deens-modemerk-rotate-birger-christensen-stapt-in-de-metaverse-met-eerste-serie-nfts-219919
©James Cochrane

Na een spectaculaire (fysieke) show tijdens Copenhagen Fashion Week zet Rotate Birger Christensen het modefeestje nu online voort. Het Deense merk lanceert een eerste NFT-serie als onderdeel van hun lente/zomer 2023-collectie.

Rotate Birger Christensen lente/zomer 2023-show tijdens Copenhagen Fashion Week

Als hekkensluiter van de modeweek in Kopenhagen pakte Rotate Birger Christensen vorige week groots uit in de Bella Arena. Vanaf een tribune keek het publiek naar modellen die onder fonkelende discoballen de dansvloer als runway gebruikten. En dat onder nostalgische, upbeat nummers als Lean Back van Fat Joe. Creatieve directeuren Thora Valdimarsdottir en Jeanette Madsen zetten een zomercollectie neer met hun kenmerkende party-esthethiek: pailletten, naked dresses en mini-jurken alom. En dan was er nog de knaller van een finale. In latexrode ontwerpen sloten de modellen dansend de show af.

Rotate stapt de digitale wereld in met NFT-serie

Maar daar blijft het niet bij: één jurk uit de zomercollectie is nu al wereldwijd beschikbaar – en wel via Snapchat; voor de vlammende Theresa-jurk heeft het merk een augmented reality try-on filter uitgebracht. Wereldwijd kunnen gebruikers van de app de jurk ‘passen’.

Naast deze AR-ervaring stapt Rotate Birger Christensen ook voor het eerst in de metaverse, onder de noemer ROTAT3. In een serie NFT’s wordt de Theresa-jurk op 18 augustus (vandaag dus!) uitgebracht, zodat gebruikers alledaagse glamour ook digitaal kunnen belichamen. Dit gebeurt in samenwerking met Mojomoto, een platform dat de mode- en lifestyle-industrie helpt met digitale transformaties. De NFT-serie zal verkrijgbaar zijn op The Dematerialised, een marktruimte voor digitale mode. Hier kunnen consumenten, makers en merken toegang krijgen tot mode-NFT’s, deze verhandelen en een digitale garderobe creëren.

Als onderdeel van de samenwerking tussen het modemerk en de digitale marktruimte lanceert The Dematerialised ook REAL: een nieuwe standaard in digitale modetransparantie in samenwerking met Rotate. De tool maakt gebruik van gegevensverzameling en visualisatie om antwoord te krijgen op de vraag: wie heeft mijn digitale kleding gemaakt? Betere esthetische normen zijn namelijk niet alleen in de fysieke mode-industrie belangrijk, maar ook voor Web3 – de plek binnen het wereldwijde web waarin concepten als decentralisatie, blockchain-technologieën en op tokens gebaseerde economie zijn verwerkt.

Hoe koop je de NFT’s van ROTAT3?

Wil jij je digitale garderobe uitbreiden? Dat kan op twee manieren: hybride (ook wel phygital genoemd) of digitaal. De ‘ROTAT3 Phygital’ NFT kost 800 euro, is one of a kind en wordt geleverd met augmented reality try-on en een geanimeerd verzamelobject (mp4). Hier krijg je ook de fysieke limited edition Theresa-jurk op maat gemaakt bij.

Voor wie de jurk enkel in de online wereld wilt dragen, kost de ‘ROTAT3 Digital’ NFT’ 80 euro. Deze levert het merk met augmented reality try-on, digitale animaties en ROTAT3-lidmaatschapsvoordelen, waaronder vroege toegang tot nieuwe collectiedrops. De beperkte oplage van tachtig NFT’s bevat ook een bonus-NFT. Deze wordt uitgezonden als de seizoenen veranderen, zodat je door de virtuele wereld kan bewegen met een glamoureuze opfrisbeurt voor het volgende seizoen.