Ze heeft een zwak voor zwart-wit, doet het liefst tien dingen tegelijk en benut haar uiteenlopende talenten om de modescene te verduurzamen: de Noorse Celine Aagaard brak door in het bloggertijdperk met Hippiehippiemilkshake, maar heeft inmiddels een achterban van bijna tweehonderdduizend Instagramvolgers die haar bewonderen om haar stijlgevoel. De ‘Aagaard-look’ is subtiel maar krachtig door een interessant samenspel van scherpe cuts, laagjes en sprekende materialen. Die elementen zien we ook terug in de collecties van haar populaire modemerk Envelope1976. In een interview met Vogue vertelt Aagaard over haar blik op mode en deelt ze haar favoriete duurzame go-to adressen in Oslo.
Boheemse opvoeding
Jouw succesverhaal begint met Hippiehippiemilkshake. Zou je jezelf een hippie noemen?
“Ik ben geboren in de seventies in Oslo, maar mijn ouders komen niet uit de stad. Ze hadden een easy going, open blik op de wereld en mijn opvoeding was behoorlijk Boheems; we reisden veel en gingen dan niet naar de toeristische trekpleisters. Ik herinner me een groen picknickkleed dat overal mee naartoe ging, en de Spaanse dorpjes waar kunstenaars zoals Salvador Dalí woonden. We leefden een simpel leven, bewaarden onze kliekjes en kochten weinig nieuwe spullen. Daar was overigens niets bijzonders aan; het was gewoon de tijd waarin we leefden.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
“Het was vooral mijn vader die me in contact bracht met de kunst- en modewereld. Op zijn vijftiende ging hij al van school en daarna ging hij aan de slag als fotograaf voor verschillende bladen. Ondertussen zag hij veel van de wereld en bezocht hij grote festivals. Ik groeide op in die seventies-vibe en ook al was ik zelf geen hippie, ik raakte er wel door geïnspireerd.”
Wat zijn je eerste modeherinneringen uit die tijd?
“Toen ik mijn broertje Nicolai kreeg, begon mijn moeder genderneutrale kleding te kopen waar wij allebei in pasten. Ze kocht ze ook graag oversized, zodat ik er niet te snel uitgroeide. Ik denk dat die manier van denken me wel bij is gebleven en dat ik het onbewust heb vertaald naar mijn eigen merk – dat idee dat je kleding deelt, hergebruikt en op allerlei manieren kunt stylen en combineren.”
“Een belangrijk moment was toen mijn moeder me mijn eerste zwarte kledingstuk gaf. Ik dacht dat het niks voor mij was, waarop ze antwoordde: wacht maar tot je ouder wordt. Ze heeft natuurlijk gelijk gekregen en die verandering heeft veel teweeggebracht. Toch draag ik soms ook nog steeds kleurrijke items van toen. Zoals een gehaakt vest dat ik kocht op de markt in Parijs en de katoenen jurken die mijn moeder droeg op haar huwelijksreis. Net als mijn ouders denk ik als een verzamelaar: je gooit iets niet zomaar weg.”
Een frisse kijk op mode
Je hebt toen twintig jaar lang gewerkt als editor, fotograaf, stylist en adviseur. Hoe zou je jouw visie op mode omschrijven?
“Naarmate je ouder wordt, raak je steeds comfortabeler met je persoonlijke stijl. Het voelt sneller effortless en je hebt niet zoveel stukken meer nodig. Toen ik voor bladen werkte, moest ik veel trends naar buiten ‘pushen’ en ik voelde dat mensen daar – net als ikzelf – moe van werden. Ik had het daar vaak over met mijn vriendin Pia Nordskaug, die destijds in sales werkte en ook vaak kleding moest verkopen waar ze eigenlijk niet achter stond. Vanuit die gedeelde smart zijn we vijf jaar geleden samen Envelope1976 begonnen. De visie van het merk is dat je sterk variërende stijlen kunt creëren met weinig items. Ik wil mensen inspireren om op die manier duurzamer te gaan denken.”