Deze modemaand gaat ongetwijfeld de geschiedenisboeken in, want maar liefst vijftien nieuw aangestelde ontwerpers maken hun debuut – onder wie Matthieu Blazy voor Chanel, Demna voor Gucci, Pierpaolo Piccioli voor Balenciaga, en niet te vergeten Jonathan Andersons langverwachte vrouwencollectie voor Dior. De modeweken, die in het teken staan van de lente/zomer 2026-collecties, lijken dan ook nóg sneller voorbij te vliegen dan voorheen. Mocht je een stap hebben gemist: Vogue heeft alle viral momenten verzameld, zodat ook jij helemaal up-to-date bent.
Viral momenten modemaand lente/zomer 2026
De hoge opkomst van beroemdheden was passend, gezien de verwachtingen rond de collecties – van Uma Thurman bij Bottega Veneta tot Jenna Ortega bij Dior. En dan bij wijze van spreken de hele sterrenhemel die naar Milaan was afgereisd om Demna’s eerste Gucci-ontwerpen van dichtbij te bekijken. Ook in Milaan: een eerbetoon aan de maestro, Mr Giorgio Armani. Richard Gere – wiens doorbraakrol in American Gigolo gepaard gaat met de gedeconstrueerde kleermakerij van de legendarische ontwerper – behoorde tot de fans die vanaf de eerste rij hun eer betuigden.
Nu zijn we (helaas) aangekomen bij de laatste dagen van de lente/zomer 2026-collecties in Parijs. Hier heeft inmiddels Jonathan Anderson al zijn eerste damescollectie voor Dior onthuld, was Kylie Jenner aanwezig bij de show van Haider Ackermanns Tom Ford en maakte Laura Dern een verschijning op de catwalk.
Bekijk hieronder alle viral momenten die je tot nu toe wellicht hebt gemist van de modemaand van het lente/zomer 2026-seizoen.
Paris Fashion Week lente/zomer 2026
Matthieu Blazys Chanel zat op hemelse hoogte
De laatste dominosteen in een historisch seizoen vol wisselingen van creative directors was natuurlijk de meest verwachte: Matthieu Blazy bij Chanel. Hij is de vierde ontwerper in de 115-jarige geschiedenis van het modehuis. In de negen maanden sinds zijn vertrek bij Bottega Veneta leidde dat tot talloze speculaties en theorieën, zelfs van mensen die beweerden rechtstreeks informatie te hebben uit huize Rue Cambon zelf. Zou Blazy’s verandering subtiel zijn, of juist radicaal? En toen was het moment daar: in de enorme ruimte van het Grand Palais, waarvan de vloer was omgetoverd tot een melkwegstelsel van verzonken, gloeiende planeten. Het leek alle beloftes en verwachtingen waar te maken — en zelfs te overtreffen.
De klassieke Chanel-codes waren aanwezig: tweedrokken tot op de kuiten, laag op de heup gedragen en wat aan de boxy kant. Soms in een nieuwe variant, opnieuw ontworpen in een sensuele, losse haaksteek. Daarnaast zagen we soepele zwarte avondjurken, versierd met tarwehalmen of vastgebonden met zijden lelies. Ook de Double Flap-tassen verschenen in zachte, soepele uitvoeringen, samen met de toekomstige it-bags met handvat aan de bovenkant. Toen deed Blazy waar hij het best in is: pomponhoofddeksels, veerachtige vesten en enorme pluimrokken. Dit alles op een trance-remix van The Corrs. Het was het debuut waar we op hadden gewacht.
We zijn altijd erg te spreken over de bijzondere casting van de Miu Miu-shows. Met onder meer Kristin Scott Thomas, Little Simz en Willem Dafoe die de afgelopen jaren allemaal op de catwalk van Mrs. Prada verschenen. Dit seizoen was het de beurt aan de voor een Oscar genomineerde actrice Sandra Hüller. Ze opende de show in een werkjasje over een boerenjas. Andere bekende gezichten waren van Richard E Grant en Milla Jovovich. En dat terwijl modellen de catwalk betraden in een reeks schortjes, gehaakte jurken en fleurige bloemenprints.
