiend veld inclusief konijnen, lichtroze luchten én Gucci-items te zien, die geïnspireerd zijn op de start van het nieuwe seizoen. Van kleurrijke overhemden met grafische prints tot lange sjaals met konijnenoren en een nieuwe versie van het in elkaar grijpende G-logo: het konijn komt op meerdere manieren terug, maar immer in de kenmerkende, speelse Gucci-way.

Gucci Chinese Nieuwjaar campagne
©Max Siedentopf
5/6
Native Share

Valentino

Op de beelden van de Valentino-campagne schitteren actrice en ambassadrice van het merk Sun Li en haar jongere zus en actrice Sun Yan. De capsulecollectie ter viering van het ‘Jaar van het Konijn’ is een ode aan de tradities van het feest waarin de klassieke kleur van zowel het Lentefeest als het modehuis centraal staat: rood – Valentino ‘rosso’, om precies te zijn. Ontwerper Pierpaolo Piccioli gebruikte de levendige kleur in talloze ontwerpen, allemaal bedekt met de Valentino Toile Iconographe-print.

Valentino Lunar New Year campagne
©Valentino
6/6
Native Share