thora-valdimars-en-jeanette-madsen-over-hun-buzzy-modelabel-de-rotate-vrouw-en-de-toekomst-264742
©Spotlight

Het is een van de shows waar elk seizoen reikhalzend naar uitgekeken wordt tijdens Copenhagen Fashion Week: Rotate Birger Christensen. De looks zijn niet alleen een feest om naar te kijken, maar ook zeker een feest om te dragen. Vogue sprak creative directors Thora Valdimars en Jeanette Madsen over hun gloednieuwe collectie, die voorzichtig lijkt af te wijken van wat de twee eerder hebben gedaan. “Nog steeds glamoureuze partylooks, maar nu laten ze een meer verheven kant van het merk zien.”

In gesprek met Thora Valdimars en Jeanette Madsen

In de spectaculaire balzaal van het beroemdste hotel van Kopenhagen, Hotel D’Angleterre, werd de lente/zomer 2024-collectie van Rotate tot leven gebracht. Het had alles waar menig it-girl razend enthousiast van wordt. Van lakleren looks tot tepelplakkers en kanten bodysuits die het volledige lichaam – inclusief gezicht – bedekken, gedragen door modellen die de typische Rotate-fierceness uitstraalden, onder wie de Nederlandse Vivian Hoorn, Jazz Ben Khalifa en Vera van Erp.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Nadien vroegen we ontwerpers Thora Valdimars en Jeanette Madsen het stijlvolle hemd van het lijf, van hoe ze ooit zijn begonnen tot hun ultieme modedroom.

Hoe zijn jullie het merk begonnen?

“We werkten samen als moderedacteuren voor een Deens tijdschrift, dus we deden de styling voor shoots, gingen naar shows en bezochten allerlei feestjes. Kortom, we brachten veel tijd door in de buurt van echt mooie kleding. We kwamen vaak in aanraking met geweldige feestjurken die we ons niet konden veroorloven. Uit deze behoefte aan glamoureuze jurken die je een geweldig gevoel geven, maar ook betaalbaar zijn, ontstond het eerste idee voor Rotate. Kort daarna nam Denise (Christensen, CEO van Birger Christensen Collective, red.) contact met ons op om samen te werken. Toen we elkaar eenmaal hadden ontmoet, hadden we bijna exact hetzelfde idee over wat het merk zou kunnen worden.”

Waar komt het idee van Rotate vandaan?

“We wilden dat Rotate het go-to merk zou worden voor betaalbare maar gedurfde, sexy en spannende feestkleding. Kledingstukken die uniek gestyled kunnen worden en die je van dag tot nacht kunnen dragen. Rotate is geëvolueerd en aangepast in de vijf jaar sinds we begonnen zijn, maar onze kernidentiteit is hetzelfde gebleven.”

Wie is de Rotate-vrouw?

“Rotate is gemaakt om de drager te versterken. We willen dat onze Rotate-vrouw zich mooi en sexy voelt op haar eigen manier. We worden voortdurend geïnspireerd door vrouwen die echt hun eigen stijl hebben en kleding dragen met zoveel zelfvertrouwen en charisma, dat is hoe wij willen dat de Rotate-vrouw zich voelt in onze kleding.”

Rotate lente/zomer 2024
©Spotlight

Glamoureuze feestlooks

Wat was de inspiratie achter jullie nieuwe lente/zomer 2024-collectie?

“De inspiratie kwam tijdens een bezoek aan Parijs. Toen we in een van onze favoriete hotels zaten, haalden we inspiratie uit de rijke luxe en sierlijke details. Het gevoel van traditie en toch ontwrichtend. Het deed ons ook nadenken over de Londense mode in de late jaren tachtig en negentig; het idee van punkrebellie gekoppeld aan elegantie. Deze collectie speelt met beide concepten en presenteert eenvoudige vormen en ongecompliceerde stoffen met de nadruk op kwastjes, corsetterie, draperie en nog veel meer intieme details.”

Hoewel de collectie nog steeds gedurfd was en perfect voor elk feest, was er een andere sfeer voelbaar dan in voorgaande collecties. Waarom deze verschuiving?

“Dit seizoen wilden we de nadruk leggen op de fijnere details van de collectie en echt het designpotentieel van Rotate laten zien. Hoe we nog steeds glamoureuze feestelijke looks kunnen creëren, maar ook een meer verheven kant van het merk kunnen tonen. Veel van de stukken in de show zijn handgemaakt en one-of-a-kind items die drama brengen. Er komt ook nog een collectie met wat meer ‘klassieke’ Rotate-stukken, maar we wilden een moment creëren om nieuw design te vieren in deze show.”