“Je zult je ogen niet geloven”, schreef Mark Holgate van Vogue over het moment waarop Lee McQueen zo’n 30 jaar geleden voor het eerst de Bumpster onthulde. “Hoe oorverdovend het geluid was van de kaken die op de grond vielen van shock toen ze verschenen.” En nu verscheen het silhouet weer in de lente/zomercollectie 2026 van Seán McGirr voor het modehuis. Ditmaal in marineblauwe wollen versie, met geplooide banden aan de zijkanten van de pijpen. Maar ook met ritsen die vanaf de achterkant helemaal tot aan de enkels liepen. Dit voelde als het perfecte moment om er nieuw leven in te blazen. Vooral gezien de inspiratie voor de collectie: de vreemde, seksueel geladen film The Wicker Man uit 1973.
Het controversiële debuut van Duran Lantink bij Jean Paul Gaultier
Duran Lantink is een ontwerper met een talent om viraal te gaan. Of het nu gaat om zijn opvallende, sculpturale creaties die lezen als komische variaties op alledaagse kledingstukken, of om zijn meer directe stunts – zoals een mannelijk model de catwalk op sturen met een paar zware siliconenborsten. Hij weet altijd het gespreksonderwerp te worden. Lantink heeft zowel kritiek als lof ontvangen voor zijn extravagante aanpak. Sommigen zien hem als een vooruitstrevende provocateur die de grenzen van de kritische en creatieve mogelijkheden van mode opzoekt en verlegt. Anderen doen zijn werk juist af als grof en ondoordacht.
Zijn debuut voor Jean Paul Gaultier riep diezelfde tegenstrijdige reacties op. De commentaarsecties stroomden vol met gepassioneerde discussies over de vraag of de collectie die hij presenteerde een teken van genialiteit of totale heiligschennis was. Eén ding is zeker: het was een show die moeilijk te vergeten is. Zijn kenmerkende opgeblazen proporties en schunnige visuele woordspelingen combineerde Lantink met typische Gaultier-motieven, zoals trompe-l’œilprints, kegelbeha’s en marinière-strepen. Wat je ook van de collectie vindt, het is belangrijk om te weten dat Jean Paul Gaultier ooit werd opgericht door een ontwerper die bekendstond als het eeuwige enfant terrible van de mode. In dat licht bezien was Lantinks voorstel zonder twijfel in lijn met die legendarische erfenis.
Bij zijn debuut voor Balenciaga waren alle gedurfde, schilderachtige kleurexplosies die we van Pierpaolo Piccioli gewend zijn. Kijk naar de aubergine, bloedsinaasappel en kanariegele kleuren op jassen met coconmouwen. Maar ook luchtige rokken en haltermini-jurken met ruches aan de zoom. Ze verschenen naast de insectenogen-zonnebrillen en militaristische snitten die doen denken aan de respectievelijke tijdperken van Demna en Nicolas Ghesquière. Minder verwacht? De komst van Meghan Markle, de hertogin van Sussex, die naast Anne Hathaway en Simone Ashley op de eerste rij zat.
Een kinderorkest steelt de show bij Maison Margiela
De eerste prêt-à-porter-show van Glenn Martens werd verfraaid door een orkest van 61 jonge muzikanten, gekleed in smokings en vlinderdassen. Dit moest natuurlijk een een subtiele verwijzing voorstellen naar de lente/zomerpresentatie van Martin Margiela uit 1990. Ook deze werd namelijk georganiseerd met de hulp van lokale schoolkinderen. Ze speelden een warrige soundtracks met onder meer Beethovens ‘Maanlichtsonate’, ‘Dans van de ridders’ uit Sergei Prokofievs Romeo en Julia en Tsjaikovski’s ‘Zwanenmeer’. Tegelijkertijd bestormden modellen met opvallende mondstukken de catwalk in leren jassen, gedeconstrueerde pakken en jurken met getapete tops. Deze mondstukken leken wat weg te hebben van het vierstikslabel van het Franse modehuis.
David LaChapelle regisseert een typisch Amerikaans spektakel voor Louboutin
Te midden van de oh zo serieuze zaken van de Paris Fashion Week is er één show in het bijzonder die altijd weer zorgt voor een opgewekt gevoel. Met een vleugje luchtigheid, vreugde en een gezonde dosis camp hebben we het natuurlijk over de Loubi-show. Het extravagante spektakel van Louboutin, met David LaChapelle als creative director. Er werd voortgebouwd op de presentatie van van vorig jaar, die een heel zwembad in beslag nam, compleet met synchroonzwemmers en al.
