Vintage Chanel, Versace en John Galliano zijn allemaal populaire keuzes geweest op de rode loper in de afgelopen jaren, maar hoe zit het met Christian Lacroix? Dat is de vraag die iedereen zich stelde nadat Rihanna vorige week de rode loper van de Fashion Awards in Londen betrad in een groenblauwe mini-jurk uit de herfst/winter 2002-couturecollectie van de ontwerper, gecombineerd met een gigantische bijpassende hoed.
De comeback van vintage Christian Lacroix
Als je goed hebt opgelet, weet je dat de Lacroix-renaissance al een tijdje onder de oppervlakte borrelt. Jennifer Lawrence droeg een zwarte off-shoulderjurk uit de herfst/winter 2006-couturecollectie tijdens de première van Bread & Roses in Los Angeles vorige maand, terwijl Brie Larson een strapless oranje zeemeerminnenjurk, versierd met een gigantische strik, uit de herfst/winter 2004-collectie droeg tijdens de Producers Guild Awards in januari.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
De trend gaat zelfs nog verder terug tot 2022, toen Kirsten Dunst een dieproze tule ontwerp uit de herfst/winter 2002-collectie droeg bij de Oscars, terwijl Adut Akech bij het Met Gala voor een smaragdgroene jurk met ruches koos uit de herfst/winter 2003-collectie (die ze bovendien achterstevoren droeg).
Perfecte keuze voor de rode loper
In veel opzichten is Lacroix de perfecte keuze voor de rode loper, met zijn weelderige – en vaak hevig versierde – jurken die romantiek en drama in gelijke mate bieden. “Lacroix heeft het talent om kleur en volume te verweven en hij doet dat op een manier die vreugdevol en spannend aanvoelt”, vertelt Cherie Balch, oprichter van Shrimpton Couture en de vintagedealer achter de jurken die Lawrence, Larson en Akech droegen, aan Vogue. “Hij verwerkt historische verwijzingen in zijn werk, maar tegelijkertijd is het allemaal high fantasy die je nog nooit eerder hebt gezien. Dat creëert een moment op de rode loper dat je niet snel vergeet.”
Toch wordt de enorme invloed van Lacroix op de mode vaak over het hoofd gezien. “De Franse couture heeft veel aan hem te danken”, zegt Rita Watnick, de eigenaresse van de vintageboetiek Lily et Cie in LA, die de jurk voor de Oscars van Dunst leverde. De ontwerper was bijvoorbeeld van grote invloed op John Galliano: “Zijn grote creaties voor Dior zijn geïnspireerd op Lacroix. Zelfs zijn prêt-à-porter is geïnspireerd door Lacroix’ meesterlijke mix van patronen, versieringen, het buitengewone en het alledaagse.”
Zeldzame stukken
Dus waarom hebben we tot nu toe zo weinig van Lacroix op de rode loper gezien? Door een gebrek aan aanbod. “Het komt niet door een gebrek aan belangstelling – Lacroix-couture is ongelooflijk zeldzaam en moeilijk op te sporen,” zegt Jefferson Ihenacho, oprichter van One of a Kind Archive, die het met de hand versierde vlinderkorset uit de lente/zomer 1996-collectie, dat Mona Patel tijdens de Fashion Awards droeg, heeft aangeschaft. “Toegang krijgen tot zijn archieven is bijna onmogelijk en ze lenen zelden stukken uit. Daar komt nog bij dat veel originele coutureklanten hun kledingstukken houden, waardoor er maar heel weinig beschikbaar is op de markt.”