Kunnen jullie de collectie in vijf woorden beschrijven?

“Geraffineerd, rebels, krachtig, sexy en elegant.”

Mannelijke vormen met vrouwelijke kracht

Wat zijn jullie favoriete look(s) en waarom?

Jeanette: “Ik ben vooral gek op het stretchpak. We hebben gespeeld met een klassieke pakstijl en een superflatterend en sexy silhouet gecreëerd. Het jasje heeft opvallende schoudervullingen en een nauwsluitend lijfje, de broek heeft een hoge taille en slanke snit met lange pijpen en er is een paar superkorte shorts met hoge taille. De stukken hebben een korsetachtig haak- en oogdetail dat iets extra’s toevoegt. We hebben een traditionele mannelijke vorm genomen en die getransformeerd in iets dat het vrouwelijke lichaam kracht geeft.”

Thora: “We wilden een gevoel van beweging en tactiliteit creëren in deze collectie, in het bijzonder het effect van veren. Maar omdat we dergelijke producten niet in onze collecties gebruiken, moesten we creatief zijn met alternatieve oplossingen. Mijn favoriete stuk uit de collectie is dan ook een jurk gemaakt van tule, waarbij we de stof in lagen hebben gelegd en gedrapeerd om de illusie van zachte, pluizige veren te creëren. Het is prachtig om naar te kijken en te voelen.”

Rotate lente/zomer 2024, ontworpen door Thora Valdimars en Jeanette Madsen
©Spotlight

Hoe sluit de collectie aan bij jullie persoonlijke stijlen?

“We houden er allebei van om ons te kleden in statement items en onze outfits uit te bouwen met accessoires en laagjes. Deze collectie bevat deze iconische statement looks die de basis van je garderobe kunnen vormen, en waarmee je kunt spelen en iets unieks en moois kunt creëren. We experimenteren allebei veel met silhouetten in onze persoonlijke stijlen, waarbij we oversized mixen met heel mini of heel boxy vormen met luchtige stoffen. Maar als we uitgaan, gaan we altijd sexy gekleed. Deze collectie heeft een opgefrist gevoel van sexappeal, dat heel erg bij onze stijlen past.”

The sky is the limit

Wat kunnen we in de toekomst van Rotate verwachten?

“De sky is echt de limit voor Rotate! Sinds de oprichting van het merk hebben we al een zeer succesvolle bruidslijn, Rotate Wedding, en vrijetijdskleding, Rotate Sunday, en we werken samen met verschillende geweldige merken. Maar we hebben een aantal zeer spannende samenwerkingen in de pijplijn; we kunnen niet wachten om daar binnenkort meer nieuws over te delen.”

Wat maakt jullie deze dagen razend enthousiast over mode?

“Er is op dit moment zoveel ongelooflijk talent in de industrie, waardoor de standaard constant verhoogd wordt. Dit betekent dat er elke dag zoveel nieuwe, opwindende creativiteit in de industrie wordt gebracht. Microtrends in design, editorials en social media houden het leuk en onverwacht!”

Hoe integreren jullie duurzaamheid in jullie merk?

“Samen met ons inkoopteam hebben we gewerkt aan het vinden van de best mogelijke materialen voor onze collecties, door zoveel mogelijk gebruik te maken van gecertificeerde leveranciers, producenten en voorkeursmaterialen (duurzamere materialen). Als feestkledingmerk, dat bekend staat om pailletten, vinyl en PU, was het een uitdaging maar ook een geweldige leerervaring om betere oplossingen te vinden. De lente/zomer 2024-collectie bestaat voor 92% uit voorkeursmaterialen, wat voor ons een geweldige prestatie is.”

Wat is jullie ultieme modedroom?

Thora: “Mijn ultieme modedroom zou zijn om een runway- of couturelook van Dior of Vivienne Westwood uit de jaren negentig te bemachtigen. Ik denk dat ze in die periode de mooiste stukken ooit hebben gemaakt.”

Jeanette: “Het is op dit moment mijn grootste droom om een aantal van onze Rotate-droomvrouwen in onze kleding te zien. Bella Hadid of Zoë Kravitz zou het ultieme doel zijn. Beide vrouwen weten precies hoe ze hun eigen stijl moeten rocken. Ze zijn zo sexy, zelfverzekerd en cool, maar volledig uniek – precies wat wij zien in een Rotate-vrouw!”

Rotate lente/zomer 2024, ontworpen door Thora Valdimars en Jeanette Madsen
©Spotlight