Voor de show van donderdagavond ging het nog een stapje verder. Een stadion aan de zuidkant van de Boulevard Périphérique werd er speciaal voor in beslag genomen. En werd tot grote verrassing volledig omgetoverd tot een American football-veld. Onder choreografie van Blanca Li sprongen, draaiden en wervelden hele fanfares, cheerleaders en scheidsrechters over het veld. Allemaal in glinsterende spandex outfits en ballerina’s met rode zolen. En om het geheel af te ronden, een American footballwedstrijd tussen jongens en meisjes: platte schoenen VS hakken! Een gevecht om een met kristallen ingelegde bal. De hakken wonnen, natuurlijk!
Kylie Jenner blijft Haider Ackermanns grootste fan
Kylie Jenner weet wat bij haar past, namelijk: een jurk met een ronde hals, spaghettibandjes en een nauwsluitende pasvorm. Tijdens de lente/zomer 2026-shows in Parijs verscheen ze op de eerste rij in een strakke Tom Ford-jurk. Natuurlijk met dank aan Haider Ackermann. Jenner droeg haar lokken in een strak achterovergekamd kapsel en aan haar andere uiteinde zagen we (nauwelijks zichtbare) stiletto’s. Wederom een klassieke Kylie-versie van het clean girl-minimalisme met een hint after dark-glamour ertussen verstopt. Afgezien van de kleding is het de moeite waard om de centrale rol te vermelden die de ontwerper speelde in de lancering van Gen Z’s antwoord op Brangelina. Hij deelde eerder dit jaar namelijk een FaceTime-foto van Kylie Jenner, met een pluisroller in haar hand, terwijl Timothée Chalamet werd gekleed in Tom Ford-kleding voorafgaand aan de David di Donatello Awards.
Of ze nu gekleed gaat in de kapitalistische couture van Renata Klein of op de eerste rij zit bij Calvin Klein, Laura Dern heeft hard gewerkt op modegebied en kan nu gerust ‘chic cultureel icoon’ aan haar cv toevoegen. In Parijs nam Dern even pauze van de front row en stapte ze zelf de catwalk bij Gabriela Hearst. De actrice opende de lente/zomer 2026-show van de ontwerper in een bloemenjurk met ronde halslijn. Een look waar de rijke moeders van Monterey jaloers op zouden zijn. Nu het derde seizoen van Big Little Lies eindelijk in de maak is, zouden slippers van Gabriela Hearst toch ideaal zijn voor al die vroege ochtendwandelingen op het strand?
Dame Helen Mirren opent de show van Stella McCartney
Stella McCartney heeft er een handje van om van haar shows tijdens Paris Fashion Week een grootschalig spektakel te maken, en dit seizoen was geen uitzondering. McCartneys show voor lente/zomer 2026 heet Come Together en is vernoemd naar een van de grootste hits van haar vader uit zijn Beatles-tijd. En ja, geopend door niemand minder dan Dame Helen Mirren, kijkend op de voorste rij waar onder anderen Ice Spice en Cara Delevingne een plek hadden gekregen. Mirren droeg speciaal voor de show het openingscouplet van het nummer voor. Dit was echter niet de eerste keer dat zij en Stella samenwerkten in het teken van een show. De iconische Britse actrice droeg namelijk al eerder een voorproefje tijdens de lente/zomer 25-show van de ontwerper in Parijs. Wanneer komen ze weer samen? We wachten vol verwachting af!
Na een periode van rust vanwege een recente opflakkering van de ziekte van Lyme keerde Bella Hadid terug. En wel naar de catwalk van Saint Laurent, als onderdeel van de lente/zomer 2026-editie van Paris Fashion Week. Dat viel in de eerste instantie niet meteen iedereen op: haar gezicht zat verstopt achter een oversized zonnebril. Daarnaast verscheen ze halverwege de line-up: als 31e van de 50 modellen die door de hortensia-omringde tuinen van de Eiffeltoren paradeerden. Het is nogal chic dat het merk ’s werelds beroemdste model onder exclusief contract heeft staan, en vervolgens haar alsnog zonder al te veel ophef de catwalk op stuurt.
Eerder deze maand overleed Giorgio Armani op 91-jarige leeftijd. Om hem passend te eren, kwamen oude collega’s en vrienden – onder wie Cate Blanchett, Glenn Close en Richard Gere – naar Milaan om hun respect te betuigen. De Giorgio Armani lente/zomer 2026-show vond plaats in de met kaarsen verlichte binnenplaats van de Pinacoteca di Brera. De galerie waar momenteel ook een overzichtstentoonstelling van vijftig jaar werk van de ontwerper te zien is. De show begon met maatpakken zoals we die van Armani kennen in wit, grijs en beige. Vervolgens zagen we een reeks schitterende jurken in marineblauw, paars en zwart voorbij komen. De laatste look? Een paarse jurk met kralen en het gezicht van de ontwerper op het borstvlak.
De lente/zomer 2026-show van Dolce & Gabbana liep wat uit. Niet door Naomi Campbell (die voor het eerst stipt op tijd was), maar vanwege Meryl Streep die in volledige Miranda Priestly-stijl arriveerde. De actrice kwam de zaal binnen met Stanley Tucci’s Nigel vlak achter zich en claimde een plek op de eerste rij. Zittend naast supermodel Campbell, terwijl Simone Ashley – net gecast als Priestly’s assistente in het vervolg op The Devil Wears Prada – naar de tweede rij werd verplaatst. De collectie zelf bood volop bloemen voor de lente; niet baanbrekend, wel mooi.
De reeks grote debuutcollecties is eindelijk begonnen, en wel met een van de meest langverwachte van dit seizoen: Dario Vitales eerste collectie voor Versace. Extra bijzonder, want dit is de eerste collectie van het modehuis die niet door een van de oprichters is ontworpen. Het zou een understatement zijn om te zeggen dat de verwachtingen hoog waren. Vrijdagavond greep Vitale zijn kans en deed een zelfverzekerd voorstel. Een collectie die rekening hield met de menselijke complexiteit en tegenstrijdigheden van Gianni Versace, geïnspireerd door zijn garderobe en de personages die een grote rol speelden zijn befaamd rijke leven. Een mix van terughoudende rijkdom, Miami Beach-pop, smeulende sexappeal en een vleugje sleaze. Het was Versace gedistilleerd: back to the basics.
Na tien jaar aan het hoofd van een van Milaans meest oneerbiedige, conceptueel gedreven merken, hebben de oprichters van Sunnei, Simone Rizzo en Loris Messina, besloten het label te verlaten. Als aankondiging kozen ze niet voor de bekende weg, via een persbericht, na de show, of op een andere gebruikelijke manier. In plaats daarvan besloten de twee het merk – en zichzelf! – te veilen in een performance/modeshow, in samenwerking met Christie’s. De hamer sloeg op biedingen van 112.000.000 modedollars (een valuta bedacht voor de show) voor het merk, en 95.000.000 voor het creatieve duo. Wat een rijkdom!
De beroemdheden kwamen in Milaan bijeen om Demna’s debuutcollectie voor Gucci te vieren. Deze werd onthuld in een verrassend lookbook. Voor de première van de korte film The Tiger, geregisseerd door Spike Jonze en Halina Reijn, verschenen onder meer Gwyneth Paltrow, Demi Moore, Lila Moss en Alex Consani op de rode loper in nieuwe seizoensontwerpen. Daarbij waren Moss en Consani natuurlijk gekleed als hun personages – La Bomba en Ragazza – uit het lookbook. We kunnen gerust stellen dat Demna’s leiderschap bij Gucci een sprankelende start heeft gemaakt.
Glenn Martens zette voor Diesel zijn campagne om mode te democratiseren voort, en wel met een interactief spel door heel Milaan. Daarbij werden 55 modellen ‘opgesloten’ in 34 ovale vitrines, die de blikvangers van de zogenoemde ‘eierjacht‘ waar zo’n 3000 modefanaten aan mee deden. Zo kreeg ieder de kans de nieuwe collectie te komen bewonderen. Deze collectie bestond uit onder andere bloemenjurken met laagjes doorzichtig weefsel, gebleekt en dubbel neopreen maatwerk, jumpsuits met gebreide vlakken en veelkleurige bikerjacks van denim en gerecycled polysatijn. De prijzen voor de egg hunt bestonden uit complete, op maat gemaakte looks voor de eerste vijf winnaars, accessoires voor de volgende tien, en een feest voor vrijwel iedereen op Piazza Beccaria. “Elke fashion week probeer ik een manier te vinden om dat moment naar de straat te brengen”, zei Martens backstage. “Diesel is voor iedereen.”
Als grootste merk op de London Fashion Week-kalender is het geen verrassing dat de bekendste Britten aanwezig waren bij Burberry’s lente/zomer 2026-show in Kensington Gardens. Onder de headliners: Sir Elton John, die op de eerste rij plaatsnam met Vanessa Williams. Williams is onder andere bekend van de musical The Devil Wears Prada, waarvan de muziek door John werd geschreven. Ondertussen was er ook een Ab Fab-reünie, toen Joanna Lumley en Jennifer Saunders Patsy en Edina samen de rode loper in een modeshow omtoverden.
De shows van Dilara Findikoğlu staan bekend om hun late start, maar dat weerhield de grote menigte er niet van om zich buiten te verzamelen voor haar lente/zomer 2026-presentatie. Aanwezig waren beroemdheden als Lara Stone, Julia Fox en Cora Corre, die allemaal op de eerste rij zaten. Meer dan een uur na de geplande aanvangstijd liepen modellen – waaronder Naomi Campbell, Amelia Gray en Tish Weinstock – over de catwalk in korsetten, latex en een kerskleurige jurk. Ze vertegenwoordigden, in Dilara’s woorden, “vrouwen die uit kooien van onschuld en puurheid komen”.
Naomi nam topmodel-sterrenkracht mee naar Richard Quinn
De H&M-catwalk stond vol met nieuwe gezichten, zoals Angelina Kendall, Alex Consani en Amelia Gray, maar zaterdagavond keerde Naomi Campbell terug bij Richard Quinn. Campbell kwam iedereen er even aan herinneren hoe een écht supermodel de catwalk over paradeert. Tegenwoordig concentreert Naomi zich meer op het moederschap dan op haar modellenwerk, maar voor Quinns lente/zomercollectie 2026 maakte ze een uitzondering. Daarnaast was de nauwsluitende zwarte zuiljurk met witte bloemen ook overtuigend genoeg om haar de show te laten openen.
New York had misschien Conrad Fisher, maar Londen had Romeo Beckham. Hij voegde zich bij een hele reeks aan nieuwe generatie supermodellen (en Lola Young) om de LFW te openen bij de enorme rode catwalk van 180 Strand. De 23-jarige heeft afstand genomen van voetbal om zich te concentreren op mode. Maar niet getreurd, er valt nog genoeg te bespreken met zijn vader op werkgebied: David is immers niet vervreemd van billboards.
Jerry Hall speelt een ‘diva-psychic’ bij Completedworks
Het is niet gebruikelijk dat een sieradenmerk op het programma staat tijdens fashion week, maar Completedworks heeft Londen veroverd met humoristische optredens. Hiervoor waren artiesten als Joanna Lumley, Dianna Agron en Debi Mazar van de partij. Deze keer speelde Jerry Hall een “diva-paragnost” die mensen kan lezen aan de hand van hun persoonlijke bezittingen – en het publiek deed vrolijk mee.
De afgelopen seizoenen hebben we ontwerpers verschillende accessoires zien upcyclen, van compacte spiegels bij Sarah Burtons Givenchy tot Dilara Findikoglu’s knife dress. De nieuwste toevoeging aan de lijst? De taillebanden van de Calvin Klein-boxers, die samen een off-shoulder avondjurk voor lente/zomer 2026 vormen. Leuk om thuis te proberen, als je nog oude slips hebt liggen die stof liggen te happen.
Zelfs de hoogste regionen van de mode-industrie zijn niet immuun voor het fenomeen The Summer I Turned Pretty. Dat blijkt maar weer uit de reacties op de verschillende verschijningen van Chris Briney – die Conrad Fisher speelt in de serie – tijdens New York Fashion Week. Gespot op de eerste rij van de COS herfst/winter 2025-show, bevestigde de acteur aan Vogue dat hij “Team Conrad” is en voegde eraan toe dat hij hem stiekem al drie seizoenen lang de hoogte in prees. Net als wij.
Na in maart covermodel te zijn van Teen Vogue, is het geen verrassing dat Vivian Wilson – de uitgesproken dochter van Elon Musk – dit seizoen door de modewereld is omarmd. De 21-jarige maakte haar catwalkdebuut tijdens Alexis Bittars presentatie, waar ze een glitterroze jurk en een Miss South Carolina-sjerp droeg, geheel in lijn met het Miss USA-thema. Vervolgens snel door, want ze ging ook nog de catwalk op voor Prabal Gurung.